آشنایی با دانش‌بنیان‌ها در مسابقه مردمی «شکوفا» / با «امین زندگانی» به جذب مخاطب می‌اندیشیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۵
گزارش صبا از نشست خبری برنامه تلویزیونی «شکوفا»

آشنایی با دانش‌بنیان‌ها در مسابقه مردمی «شکوفا» /  با «امین زندگانی» به جذب مخاطب می‌اندیشیم

نشست خبری مسابقه تلویزیونی «شکوفا» که روز شنبه از شبکه یک سیما روانه آنتن می‌شود، با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، مدیر گروه اقتصاد شبکه یک و تهیه کننده این مسابقه تلویزیونی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری رونمایی از مسابقه تلویزیونی «شکوفا» که از شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲ از شبکه یک سیما روانه آنتن می‌شود، با حضور محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، امین سردارآبادی مدیر گروه اقتصاد شبکه یک و محمدحسین رضوی تهیه کننده این مسابقه تلویزیونی برگزار شد.

«شکوفا» مسابقه‌ای است که درصدد دارد در اکوسیستم شرکت‌های دانش بنیان و فناوری خلاق رقابت ایجاد کند و با هدف تامین مالی جمعی این شرکت‌ها تا سقف ۱۵ میلیارد تومان، اجرا و تحقق طرح‌ها در این برنامه را دنبال خواهد کرد.

در ابتدای این نشست، محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز از بعد دیگری موضوعی را مطرح می‌کنیم که امیدوارم با حمایت همیشگی شما این رویکرد و موضوع هم توسعه پیدا کند، آن هم موضوع تأمین مالی جمعی است.

او گفت: ابزار تأمین مالی جمعی یکی از ابزارهای مهم و نوآورانه‌ای است که کمک می‌کند، مردم در سرمایه‌گذاری‌ها شریک شوند و به سودآوری برسند. در دولت سیزدهم سازمان بورس و فرابورس رویکرد تامین مالی جمعی را دنبال می‌کند و این ابزار را توسعه می‌دهد.

همچنین خیاطیان یکی از بسترها و ابزارهای کمک کننده برای جذب سرمایه مردم را، برگزاری مسابقات تلویزیونی دانست و برگزاری مسابقه «شکوفا» را با این هدف نام برد و یادآور شد: شرکت‌هایی که در این مسابقه حضور می‌یابند، با داوری طرح‌ها و دفاع صاحبان ایده از طرح‌های خود در برابر داوران می‌توانند سرمایه‌های خرد مردم برای توسعه طرح‌ها را جذب کنند.

او ضمن بیان اینکه مهمترین هدف برگزاری مسابقه تلویزیونی «شکوفا»  آشنا کردن مردم با حوزه دانش‌بنیان‌هاست، بیان کرد: با حمایتی که مقام معظم رهبری از این حوزه داشته است، دانش‌بنیان، به گفتمان روز تبدیل شده است. خیلی‌ها تصور می‌کنند که حوزه‌های مرتبط با فناوری بر زندگی روزمره تاثیری ندارد و در قالب این برنامه تلاش داریم تا مردم را با نقش فناوری آشنا کنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی ابزارهای تأمین مالی جمعی را از دیگر اهداف این برنامه نام برد و افزود: خیلی از افراد که در حوزه سرمایه‌گذاری فعال هستند، حوزه‌هایی مانند فولاد و بورس برایشان ملموس‌تر است و ما تلاش داریم تا سرمایه‌های خرد مردم را به سمت حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان هدایت کنیم. همچنین امیدآفرینی از دیگر اهدافی است که این مسابقه دنبال می‌کند.

خیاطیان به بیان روند برگزاری این مسابقه تلویزیونی پرداخت و گفت: این مسابقه در مرحله ضبط قرار دارد و قرار است از امشب از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. فراخوان ۵ ماه پیش منتشر شد و در این فراخوان تاکنون ۵۰۰ شرکت ثبت نام کردند و روند ثبت نام همچنان باز است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت‌هایی ‌که در این رویداد ثیت نام کرده‌اند، از میان شرکت های دانش‌بنیان هستند، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها علاوه بر آنکه از نظر فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، از نظر تعداد نیروی انسانی آنها، صورت‌های مالی و توانمندی آنانها مورد داوری قرار می‌گیرند؛ از این رو در مرحله اول از میان ۵۰۰ شرکت ثبت‌نام شده در این مسابقه تعداد ۲۵۰ نفر برای داوری مرحله دوم انتخاب شدند و از بین ۲۵۰ شرکت، ۷۰ شرکت برای عرضه محصول خود در این‌ مسابقه برگزیده شده‌اند.

او ادامه داد: این شرکت‌ها در حوزه‌های سلامت، تجهیزات پزشکی، دارو، کشاورزی، آب و فاضلاب و الکترونیک فعال هستند. در هر برنامه ۳ شرکت محصول خود را معرفی می‌کنند و در نهایت یک شرکت که دارای بالاترین توانمندی باشد، انتخاب می‌شود و از طریق سکوی فرابورس، تامین مالی جمعی خواهد کرد.

خیاطیان با تاکید بر اینکه این صندوق ۱۰۰ درصد سرمایه اولیه مردم را تضمین می‌کند، گفت: مردم نگران سرمایه اولیه خود نباشند و ما ۱۰۰ درصد پول آنها را تضمین خواهیم کرد. همچنان که در مسابقه تلویزیونی «کارویا» تنها یک شرکت نتوانست پول مردم را باز پس دهد و بلافاصله صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۰۰ درصد پول را بازپرداخت کرد.

او در پایان ضمن بیان اینکه «شکوفا» تنها مسابقه‌ای است که در آن همه شرکت‌ها برنده هستند، گفت: شرکتی که برگزیده می‌شود، می‌تواند از تامین مالی جمعی برخوردار شود و شرکتی که موفق نمی‌شود، این فرصت را دارد تا محصول خود را به جامعه معرفی کنند. در «کارویا» ۱۸ شرکت برنده شدند و ۱۵ میلیارد تومان جذب مالی صورت گرفت و پیش‌بینی می‌شود در شکوفا ۴۰۰ میلیارد تومان تامین مالی صورت گیرد. ضمن آن که در «شکوفا» ۲۶ شرکت برنده معرفی خواهند شد.

امین سردارآبادی مدیر اقتصاد شبکه یک سیما در ادامه این نشست عنوان کرد: برنامه «شکوفا» مانند دیگر برنامه‌ها که در شبکه یک، ماموریت اصلی خود را یعنی دیده بانی پیشرفت ایران در دوره جدید صداوسیما دنبال می‌کند. قطعا اقتصاد دانش بنیان در مسیر پیشرفت ملت ایران مهم است و شبکه نیز برایش مهم است.

او افزود: جمع سپاری مالی یعنی مردم سرمایه کوچک‌شان را در اقتصاد ایران سهیم شوند و راه برون‌رفت از مشکلات اقتصاد که برخی کارشناسان معتقدند همین رویکرد بهترین راه است، مردم سرمایه که در بازار ناپایدار اقتصادی ذخیره کنند به بخش‌های مولد اقتصادی بیاورند.

مدیر اقتصاد شبکه یک سیما گفت: در ما در «شکوفا» به دنبال اهداف والاتری از برنامه «کارویا» هستیم و این جمع‌سپاری مالی برنامه را متفاوت کرده است. تا کنون ۷ قسمت از برنامه «شکوفا» ضبط شده است و از امشب پیش درآمد آن پخش خواهد شد و از شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲ مسابقه اصلی روی آنتن خواهد رفت.

او اذعان داشت: صندوق شکوفایی و نوآوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد تخصصی تامین مالی دانش بنیان را اصل قرار داده است و ضمانت می‌کنیم اگر برای اصل پول اتفاقی بیفتد در سریع ترین زمان از سوی این نهاد بازگردانده می‌شود.

سردارآبادی ضمن بیان اینکه در «کارویا» ۱۸ شرکت در  برنده شدند، ۱۵ میلیارد تومان سرمایه جمع شده بود، گفت: الان سقف بالاتر رفته و نیاز شرکت ها بیشتر شده و تا ۱۵ میلیارد تومان اجازه داده شده تا تامین مالی صورت بگیرد.

او در پایان تصریح کرد: جنبه فنی محصول، مشتری و گروهی که محصول را توضیح می‌دهند و فاکتورهای مالی شرکت برای ما دارای اهمیت است و اینکه سرمایه در گردش فروش محصول را چگونه می‌توانند گسترش دهند دارای اولویت است. برای «شکوفا» در نظر داریم در حدود ۲۶ قسمت، ۴۰۰ میلیارد تامین مالی شود.

همچنین در ادامه محمدحسین رضوی تهیه‌کننده «شکوفا» بیان کرد: سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم تفاوت ایجاد کنیم. ما تلاش کردیم مخاطب عام مفاهیم را درک کند و نکات تخصصی و فنی باعث سردرگمی مخاطب نشود. همچنین امین زندگانی را به عنوان مجری برنامه انتخاب کردیم تا برای مخاطب عام هم جذاب باشد.

این تهیه‌کننده اظهار کرد: فرمت برنامه و ریتم تند آن از ویژگی‌های «شکوفا» محسوب می‌شود. همچنین به مباحث دانش بنیان  از جانب نکات فنی در زندگی روزمره مردم بهره گرفتیم و به اینکه این دانش چه نقشی می‌تواند داشته باشند، پرداختیم.  

او در پایان درباره پخش «شکوفا» از شبکه یک سیما عنوان کرد: از امشب پیش برنامه این برنامه روی آنتن می‌رود و پس از آن «شکوفا» شنبه‌ها و دوشنبه‌ها در ۲۶ قسمت ساعت ۱۹ روانه آنتن می‌شود. همچنین مثبت شکوفا نیز از هفتهدوم پخش، روزهای چهارشنبه ساعت ۱۹ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

عکاس: الهه شهریاری

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰