محمدرضا سروستانی بازیگر تئاتر و سینما که فیلم کوتاه «منحط» را کارگردانی کرده معتقد است سبک اعتراض در هنر نباید به صورت تحریم باشد و اگر قرار است هنرمندان به موضوعی اعتراض کنند باید با اثری که ارائه میدهند اعتراض خود را نشان دهند.
محمدرضا سروستانی، بازیگر سینما در حال ساخت فیلم کوتاه خود با عنوان «منحط» است که در ساخت این فیلم با شرکت بینالمللی پیکادو همکاری میکند. «پوست شیر»، «مصلحت»، «هناس»، «خانه امن» و … از جمله سریالها و فیلمهایی است که سروستانی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.
در ادامه گفتوگوی خبرنگار سینماصبا را با این بازیگر و کارگردان میخوانید:
از چه زمانی وارد عرصه هنر شدید؟
از سال ۱۳۹۲ به صورت حرفهای کار را در عرصه هنر شروع کردم. در ابتدا بیشتر مطالعه میکردم و به صورت تجربی کار تئاتر را آغاز کردم. از فروردین ۱۳۹۳ در تالار محراب با یک گروه تئاتر به صحنه میرفتیم. بعد از آن در ورکشاپهای موسسه کارنامه شرکت میکردم و سعی میکردم در هر ورکشاپ معتبری شرکت کنم. بعد از مدتی تحقیقات در زمینه مطالعه تاریخ سینما را به صورت تخصصی شروع کردم و فیلمسازی را دنبال کردم. سال ۱۳۹۵ که تئاتر کار میکردیم سریال «دلدار» را بازی کردم و بعد از آن در سریالهای «خانه امن»، «همبازی»، «جیران»، «آقای قاضی» و در فیلمهای سینمایی «مصلحت»، «هناس» و… به ایفای نقش پرداختم. همچنین برای فیلم «پوست شیر» انتخاب شدم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان مواجه شد. تا به امروز در ۲۴ فیلم کوتاه بازی کردم که در ۲۳ فیلم نقش اصلی بودم.
کمی درباره فیلمی که کارگردانی آن را بر عهده داشتید، صحبت کنید.
فیلم کوتاه «منحط» به تهیهکنندگی صدرا صحیفی در مراحل نهایی قرار دارد و به مرحله ساخت موسیقی رسیده است که فرید حامدی آهنگسازی موسیقی این فیلم را بر عهده گرفته است. پیش تولید این فیلم کوتاه از سال گذشته آغاز و فیلمبرداری آن به مدت ۱۱ روز در تیر ماه انجام شد. موضوع این فیلم کوتاه «تجاوز» است و چون این موضوع همیشه دغدغه شخصی من بود تصمیم گرفتم این فیلم کوتاه را بسازم.
من سالها به موضوع این فیلم فکر کردم و چندین بار با افرادی که تجربههای ناخوشایندی داشتند صحبت کردم. در نتیجه مدتی را به تحقیق و بررسی درباره عوارض و مشکلات بعد از این آسیب اختصاص دادم. متاسفانه فردی که دچار این آسیب میشود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند و این موضوع جامعه را هم درگیر خواهد کرد. این مساله در سراسر دنیا وجود دارد و در هر رده سنی و با هر جنسیتی این اتفاق رخ میدهد. هدف اصلی من اطلاع رسانی در این زمینه است و امیدواریم بتوانیم قدم کوچکی در این زمینه و برای آگاهی سازی همه سنین انجام دهیم.
تدوین این فیلم کوتاه توسط عماد خدابخش انجام شده است که ۶ ماه زمان برد. همچنین این فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه است و به زودی اطلاعات دقیقتری از این فیلم انعکاس مییابد. بهزاد خلج، نیلوفر کوخانی، حسین دالمن، نیوشا آخشی، نعیم بختیاری، زهیر جعفری، یاشار صیامی هم از جمله بازیگران این فیلم هستند.
وضعیت تئاتر و سینما را چطور ارزیابی میکنید؟
متاسفانه در حال حاضر کیفیت در همه حوزههای هنری پایین آمده است. تولیدات هنری بیشتر شده ولی اصلا کیفیت خوبی ندارند. به عنوان مثال از ۱۰ اثری که برای نمایش خانگی ساخته میشود هشت اثر قابل دیدن نیست و اصلا در وضعیت خوبی قرار ندارد. به نظر من تئاتر بعد از کرونا واقعا تمام شده است یا بهتر است بگویم تئاتر بعد از کرونا رها شد. من از شهاب حسینی خیلی آموختم. یک بار در یک کنفرانس خبری در جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد که چرا پیشکسوتان جشنواره را تحریم کردهاند؟ در آن زمان خیلی به او انتقاد کردند ولی من واقعا با نظر و دیدگاهش موافقم. سبک اعتراض در هنر نباید به صورت تحریم باشد. وقتی هنرمندان این حوزه را خالی کنند شرایط هنر تغییر میکند. تحریم اشتباه است و اگر قرار است اعتراض کنند باید با اثری که ارائه میدهند اعتراض خود را نشان دهند.
مثلا تلویزیون الان با دهه ۸۰ خیلی فرق کرده است. در آن دوران سریالهایی مانند «مدار صفر درجه»، «در چشم باد»، «شب دهم» و… پخش میشد. الان سریالها ضعیف شده ولی دلیل نمیشود که هیچ کس کار نکند. من معتقدم باید برای بازگشت به دوران طلایی هنر تلاش کنیم و با تحریم کردن اتفاقات خوبی رقم نمیخورد. اگر عرصه را خالی کنیم سرمایهگذاران روی فیلمهای بیکیفیت سرمایهگذاری میکنند در نتیجه هنر آسیب میبیند.
به نظر شما چه عاملی در موفقیت و کیفیت یک فیلم، مهم و تاثیرگذار است؟
فیلمنامه خیلی مهم است که ما در این بخش ضعیف هستیم. یعنی کمبود فیلمنامه نویس خوب داریم. تمام فیلمهایی که اقبال عمومی داشته فیلمنامههای خوبی داشتهاند. به عنوان مثال سریال «پوست شیر» فیلمنامه خوبی داشت که مورد توجه قرار گرفت.
در نظر دارید بیشتر در حوزه بازیگری فعالیت کنید یا کارگردانی؟
سلیقه من فیلمهایی است که حرفی برای گفتن دارند و فقط برای سرگرمی نیستند در نتیجه ترجیح میدهم فیلم بسازم و بتوانم با آن فیلم افراد را به تفکر کردن وادار کنم. تا اوایل کرونا فقط به بازیگری فکر میکردم اما الان دوست دارم فیلمهای اثرگذار خلق کنم و بیشتر در زمینه نویسندگی و کارگردانی تمرکز کنم.
There are no comments yet