احداث حریم هنری تئاتر شهر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد + خبر خوش وزیر برای احداث «خانه جشنواره‌ها» در تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۴

احداث حریم هنری تئاتر شهر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد + خبر خوش وزیر برای احداث «خانه جشنواره‌ها» در تهران

آیین آغازین احداث حریم هنری تئاتر شهر با حضور وزیر فرهنگ و جمعی از پیشکسوتان تئاتر، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش صبا، وزیر فرهنگ در آیین آغاز احداث حریم تئاترشهر گفت: ایجاد حریم هنری برای مجموعه تئاتر شهر، درخواست بسیاری از هنرمندان بود و تمام‌ تاکید من این بوده که ایجاد حریم تئاتر شهر، با نظر هنرمندان صورت بگیرد.

او اظهار داشت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر ایران و تهران است. تلاش داریم مشکلات داخل مجموعه را برای بهسازی و بازسازی هم صورت بگیرد. انشالله تئاتر روزهای پررونقی در پیش دارد و تمهیدات آن در حال انجام است.

اسماعیلی همچنین گفت: ساخت بزرگترین مجموعه هنری در تهران به زودی آغاز خواهد شد. این‌مجموعه خانه‌ای برای همه جشنواره‌ها خواهد بود و متناسب با اقتضائات امروز تمهید خواهد شد و اینجا اولین بار است این خبر را اعلام می‌کنم.

او همچنین پس از این آیین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز مطالبه بیش از سی و چند ساله هنرمند محقق شد.

محمدمهدی اسماعیلی گفت: امیدوارم این کار آغاز رفع یکی از دغدغه‌های اصحاب هنر باشد.

او افزود: مقایسه آماری به نسبت سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد امسال فعالیت‌های تئاتری چیزی بالای ۶ برابر سال گذشته شده است. اصحاب تئاتر از شریف ترین اصحاب هنر هستند و به نوعی هنر پایه است. بنای ما در وزارت فرهنگ حمایت از اصحاب هنر است بدون هیچ‌گونه محدودیت این حمایت‌ها انجام می‌شود‌.

وزیر ارشاد اظهار داشت: در شلوغ ترین مکان شهر امکان انجام عملیات نمایشی وجود ندارد و تاکید کرده‌ام که البته کیفیت فدای سرعت نشود و تلاش می‌شود به بهترین شکل این اتفاق به پایان برسد.

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این آئین اظهار داشت: از همت وزیر و همراهی هنرمندان برای احداث حریم هنری تئاتر شهر تشکر می‌کنم.

او گفت: امروز تقاضای چندساله هنرمندان به فرجام‌ رسیده است. امیدوارم اصحاب رسانه مدد کنند که شیرینی این اقدام به کام‌ هنرمندان برسد.

داریوش ارجمند در آیین آغازین احداث حریم هنری مجموعه تئاتر شهر گفت: امیدوارم تئاتر شهر به دور از محدودیت‌ها مکانی برای هنرنمایی هنرمندان باشد.

او گفت: هنرمندحق‌الزحمه‌اش را از مردم می‌گیرد. اگر می‌خواهیم هنر ارزنده داشته باشیم باید حمایت مردم را داشته باشیم و تا‌ مردم‌ در کنار ما‌ نباشند هنر هیچ ارزشی ندارد.

ارجمند اظهار داشت: دولت‌کمک می‌کند‌ ولی نمی‌شود دولت همه اقتصاد هنر را تامین کند. وزارت فرهنگ یک‌ابزار مهم برای فعالیت‌های هنری است. از وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم که بعد از سالها احداث حریم تئاتر شهر را آغاز کردند.

داریوش ارجمند در آیین آغازین احداث حریم هنری مجموعه تئاتر شهر گفت: امیدوارم تئاتر شهر به دور از محدودیت‌ها مکانی برای هنرنمایی هنرمندان باشد.

او گفت: هنرمندحق‌الزحمه‌اش را از مردم می‌گیرد. اگر می‌خواهیم هنر ارزنده داشته باشیم باید حمایت مردم را داشته باشیم و تا‌ مردم‌ در کنار ما‌ نباشند هنر هیچ ارزشی ندارد.

ارجمند اظهار داشت: دولت‌کمک می‌کند‌ ولی نمی‌شود دولت همه اقتصاد هنر را تامین کند. وزارت فرهنگ یک‌ابزار مهم برای فعالیت‌های هنری است. از وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم که بعد از سال‌ها احداث حریم تئاتر شهر را آغاز کردند.

ایرج راد، هیئت‌مدیره خانه تئاتر دیگر هنرمند حاضر در این رویداد گفت: تئاتر شهر برای همه هنرمندان مکان ویژه و جایگاه ارزشمندی است. در سال ۱۳۴۶ کلنگ این ساختمان زده شد و مهندس سردار افخمی مأمور ساخت اینجا شد و در ۱۳۵۱ به اتمام رسید. در ابتدا برای ارکستر مجلسی تلویزیون ساخته شد بعد در اختیار جشن هنر شیراز و سپس وزارت فرهنگ و هنر آن زمان رسد و پس از انقلاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شد.

او ادامه داد: ما در خانه تئاتر وقتی لطمه‌ای به اینجا وارد شد وارد عرصه می‌شدیم. زمانی قرار بود پهنه رودکی نام‌گذاری شود ‌و سالن‌های نمایش و فرهنگی ساخته شود و جایگاه‌هایی فرهنگی-هنری در نظر گرفته شود ولی به انجام نرسید.

راد تأکید کرد: مشکل دیگر ما متروی تهران بود که قرار بود از نزدیکی این بنا و جایگاه حوض در محوطه تئاتر شهر عبور کند که نگران تأثیرات مترو بر بنا بودیم و طی جلسات این مکان تغییر پیدا کرد. باز هم بابت ورودی و خروجی مترو مسئله داشتیم که جلوی تئاتر شهر نباشد و خوشبختانه آن هم تغییر کرد. تعیین فضای پارکینگ در جنوب ساختمان بر اساس گودبرداری‌های انجام‌شده باعث شد تا بخشی از سالن قشقایی ترک بخورد و راه‌پله‌ها وضعیت بدی پیدا کرد که آن هم ترمیم شد.

ایرج راد تأکید کرد: طبق نقشه ساختمان مسجد ولیعصر، جلوی تئاتر شهر مسدود می‌شد؛ بنابراین با هماهنگی و صحبت با سازندگان بنا تصمیم گرفته شد تا شیبی در نظر گرفته شود و دید کلی بنای تئاتر شهر از بین نرود.

او افزود: سال‌ها به دنبال حریم تئاتر شهر بودیم تا درخور ارزش اهالی تئاتر و این مجموعه باشد. سال‌ها در این مکان برای اهالی هنر ایمنی و امنیت وجود نداشت و جلسات متعددی تشکیل شد و سال‌ها طول کشید اما طرح حریم به نتیجه نرسید.

راد در پایان گفت: امروز خوشحالم که این مهم در حال شکل‌گیری است؛ امری که باعث خوشحالی اهالی تئاتر خواهد شد.

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی)، سیدمحمدجواد طاهری (مدیر تئاتر شهر)، رضا بنفشه‌خواه، آتش تقی‌پور، حسن دادشکر، سیاوش طهمورث، مجید قناد، رضا فیاضی، شکرخدا گودرزی، ایرج راد، داریوش ارجمند، محمود فرهنگ، پریسا مقتدی، محمد قدس، اسماعیل خلج، تاجبخش فناییان، خسرو احمدی، محمدامین سعدی، ابوالفضل همراه، کاظم هژیرآزاد، هادی حوری، قاسم زارع، امیرحسین شفیعی، حسین مسافرآستانه، مهدی حامد‌سقایان، مقصود نعیمی‌ذاکر و جمعی دیگر از هنرمندان و اصحاب رسانه در این برنامه حضور داشتند.

در بخشی از این آیین مستندی با موضوع وضعیت تئاتر شهر آنچه که بود و آنچه که خواهد شد، برای حضار به نمایش درآمد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰