مسابقات فوتبال آمریکایی، پر بینندهترین برنامه تلویزیونی در سال ۲۰۲۳ در ایالات متحده بودند.
به گزارش خبرنگار سینما صبا، سلیقه مخاطبان تلویزیونی در آمریکا، بهویژه در چند سال اخیر تغییر کرده است.مسابقات ورزشی، همیشه پربینندهترین برنامههای تلویزیونی در این کشور بودهاند. اما حتی تا بیست سال پیش، مسابقات بسکتبال، بیسبال و هاکی در لیست صد برنامه پربیننده سال، قرار میگرفتند. سریالهای تلویزیونی و شوهای اهدای جوایز هالیوود و جوایز موسیقی نیز در این لیست به چشم میخوردند.
اما در چند سال اخیر، تمامی مسابقات ورزشی دیگر و مابقی دورهمیهای هالیوود، جای خود را به مسابقات فوتبال آمریکایی NFL دادهاند. با نگاهی به لیست صد برنامه پربیننده سال ۲۰۲۳، مشاهده میشود که فقط چهار برنامه تلویزیونی، فوتبال آمریکایی نبودند!
احتمالاً هیچ تصویری بهتر از عکس راب لو ستاره هالیوودی در بین تماشاگران استادیوم، سایه سنگین هژمونی فوتبال بر مردم آمریکا را نشان نمیدهد! بازیگر هالیوودی شبیه داوری است که با بحران پروسه طلاق دست و پنجه نرم میکند. لو بهجای اینکه کلاه تیم خاصی را بر سر بگذارد، کلاهی با لوگوی لیگ فوتبال آمریکایی NFL را پوشیده بود.
کلاهی که راب لو بر سر داشت، سوژه جوکهای بسیاری در فضای آنلاین شد؛ اما اینطور که پیداست، او از حقیقت قدرت فوتبال با خبر بوده است. انگار دنیا، میدان نبرد لیگ فوتبال بوده و مردم، پول خوبی برای جنگیدن در این رینگ میپردازند.
مسابقات فوتبال آمریکایی در سال ۲۰۲۲، ۸۲ عنوان را در لیست پربینندهترینها به خود اختصاص داده بودند و در مقایسه با پنج سال قبلتر، ۶۱ عنوان در لیست صد برنامه پربیننده در تلویزیون ایالات متحده، مربوط به این ورزش بود.
مسابقات بسکتبال NBA با توجه به مواضع سیاسی که لیگ و بازیکنان گرفتهاند، مخاطبان بسیاری را از دست دادهاند. جمهوریخواهان آمریکایی، بیشترین مخاطبان ورزش در آمریکا را تشکیل میدهند؛ بنابراین هنگامی که لبرون جیمز ستاره این لیگ و ادم سیلور رئیس سازمان لیگ NBA، ورزش را به پلتفرم شعارهای سیاسی دموکراتها تبدیل کردند، مخاطبان قابل توجهی را از دست دادند.
چهار برنامهای که فوتبال نیست، چه بودند؟
با توجه به اینکه سخنرانی بایدن در مجلس کنگره آمریکا، در چند شبکه تلویزیونی کشوری و شبکههای محلی پخش شد، در رتبه ۲۱ قرار گرفت. پخش تلویزیونی جشن عید شکرگزاری نیز در رتبه ۴۱ قرار گرفت. شو اهدای جوایز اسکار تا ده سال پیش، به راحتی از مرز ۳۰ میلیون بیننده عبور میکرد و رکوردهای بیش از چهل میلیون بیننده نیز دارد. اما آنها در سال ۲۰۲۳ با ۱۸ میلیون بیننده در رتبه شصتم قرار گرفتند.
سهم دیگر برنامههای تلویزیونی در آمریکا
تصویر زیر نشانگر درصد مخاطبان برنامههای تلویزیونی در چهار سال اخیر است. باتوجه به اینکه سال ۲۰۲۰، سال انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بود، ۱۵ برنامه سیاسی در لیست پربینندهها قرار گرفتند. اما در سه سال بعد، خبری از انتخابات نبود و به مرور زمان، مسابقات فوتبال آمریکایی حتی جای ورزشهای دیگر را هم گرفت. البته ۲۰۲۴، دوباره سال انتخابات ریاستجمهوری در آمریکا بوده و این احتمال وجود دارد که آمار آخر سال، کمی تغییر کند.
سهم هالیوود کجاست؟
چیزی که تغییر نخواهد کرد، امید هالیوود به روزهای طلایی است. محصولات هالیوودی، جای بزرگی را در سبد خانوار آمریکایی اشغال نخواهند کرد. رسانهها، شور و هیجانی بسیاری را درباره گلدن گلوب و امی امسال ایجاد کردند. اگرچه گلدن گلوب ۹ میلیون بیننده در شبکه سیبیاس CBS داشت، اما این عدد را وامدار مسابقه فوتبالی است که پیش از این جشن هالیوودی، در همین شبکه پخش شد. هالیوود حتی الامکان سعی میکند که چنین برنامههایی را دقیقاً پس از مسابقات فوتبال پخش کرده تا از بینندگان ورزش، برای منفعت خود استفاده کند. حتی با این تاکتیک نیز، گلوب به نصف بینندگان دوران طلایی خود نرسید. اما برنامه اهدای جایزه امی از آن طرف با ریزش ۲۷ درصدی مخاطب همراه شد. به این علت که شبکه فاکس FOX که پخش امی را بر عهده داشت، مسابقه فوتبالی را قبل از جشن هالیوودی پخش نکرده بود.
پربینندهترین سریال تلویزیونی چند سال اخیر، «یلواستون» Yellowstone بود که حتی مخاطب اصلی این سریال هم جمهوریخواهان بودند. باتوجه به جدایی کوین کاستنر از این مجموعه، عاقبت فصل آخر این اثر هنوز معلوم نیست.
فینال مسابقات فوتبال آمریکایی در صدر لیست
پربینندهترین برنامههای تلویزیونی سال، مسابقه فینال فوتبال آمریکایی با ۱۱۵ میلیون بیننده بود. تیم فوتبال دلاس کبویز Dallas cowboys با میانگین ۲۵ میلیون بیننده به ازای هر مسابقه، پربینندهترین تیم در ایالات متحده بود. ناگفته نماند که این تیم، با ارزشترین تیم ورزشی در دنیا است.
شاید چنین آمار و ارقامی برای کشورهای جهان سوم عجیب نباشد. فوتبال، پربینندهترین برنامه تلویزیونی در این کشورها نیز هست. اما ماجرا در آمریکا متفاوت است؛ مردم این کشور هزاران جایگزین دیگر برای پای-تلویزیون-نشستن دارند. آخرین ارقامی که از مسابقه فوتبال چند روز پیش گزارش شد، نشان میدهد که ۸۵ درصد از تلویزیونها در شهر بوفالو، مشغول پخش مسابقه این تیم بود!
یک نظر