«بی‌بدن» در بخش سودای سیمرغ؛ انشالله سال آینده/ نقدها و حواشی «نمک» جشنواره است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰
مجتبی امینی در برنامه «سینماگرام» مطرح کرد

«بی‌بدن» در بخش سودای سیمرغ؛ انشالله سال آینده/ نقدها و حواشی «نمک» جشنواره است

دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور در برنامه «سینماگرام» رادیونمایش درباره انتقادهای سازندگان فیلم «بی‌بدن» به عدم راه‌یابی این اثر به بخش سودای سیمرغ گفت: نسخه کامل این فیلم در اختیار هیات انتخاب قرار نگرفته بود. جشنواره نیز ضوابط و پروتکل‌هایی دارد و ما باید از رای هیات انتخاب و چارچوب‌های استراتژیک جشنواره صیانت می‌کردیم تا عدالت برای همه برقرار شود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی برنامه رادیویی «سینماگرام»، مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه سه شنبه ۱۷ بهمن برای اولین حضور در یک برنامه رادیویی در این دوره، به برنامه «سینماگرام» رادیو نمایش واقع در برج میلاد و خانه جشنواره آمد. وی در گفت و گو با میثم کریمی مجری و سردبیر «سینماگرام» گفت: ابتدا باید به همه خسته نباشید بگویم. این شور جشنواره من را یاد سال‌های قدیم این رویداد می‌اندازد. من ۲۰ سال سابقه حضور در این جشنواره را دارم. روزهای تلخ و شیرینش را خاطرم هست. چند سالی بود شور و شوق فعلی جشنواره به واسطه بحران کرونا برقرار نبود اما امروز همه به جشنواره عرق دارند و این نگاه ستودنی است.
وی افزود: استقبال کنونی مردم از سینماها و رقابت بین صاحبان آثار نشان از اهمیت حضور در جشنواره و درخشش سیمرغ دارد و این رویداد اتفاق مهمی است. صاحبان اصلی جشنواره هنرمندان و سینماگران هستند. کسانی که در آفتاب، برف و باران و با تحمل شرایط سخت یکسال می‌جنگند تا در بهار و ویترین سینمای ایران یعنی رویداد فجر شاهد به ثمر نشستن تلاش‌های خود باشند.امینی خاطر نشان کرد: چند سالی بین سینما و مردم فاصله افتاده بود و در دوران کرونا سینما در سبد مصرف مردم نبود اما مردم امروز با سینما آشتی کرده‌اند. جشنواره فیلم فجر پررنگ است. ۱۲ سانس فوق‌العاده روز پنجم و ادامه یافتن اکران‌ها تا ساعات اولیه صبح و ظرفیت پر خانه جشنواره همگی حاکی از این استقبال است. برای اهالی خانه سینما نیز امسال یک خانه ویژه در نظر گرفته شد و وظیفه ما تکریم این عزیزان بود که آنچه امروز روی پرده می‌بینیم، از لطف آن‌هاست. همچنین تمهیداتی داشتیم تا اصحاب فرهنگ و هنر، شورای عالی تهیه‌کنندگان و… بتوانند به راحتی فیلم‌ها را ببینند. در برج میلاد نیز شور و اشتیاق اهالی رسانه را شاهد بوده‌ایم. البته جمعیت زیاد است و ما باید به خوبی مهمانداری کنیم.
امینی با بیان این که جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد فرهنگی است، درباره اظهار نظر یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره مبنی بر دلایل عدم انتخاب فیلم «بی‌بدن» در بخش سودای سیمرغ و حواشی این فیلم عنوان کرد: حاشیه‌ها و دعواها و نقدها به اصطلاح «نمک» جشنواره است. ما از نقد ناراحت نمی‌شویم. هر عزیزی که مطالبه‌ای دارد و انتقادی را مطرح می‌کند با گوش دل می‌شنویم اما باید بر اساس چارچوب و ضوابط و طبق ریل‌گذاری جشنواره، این رویداد را پیش ببریم. سعی داریم در آرامش کار را دنبال کنیم. از همه همکاران خود می‌خواهیم برای فیلم‌های خود مطالبه کنند اما رکن اصلی اخلاق‌مداری است و باید در هر انتقادی اولویت باشد.
وی تصریح کرد: هر جشنواره ضوابط و پروتکلی دارد و هرکس در جشنواره حضور می‌یابد، باید این قواعد را رعایت کند. در همه جای دنیا نیز همینطور است. همانطور که مخاطبان مستحضر هستند، قطعا این نکته را می‌دانند که فیلمسازان باید در بازه زمانی مشخصی فیلم خود را در اختیار هیات انتخاب قرار دهند. بازه زمانی هیات انتخاب جشنواره امسال ۱۵ دی بود و اعضا مدت ۴۵ روز درگیر تماشای ۱۰۶ فیلم متقاضی بودند که در نهایت ۳۳ اثر باید به بخش رقابتی راه می یافت. ۲۲ اثر در بخش سودای سیمرغ و ۱۱ کار در بخش نگاه نو. به واسطه حضور فیلم اولی‌ها که نیمی از این آثار متقاضی شامل ۵۲ اثر را به خود اختصاص داده بودند، ۱۱ فیلم به همراه ۱ اثر دیگر توسط هیات انتخاب به این بخش راه یافتند.
امینی درباره فیلم «بی‌بدن» توضیح داد: به عوامل فیلم «بی‌بدن» بابت اثر خود تبریک می‌گویم اما آن‌ها هفدهم دی ماه فیلم را به جشنواره دادند و فیلم نیمه کامل بود و دوستان هیات انتخاب نمی‌توانستند درباره آن تصمیم بگیرند. موضوعش نیز به گونه‌ای بود که فیلم باید کامل دیده می‌شد. بنابراین با نظر هیات انتخاب ۱۱ فیلم نگاه نو به همراه این فیلم ۱۲ اثر در این بخش را تشکیل دادند. از این میان ۵ فیلم رای کامل گرفتند تا به بخش سودای سیمرغ راه یابند. در حالی که ۴ سهمیه وجود داشت اما به درخواست هیات انتخاب این عدد به ۵ افزایش یافت اما فیلم «بی‌بدن» جزو آن‌ها نبود.

صاحبان این فیلم تلاش و پیگیری مجدانه‌ای برای حضور در بخش سودای سیمرغ داشتند که برای ما قابل تقدیر است اما وقتی هیات انتخاب صورت جلسه کرده و آثار را اعلام می‌کند، امکان حضور فیلم دیگری نیست. چراکه قطعا این تقاضا می‌تواند برای دیگر فیلم‌ها نیز وجود داشته باشد و در صورت پذیرش اجحاف در حق دیگران رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: این خواسته سازندگان فیلم قابل اجرا نبود و ما باید از آرای هیات انتخاب و چارچوب های استراتژیک جشنواره صیانت می‌کردیم تا عدالت برای همه برقرار می‌شد. شاید اگر این فیلم به طور کامل و مثلا ۱۰روز قبل از پایان مهلت به دست هیات انتخاب می‌رسید این اتفاق می‌افتاد اما فیلم تا سه روز قبل از این مهلت همچنان در حال فیلمبرداری بود. در مجموع باید سعی کنیم با فضای محبت و همدلی در حریم جشنواره وخانواده سینمای ایران حال همدیگر و سینما را خوب کنیم. انشالله همین عزیزان سال آینده فیلم را به موقع به دبیرخانه می‌رسانند و در بخش سودای سیمرغ خواهند بود.
در ادامه برنامه میثم کریمی مجری و سردبیر برنامه درباره اختتامیه از امینی پرسید. وی گفت: به این دلیل که مهمانان زیادی برای اختتامیه داریم و فضای برج میلاد باید آماده برگزاری هرچه بهتر شود جشنواره روز بیست و یکم بهمن اکران نخواهد داشت. آیین اختتامیه ۲۲ بهمن ساعت ۱۹ در برج میلاد میزبان هنرمندان و اهالی رسانه خواهد بود.
امینی درباره گلایه‌های فیلمسازان سینمای کوتاه و مستند درباره اهدای سیمرغ‌های این بخش در افتتاحیه جشنواره چهل و دوم گفت: برای همه دوستان فیلم کوتاه و مستند احترام ویژه ای قایل هستم اما جشنواره فیلم فجر بخش‌های متعددی دارد و یک جشنواره تخصصی برای سینمای بلند است. همانطور که فیلم کوتاه جشنواره تخصصی فیلم کوتاه تهران را به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره های جهانی دارد و آثار این رویداد در بخش های متعددی داوری می‌شوند. سینمای مستند نیز جشنواره ویژه خود «سینماحقیقت» را دارد اما به پاس احترام به بزرگان و هنرمندان فیلم کوتاه و مستندسازان این بخش برای این عزیزان در نظر گرفته شده و فیلم‌های این بخش اکران نیز می‌شود. سال‌هاست که این بخش در جشنواره فیلم فجر حفظ شده است تا ادای دینی به فیلمسازان کوتاه و مستند باشد اما با حجم جوایز این دوره نیاز بود تا بخشی از آن ها در افتتاحیه اهدا شود. وی در پایان عنوان کرد: تا همین حالا ۴ ساعت زمان برای اختتامیه کار را برای دست اندرکاران با این بخش های معتدد دشوار می کند. باید به هم کمک کنیم و همدیگر را درک کنیم. ما هم باید مهمان نوازی و ادب و احترام داشته باشیم و همه باید سعی داشته باشیم تا جشنواره بانشاط و چارچوب‌های منظم برگزار شود.
برنامه رادیویی «سینماگرام» به تهیه‌کنندگی رکسانا قهقرایی و با اجرا و سردبیری میثم کریمی در ایام برگزاری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۲ و به طور زنده از رادیو نمایش ردیف ۵/۱۰۷ مگاهرتز پخش می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000