حرکت به سوی نوپردازی ضرورت پیشرفت است | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۱
برگزاری کارگاه تخصصی مهرداد رایانی‌مخصوص؛

حرکت به سوی نوپردازی ضرورت پیشرفت است

کارگاه تخصصی «نوپردازان ادبیات نمایشی و کارگردانی» با تاکید بر حرکت به سمت نوپردازی به عنوان ضرورتی برای پیشرفت در تئاتر برگزار شد.

به گزارش صبا و به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، کارگاه تخصصی نویسندگی و کارگردانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با عنوان «نوپردازان ادبیات نمایشی و کارگردانی» در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد.

کارگاه ۲ ساعته «نوپردازان ادبیات نمایشی و کارگردانی» با تدریس مهرداد رایانی‌مخصوص، مدرس و کارگردان تئاتر برای دو روز متوالی سه‌شنبه و چهارشنبه، دهم و یازدهم بهمن میزبان هنرمندان و دانشجویان است.

در بخش اول این کارگاه آموزشی که با تکیه بر نوپردازی در کارگردانی تئاتر به انجام رسید، رایانی‌مخصوص به معرفی ابزارها و چگونگی رسیدن به نتیجه نهایی برای بهره‌مندی از شیوه‌ها و نوآوری در شیوه کارگردانی اشاره کرد.

این هنرمند در این کارگاه تلاش کرد با استفاده از نمونه فیلم‌های مطرح تئاتر کارگردانان نوگرا به نحوه دسترسی آن‌ها برای رسیدن به ایده و تکنیک‌های جدید برای اجرا بپردازد.

در ادامه با مقایسه آثار هنرمندان نوگرا با هنرمندان کلاسیک به تفاوت نوع نگاه، تفکر و زاویه دید آن‌ها با یکدیگر پرداخته شد.

نمونه کارهای رابرت ویلسون، ریچارد فورمن و پیتر بروک از کارگردانان مطرح نوگرا در جهان، همچنین حامد محمدطاهری و آتیلا پسیانی از کارگردانان شناخته‌شده ایران در این کارگاه مورد توجه قرار گرفتند.

به گفته رایانی‌مخصوص، ما همیشه مجموعه قوانین و چارچوب‌هایی برای کارگردانی داریم که قطعا برای تولید آثار نمایشی می‌تواند راهنمایی برای سایر هنرمندان به ویژه هنرمندان نوگرا باشد و به همین دلیل این کارگاه‌های تخصصی همواره مورد استقبال هنرمندان و هنرجویان فعال در عرصه هنرهای نمایشی قرار می‌گیرند.

در این کارگاه تاکید شد که نوپردازان از این قوانین و چارچوب‌های شناخته‌شده برای رسیدن به زبانی جدید و رویکردی متفاوت در شیوه‌های اجرایی بهره می‌برند. در تجربیات جدید حذف بازیگر توسط کارگردانان اتفاق افتاده است البته با حفظ بخش دراماتیک اثر و بدون آنکه جنبه تئاتری کار از دست برود و به آن خدشه‌ای وارد شود.

از نظر این مدرس، نوپردازان در سراسر جهان شیوه‌ها و روش‌های مختلفی را برای بیان نظرات و پیشنهادات خود استخدام می‌کنند و یکی از ضروریات پیشرفت قطعا حرکت به سمت نوپردازی است.

رویکرد اصلی این کارگاه بررسی و شناخت جریان‌های فکری نو در ادبیات نمایشی و کارگردانی است که از اواخر قرن بیستم تا قرن بیست‌ویکم و زمان حال را دربرمی‌گیرد.

بخش دوم این کارگاه آموزشی، روز چهارشنبه، یازدهم بهمن توسط رایانی‌مخصوص و با تکیه بر نوپردازی در بخش نمایشنامه‌نویسی با تاکید بر تکنیک‌ها و ابزاری که نمایشنامه‌نویس برای خلق اثری نو به آن توجه می‌کند؛ برگزار خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰