«بی بدن» حتی در بخش نگاه نو هم نباید حضور می‌داشت/ برخی صاحبان آثار فشارهای غیرحرفه‌ای به جشنواره می‌آورند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵
محمدرضا عباسیان عضو هیئت انتخاب جشنواره فجر 42:

«بی بدن» حتی در بخش نگاه نو هم نباید حضور می‌داشت/ برخی صاحبان آثار فشارهای غیرحرفه‌ای به جشنواره می‌آورند

محمدرضا عباسیان عضو هیئت انتخاب چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور در برنامه «صبحانه ایرانی» نسبت به شرایط برخی فیلم‌ها در هیئت انتخاب و مسائل بعد از آن واکنش نشان داد.

به گزارش صبا، محمدرضا عباسیان که صبح امروز در برنامه «صبحانه ایرانی» حضور پیدا کرد در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چقدر پتانسیل وجود دارد که بعضی از فیلم‌ها بتوانند از بخش نگاه نو در بخش سودای سیمرغ حضور داشته باشند؟ گفت: جشنواره رویدادی برپایه یک سری از قوانین است و زمانی که می‌خواهید وارد این رویداد شوید باید این قواعد را بپذیرید. در واقع زمانی که می‌خواهید فیلم‌تان در جشنواره حضور پیدا کند باید بدانید که وارد سیکل قانونمندی بر اساس قانونی که خود دبیر نوشته است شدید و این دبیر جشنواره است که می‌تواند در مورد قوانین تصمیم بگیرد .

وی افزود: متاسفانه هر سال شاهدیم مجموعه‌ای از فشارهای غیرحرفه‌ای به جشنواره فیلم فجر وارد می‌شود. شما به عنوان صاحبان آثار یا نباید به جشنواره فجر بیایید یا وقتی که وارد شدید باید به قواعد جشنواره و حرفه‌ای بودن خودتان احترام بگذارید. در هیت انتخاب مرسوم است که فیلم‌هایی به صورت ناقص به دبیرخانه ارسال می‌شوند. در واقع تقریبا هیچ فیلمی کامل مطلق به جشنواره نمی‌رسد اما درصد این نقص از نظر من بسیار اهمیت دارد. عباسیان تاکید کرد: سال گذشته «بهشت تبهکاران» ناقص بود. امسال هم ناقص به جشنواره رسید اما میزان نقصش نسبت به سال گذشته کمتر بود. هیئت انتخاب هم تصمیم گرفت اگر این فیلم رسید به عنوان فیلم رزور قرار بگیرد.

این کارشناس ینما با بیان این مطلب که متاسفانه برخی مسائل بر استقلال جشنواره سایه انداخته است گفت: اسامی کارگردان ها یکی از این موارد است. مثلا فیلم هایی به هیئت انتخاب می رسند که کارگردان بزرگی آن را ساخته و همین امر باعث می شود بسیاری از قوانین مربوط به جشنواره زیر پا گذاشته شود تنها به دلیل نام فرد مورد نظر. مثلا سال گذشته فیلم مرحوم پوراحمد شرایط انتخاب را نداشت اما به دلیل نام ایشان این فیلم به جشنواره راه پیدا کرد.

عباسیان ادامه داد : اگر بخواهیم در مورد اشتباهات هیئت انتخاب صحبت بکنیم باید بگویم که بله ؛ هیئت انتخاب امسال اشتباهاتی کرده از جمله انتخاب فیلم «صبح اعدام» که اصلا فیلم نیست اما به دلیل نام کارگردانش انتخاب شده است.

عضو هیئت انتخاب جشنواره فجر ۴۲ در پاسخ به این سوال که چرا «صبح اعدام» فیلم نیست؟ گفت: خود عوامل فیلم میگویند این یک فیلم تجربی و اکسپریمنتال است که خود شما قطعا می دانید که بسیاری از فیلم‌های تجربی ممکن است اصلا خوب از آب در نیایند و به قولی کار ممکن است درنیاید. فیلم باید قصه بگوید اما کانسپت «صبح اعدام» اصلا جذاب نیست و پر از دیالوگ‌هایی است که ربطی به اصل موضوع ندارد.

او افزود: تصویری که من نوعی از طیب حاج رضایی دارم نسبتی با «صبح اعدام» ندارد. اعدام و شهادت طیب حاج رضایی مستقیما به رژیم پهلوی مربوط است و اقدامی است که توسط عوامل این رژیم صورت گرفته است اما چرایی این مساله در فیلم وجود ندارد و ما می بینیم که به صورت مستقیم علیه حکومت پهلوی نیست همانند فیلم «بهشت تبهکاران» که آن هم به صورت مستقیم علیه پهلوی نپرداخته است.

عباسیان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به مجری برنامه در این باره که آیا مشی مشخصی در این باره وجود دارد که فیلم باید علیه حکومت پهلوی ساخته شود تاکید کرد: نه چنین الزامی در کانسپت فیلم مشخص می‌شود. به عنوان مثال شما فیلمی در مورد پروین اعتصامی می‌سازید. در اینجا صرفا فضاسازی فیلمساز از فضای جامعه در رژیم گذشته کفایت میکند اما وقتی داریم در مورد موضوع اعدام و شهادت طیب حاج رضایی صحبت می‌کنیم که مشخصا درمورد انقلاب اسلامی و رژیم پهلوی است باید مستقیم علیه حکومت پهلوی در فیلم بپردازید . در «بهشت تبهکارانم نیز که در مورد صنعت ملی شدن نفت است سطح رژیم را به رزم آرا تقلیل دادند گویی این دعوای شخصی با رزم آرا بوده و پهلوی و امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هیچ نقشی نداشتند.

عباسیان در ادامه تصریح کرد: مطابق قوانین جشنواره امسال قرار بود ۱۵ دی اسامی فیلم‌ها اعلام شود اما ما تا اواسط دی داشتیم فیلم می‌دیدیم چون فیلم‌ها ناقص بود و با تاخیر می‌رسید و فشارهای همه جانبه‌ای هم علیه ما می‌آوردند.

این فشار بیش از اندازه مشخصا در فیلم «بی بدن» بسیار زیاد بود. «بی بدن» آخرین فیلمی بود که دیدیدم. ما وقتمان گذشته بود باید جمع بندی می‌کردیم اما چون از طرف تهیه‌کنندگان دولتی فیلم ، مشاورانی که در فیلم هستند و افرادی در وزارت ارشاد با اعضایی در هیئت انتخاب تماس گرفته شده بود ما مجبور شدیم فیلم را ببینیم . حتی تلویحا به ما گفتند که ما لابی کرذه‌ایم و شما باید حتما فیلم را ببینید.

عضو هیئت انتخاب جشنواره فجر ۴۲ گفت: تقریبا نسخه ۴۵ الی ۵۰ دقیقه‌ای از فیلمی که امروز ۱۲۰ دقیقه است به ما رسید. و همان پنجاه دقیقه‌ای هم  که دیدیم  فاین نبود. حتی به جای بغضی سکانس‌ها کپشن بود. اقدام حرفه‌ای این بود که دبیرخانه و هیئت انتخاب اینقدر جسارت داشته باشد که نخواهد این فیلم را انتخاب کند. در مورد «قهرمان جندی شاپور» هم همین اتفاق افتاد. ما اعلام کردیم این فیلم واجد بازبینی نشد این امکان وجود دارد که سال بعد فیلم‌شان را کامل کنند و به جشنواره بدهند.«بی بدن» برخلاف ادعای عواملش اصلا کامل نبود. در واقع هیئت انتخاب از قوانین جشنواره تعدی و کوتاهی کردند و این فیلم را دیدند.

او در مورد عوامل فیلم نیز گفت: تصور همه این بود «بی بدن» فیلمی به کارگردانی کاظم دانشی است اما بعد در جدول دیدیم که کارگردان شخص دیگری است. دوستان ارشاد گفتند دانشی مشاور مجری طرح و مشاور تهیه‌کننده است. این خود یک بحثی بود اگر این فیلم کاظم دانشی است باید پروانه ساختش عوض شود. اگر هم کارگردانی مشترک علیزاده و دانشی است که دیگر فیلم اول نیست. خود آقای دانشی هم گفت ارشاد از او خواسته بالای سر این فیلم باشد. به هر حال ما این فیلم را به عنوان کار اول علیزاده پذیرفتیم که ۵۰ دقیقه بود و این فیلمی که الان دیدیم نبود.

عباسیان با بیان این مطلب که این فیلم به دلیل محتوا و کانسپتش حتی در بخش نگاه نو نیز نباید حضور میداشت گفت: تعداد آرای کامل هیئت انتخاب عدد هفت است. «بی بدن» با آرای کمتر از این در بخش نگاه نو حضور پیدا کرد. این در حالی است که چهار فیلم دیگر هفت رای کامل داشتند و در بخش نگاه نو حضور پیدا کردند.  امسال ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۱۲ فیلم هم در بخش نگاه نو پذیرفته شده بودند. از این تعداد صرفا قرار بود چهار فیلم از فیلم اولی‌ها به سودای سیمرغ راه پیدا کنند. با نظر مساعد دبیر جشنواره یک فیلم دیگر هم اضافه شد که ان هم فیلم «پرویزخان» بود که از همه لحاظ حرفه‌ای‌تر بود چرا که بر وحدت و عرق ملی تاکید داشت و فیلم خوبی است.

وی با اشاره به اینکه سینما مهمترین شاخه فرهنگی هنری ماست از بعضی برخوردهای عوامل این فیلم گلایه کرد و گفت: خیلی برخوردهای سخیف و غیرحرفه‌ای صورت گرفت. از عدم همکاری شهرداری با عوامل جشنواره برای آماده کردن برج میلاد به عنوان خانه رسانه تا حضور یکی از بازیگران در یک پردیس سینمایی و راه انداختن جار و جنجال. همگی این رفتارها در حالی صورت گرفته که علی رغم صحبت‌های این بازیگر که گفته بود به ما تریبون نمی‌دهند نشست خبری فیلم و اکران فیلم در خانه رسانه و حضور عوامل در برج میلاد بزرگترین تریبونی است که یک فیلم می‌تواند داشته باشد.

عباسیان تاکید کرد: همه عوامل فیلم‌ها می‌توانند بیایند و آزادانه صحبت کنند اما اینکه روز قبل در یک پردیس تنش ایجاد می‌کنید که خوراک به بی‌بی‌سی بدهید و فردایش که نشست خبری فیلم شما برگزار می‌شود حضور پیدا نمی‌کنید بسیار غیر حرفه‌ای است و با این کار به همه همکارانتان در بخش نگاه نو و به جامعه سینمایی ایران و ساحت و ساختار فجر توهین و بی احترامی می‌کنید.

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000