سینمای مستند، سندی از پهنه گسترده تاریخی کشور / مستندساز خلاق در استان‌ها، یک آسیب‌شناس و پرسشگر است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۶
علیرضا تابش در گفت‌وگو با صبا:

سینمای مستند، سندی از پهنه گسترده تاریخی کشور / مستندساز خلاق در استان‌ها، یک آسیب‌شناس و پرسشگر است

علیرضا تابش معتقد است سینمای مستند یکی از مهم‌ترین سندهای رویارویی مخاطبان جدی سینما با حقیقت پیرامون خودشان در حوزه‌های مختلف است.

علیرضا تابش دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دومین روز از هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در پردیس سینمایی چارسو حضورو در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره اهمیت سینمای مستند بیان کرد: سینمای مستند یکی از مهم ترین سندهای رویارویی مخاطبین جدی سینما با حقیقت پیرامون خودشان در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است. به خصوص در حوزه فرهنگ، میراث فرهنگی یا تاریخ کشورها، سینمای مستند به مثابه سند است و بسیار خوشحال هستم که جشنواره فیلم «سینماحقیقت» محفل خیلی جدی برای پرداختن به سینمای مستند، گفتگو درباره این گونه مهم سینمایی و بحث و تبادل نظر درباره تازه های مستند در این عرصه شده است.

او درباره لزوم برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» که هفدهمین دوره خود را سپری می کند، توضیح داد: درباره لزوم برگزاری چنین جشنواره ای که به نظرم این درخت تثبیت شده است و بیشتر می توان درباره افزایش مخاطب و یا تنوع در فرم برگزاری آن صحبت کرد. تجریه کرونا نشان داد که سرویس و یا خدمات متفاوتی مانند پخش آنلاین، علاقه مندی که در برخی از استان ها درباره سینمای مستند است و یا بخش های بین الملل، کارگاه های آموزشی و… اجزای مهمی از جشنواره «سینماحقیقت» هستند که به نظرم به جدی تر شدن این رویداد مهم سینمایی در منطقه ما کمک می کنند. سینمای ایران همچنان مهم ترین سینمای منطقه ما است و سینمای مستند هم در این زمینه نسبت به سایر کشورهای همسایه و کشورهای منطقه پیشتازتر است.

تابش افزود: از این جهت می توان گفت که فرم و ساختار برگزاری جشنواره در تهران و یا شهرهای دیگر و یا پخش آنلاین فیلم ها و حتی اضافه شدن سانس های نمایش، موضوعاتی هستند که می توانند به روند پیشرفت کار در جشنواره کمک کنند.

مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی و دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: چند سالی است که می بینیم شهرداری ها و یا نهادهای مدیریت شهری در استان های مختلف، مراکز فرهنگی حتی مراکز صداوسیما در مراکز استان ها، توجه جدی تری به کار مستندسازان و ایده هایی که دارند، کرده و حمایتگری می کنند به این معنی که تسهیلات می دهند و یا زیرساختی را فراهم می کنند. این مایه خوشبختی ما است که هم هنرمندان در استان ها به بلوغی رسیدند که می توانند پیشنهادهای خود را در عین حفظ استقلال هنری خود به نهادهای مختلف بدهند و هم مدیریت شهری یا مدیریت فرهنگی در کشور و مخصوصا در مراکز استان و یا شهرستان ها، به یک بلوغی رسیده که به فیلمساز مستندساز اعتماد می کنند و برخی از پروژه های سینمایی در این چند سال را می بینیم که مورد حمایت واقع شده اند که این اتفاق بستر ارزشمندی را برای ظهور و بروز ایده های سینماگران مستندساز ما فراهم می کنند و همچنین این فیلم ها سندی از پهنه گسترده تاریخی کشور ما است.

تابش در پایان خاطرنشان کرد: فیلمساز خلاق ما در استان به مثابه یک آسیب شناس و یا پرسشگر وارد می شود و ضمن ارائه یک سند ارزشمند هنری و تاریخی درباره آن موضوع گره گشایی می کند و به نوعی نگاه شاخص هنرمندانه خود را در کنار ده ها مباحث اجتماعی و فرهنگی دیگری که می شود گفت، ارائه می دهد و سینمای مستند کارکرد جدی تر خود را در استان ها پیدا کرده است.

There are no comments yet


آخرین اخبار

جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۶۴/۰۵۵/۳۶۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۷/۹۵۲/۲۴۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۶/۷۱۱/۲۱۲/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۸۶۰/۵۰۸/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۴۶/۶۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۲۰/۷۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۲/۴۶۰/۰۰۰
  • شنگول‌منگول
    ۷۳/۹۰۰/۰۰۰