«صبا» در پویایی و جوشش جشنواره تاثیر به سزایی داشت/ تکنولوژی می‌تواند لطماتی به موسیقی متن وارد کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۷
امیرحسین سمیعی در گفت‌وگو با صبا:

«صبا» در پویایی و جوشش جشنواره تاثیر به سزایی داشت/ تکنولوژی می‌تواند لطماتی به موسیقی متن وارد کند

امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره فیلم فجر امسال بسیار مترقی و پرجنب و جوش بود.‌ «صبا» با عدالت و سرعت خود در انتشار اخبار و نظرات، به پویاییِ این رویداد کمک شایانی کرد. 

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آهنگساز و خواننده‌ای است که با توجه به حضور آکادمیک در رشته سینما به خوبی می‌تواند پیوند این دو هنر را شناخته و آن را تحلیل کند. او در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره جشنواره فیلم فجر امسال اظهار داشت: چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر جلوه‌ای بسیار پویا، پرجنب و جوش و مترقی داشت. در بحث فنی، تولید و پروداکشن یک مسیر رو به پیشرفت، ترقی و توسعه در برخی از آثار امسال دیده می‌شود. از طرفی فیلم‌ها موضوعات متنوع و بسیار خوبی را انتخاب کرده بودند. با این وجود هنوز بسیاری از شخصیت‌های مهم این کشور قابلیت و امکان روایت سینمایی را با هنرمندان ایجاد می‌کنند. در این جشنواره ما با بخشی از زندگی پروین اعتصامی، احمد کاظمی و علی اکبر شیرودی آشنا و همراه شدیم.

مدیرکل دفتر موسیقی به ارتباط میان موسیقی متن و فیلم سینمایی اشاره و عنوان کرد: اگر به آن مسیر رو به جلو نگاهی دوباره بیندازیم این ارتباط میان موسیقی متن با فیلم دارای نقاط مثبت و منفی است. توسعه و پیشرفت تکنولوژی در موسیقی در آینده می‌تواند به این هنر لطماتی وارد کند.‌ تکنولوژی کمک دست یک آهنگساز است اما استفاده ناآگاهانه از آن زیان‌بار است. البته این امر به تهیه‌کننده و کارگردان یک فیلم نیز مربوط است. آن‌ها گاهی با فشار یک آهنگساز و درخواست یک کار فوری او را به این سمت سوق می‌دهند. به طور کل در اشاعه علم آهنگسازی یک مقدار افراط دیده می‌شود. البته در این میان آهنگ‌ها و موسیقی متن‌های بسیار خوبی هم دیدیم.

وی به جایگاه آهنگساز و موسیقی متن در یک اثر سینمایی پرداخت و خاطرنشان کرد: یک آهنگساز هیچ‌گاه نباید قضاوتی در کارش باشد. موسیقی متن او قرار نیست حکمی را صادر بکند.‌ موسیقی او در تکمیل کردن دراماتورژ و ایجاد فضایی دراماتیک با میزانسن هم مسیر می‌شود. اگر فرصت کمی برای آهنگساز در نظر گرفته شود. او فضای مناسبی برای تبیین درام پیدا نخواهد کرد و مجبور می‌شود که به تکنولوژی روی آورد.

سمیعی ادامه داد: تعامل موسیقی و سینما می‌تواند تمام معضلات را برطرف کند. اگر در یک پروژه این دو به هم‌نشینی با یکدیگر بپردازند تمام مسائل مذکور برطرف خواهد. شد.‌ در نمونه‌های موفق چنین هم‌نشینی‌ها و تعاملاتی صورت گرفته است. علت آن نیز به حضور موزیسین‌هایی که از بدنه موسیقی بوده‌اند مربوط است. هرچقدر فاصله میان خالقان موسیقی متن از بدنه موسیقی بیشتر باشد، لطماتی که به موسیقی متن یک اثر سینمایی وارد می‌شود بیشتر خواهد بود. شاید این لطمه امروز احساس نشود اما در آینده کاملا ملموس خواهد بود.

خالق آلبوم «باران بی‌تو» در پایان گفت: «صبا» با عدالت و سرعت خود در انتشار اخبار و نظرات، به پویاییِ جشنواره فیلم فجر امسال کمک شایانی کرد. مجموعه رسانه‌ای صبا با انعکاس اخبار و انتشار نظرات متفاوت به حرارت این رویداد افزود و بر آن تاثیر به سزایی داشت.

*محراب توکلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰