حاکمیت فرهنگی نظام جمهوری اسلامی یا متولیان سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر، موظف هستند با بلند همتی، گشاده دستی و روی خوش، به همه گروههای موافق، مخالف، منتقد، معترض، معتدل و حتی معاند، خدمات یکسان ارائه دهد. چون فلسفه حرکت فرهنگی، تاثیرگذاری بر مخاطب با هر تفکر و اندیشهای است و ظالمانه و بیانصافی است برخی با کوتهبینی و کوتهنظری همه را به یک چشم نگاه کنند.
به گزارش صبا، جشنواره فیلم فجر برای سینماگران است و ایستادن در قاب جشنواره، ننگ و رسوایی نیست. مرز منتقدین با معاندین در شیوه عملکردشان نسبت به جشنواره فیلم فجر مشخص میشود.
معاند به اصل جشنواره فجر، چون نماد نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است قائل نیست و به هر شیوه درصدد تغییر زیر بنایی حاکمیت نظام و تشکیلات جشنواره است اما منتقد، هدفش تفکیک صحیح از غیر صحیح در حلقه ارتقا و اعتبار سینمای ایران فعلی است.
این منتقدین به چند گروه تقسیم می شوند، برخی ضمن فعالیت انتقادهایشان را مطرح میکنند و گروه دیگر که این روزها معترض نام گرفتند، چون شیوه اجرایی متولیان جشنواره را نمیپسندند از حضور و همکاری خودداری کرده و مثلا فیلمشان را به جشنواره نمیدهند. گروه دیگر هم که کم هم نیستند ضمن ارائه دیدگاههای منتقدانه به فعالیت در سینمای ایران ادامه میدهند و شبانهروز تلاش میکنند مثلا فیلمهایشان به جشنواره برسد و گروه گسترده دیگری هستند که با استراتژی و راهکارهای فعلی همسو و همراه هستند و تلاش میکنند برای رونق سینمای ایران، برنامههایی همچون جشنواره با شکوه و احترام برگزار شود.
حاکمیت فرهنگی نظام جمهوری اسلامی یا متولیان سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر، موظف هستند با بلند همتی، گشاده دستی و روی خوش، به همه گروههای موافق، مخالف، منتقد، معترض، معتدل و حتی معاند، خدمات یکسان ارائه دهد. چون فلسفه حرکت فرهنگی، تاثیرگذاری بر مخاطب با هر تفکر و اندیشهای است و ظالمانه و بیانصافی است برخی با کوتهبینی و کوتهنظری همه را به یک چشم نگاه کنند.
«برانداز» تعریف دیگری دارد و نحوه برخورد با برانداز هم وظیفه گروه دیگری به جز متولیان فرهنگی است.
(این یادداشت به بهانه حضورم به عنوان «مجری» در مراسم قرعهکشی جدول نمایش فیلمهای جشنواره و یادداشتهایم به عنوان «منتقد» _که نقدهایی داشتم و دارم_ نوشته شد.)
*محمود گبرلو
There are no comments yet