یک روز متفاوت! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۴
گزارش صبا از دومین روز چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

یک روز متفاوت!

دومین روز جشنواره فجر، متفاوت از روز نخست دنبال شد و کیفیت آثار تفاوت‌ فاحشی با گام نخست این جشنواره داشت.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، بر خلاف روز گذشته که کیفیت پایین فیلم‌ها، ناهماهنگی در زمان نمایش آثار و برگزاری نشست‌ها و همچنین برخی حواشی فضای سردی را بر جشنواره حاکم کرده بود، روز دوم با نمایش آثار کنجکاوی برانگیزی پیگیری شد و همین موضوع، اهالی رسانه را تا حدی سر ذوق آورد. بخشی از جذابیت‌های جشنواره در سال‌های گذشته، به بازتاب تصویری حاشیه و متن مربوط به فیلم‌ها در فضای رسانه‌ای بازمی‌گشت. امسال اما، مسائل مختلفی باعث شده تا کم‌تر شاهد این اتفاق باشیم. تا بدین جا تعداد بازیگران چهره حاضر در فیلم‌های مختلف بر خلاف سال‌های قبل، آمار اندکی را به ثبت رسانده است. این مسئله در فیلم‌هایی مانند «ظاهر» قابل درک است، اما احتمالا مسائل مالی باعث شده است تا در سال‌های اخیر فیلم‌های کمتری از چهره‌های سرشناس استفاده کنند. به علاوه برخی از بازیگران همچنان مخالف حضور در جشنواره‌ها هستند و به همین دلیل، نشست‌های نقد و بررسی برخی از فیلم‌ها خالی از ستارگان سرشناس است. سانس اول سینمای رسانه به نمایش فیلم «تمساح خونی» ساخته جواد عزتی اختصاص داشت. عزتی کار خود را از تئاتر آغاز کرد و در طول سال‌ها با بازی در سریال‌های تلویزیونی و ایفای نقش‌های مکمل در سینما به تدریج رشد کرده و جایگاهی تثبیت شده پیداکرده است. او در نخستین اثر سینمایی خود در قامت کارگردان، قصه‌ای متفاوت در ژانر کمدی را دستمایه ساخت اثرش قرار داده و تلاش کرده نسبت به سایر فیلم‌های این‌گونه، متفاوت عمل کند‌. «تمساح خونی» اثری سرگرم کننده است و احتمالا با توجه به ویژگی‌هایش، در زمان اکران، مورد استقبال قرار گرفته و فروش بالایی را تجربه می‌کند. «تابستان همان سال» دیگر فیلم این روز بود که در برج میلاد به نمایش درآمد. محمود کلاری فیلمبردار موفق سینمای ایران، با ساخت این فیلم، برای سومین بار کارگردانی را تجربه کرده است. ساخته تازه کلاری همچون فیلم‌های پیشین او فضایی متفاوت و مخالف جریان اصلی سینما دارد‌. «تابستان همان سال» در ظاهر فیلمی خودنگارنه است و راوی، مقاطعی از دوران کودکی خود را تصویر کرده و به وسیله نریشن نیز گریزی به سایر مراحل زندگی خود زده است. فیلمبرداری درخشان کوهیار کلاری و بازی‌های ارائه شده توسط گروه بازیگران، از نقاط قوت فیلم کلاری به شمار می‌رود. «بی بدن» نخستین ساخته مرتضی علیزاده، دیگر فیلم اکران شده در سینمای رسانه بود. فیلمی که طبق گفته کارگردان برمبنای پرونده‌های جنایی ساخته شده است اما رد یک پرونده جنجالی و مشهور به صورتی واضح در آن به چشم می‌خورد. کاظم دانشی، که در جشنواره چهلم با فیلم «علفزار» حضور داشت نویسنده این فیلم بود. اثری دادگاهی که به لحاظ فرم و روایت نیز یادآور ساخته پیشین دانشی است. با توجه به حواشی پیش آمده در پی صحبت‌های الناز شاکردوست در روز اول اکران این اثر در سینماهای مردمی و همچنین موضوع حساس برانگیز آن، جمعیت زیادی در نشست نقد و بررسی «بی بدن» حاضر بودند و بحث‌های جذابی میان حاضران درگرفت. فیلم آخر به نمایش در آمده در برج میلاد، «پرواز ۱۷۵» به کارگردانی محمدحسین حقیقت بود. اثری در گونه دفاع مقدس که بازی جمشید هاشم‌پور در آن، از نقاط قوت فیلم به شمار می‌رفت.

در این روز، نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها با جدیت بیشتری از جانب خبرنگاران و منتقدین پیگیری شد که شاید اصلی‌ترین دلیل آن، کیفیت بالا‌تر فیلم‌ها نسبت به آثار روز نخست بود.

همچنین نشست خبری فیلم‌های بخش بین‌الملل باحضور مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره و رائد فریدزاده مدیر این بخش برگزار شد و از اسامی آثار و کشورهای حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد رونمایی شد.

*عرفان صدیقیان

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰