به گزارش خبرنگار سینماصبا، دومین تجربه فیلمسازی عسگری در فاصله یک سال، دوباره جنگ است. فیلم سینمایی «اتاقک گلی» هم که نخستین اثر بلند سینماییاش بود و در جشنواره چهل و یکم به نمایش درآمد، مربوط به جنگ با اتفاقات خاص و کمتر گفته شدهاش بود. ماجرای زندگی شهید شیرودی هم که کمتر گفته شده و بیش از آن عملیاتهای مهمی که به رهبری او اجرایی شده هم شاید به فراموشی سپرده شده است.
حقیقتا ساخت اثر جنگی و پرداختن به موضوعات بکر جسارتی توامان دارد. درست است که بسیاری از فیلمهای سینمایی که موضوعشان زندگی شهدای دفاع مقدس است، با دو محور جنگ و زندگی شخص، شخصیت اصلی را معرفی میکنند. در این فیلم، خانواده شهید شیرودی در چند صحنه و سکانس نشان داده میشوند اما تا آخرین لحظه، همراه داستان هستند. کارگردان آنها را عمدا از شخصیت اصلی دور میکند تا سختی این دوری را نمایش دهد و وابستگی شهید را به خانوادهاش نشان دهد.
در ادامه فیلمساز همانطور که شهید تمرکز فراوانی در مدیریت جنگ داشته، داستان را به سمت فعالیتهای نظامی شهید شیرودی میبرد. شرایط جنگ پیچیده شده و فرمان بنی صدر مبنی بر واگذاری مرزها به دشمن به بهانه تجدید قوا، شیرودی و بسیاری از مردان غیرتمند هوانیروزِ ارتش را عصبانی میکند.
اوضاع آشفته مردم باعث میشود، تصمیمی عجیب اتخاذ شود و بالگردها برای حفظ مرزها به آسمان بروند. دشمن مجهز آماده برای تصرف منطقه است اما رزمندگان با وجود کمبود نیرو و تجهیزات، به دل خطر میزنند. در حالی که انهدام مسیر پیش روی دشمن غیر ممکن به نظر میرسد، شخصیت اصلی، برنامهای دقیق را در نظر میگیرد و دست به کاری میزند که برنامههای دشمن را به بن بست میرساند. چالشها یکی پس از دیگری از راه میرسد. حمایت مردم کرمانشاه در آسمان غرب قوت قلبی برای رزمندگان میشود تا مقاومت و از دست دادن برادرانشان را تحمل کنند.
فیلم سینمایی «آسمان غرب» نه فقط زندگی شهید شیرودی، بلکه عشق به وطن و حفظ خاک را که در ذهن و دل مردم بود، نشان میدهد و خطراتی که همه به جان خریدند در جای جای فیلمنامه گنجانده شده است.
*علی کریمی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است