آیا بهترین فیلم جشنواره، با فیلم‌نامه‌ای بد انتخاب شده است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۷
پرسش کانون فیلمنامه‌نویسان از رییس سازمان سینمایی:

آیا بهترین فیلم جشنواره، با فیلم‌نامه‌ای بد انتخاب شده است؟

اعضای کانون فیلم‌نامه نویسان سینمای ایران از اهدا نشدن سیمرغ بخش فیلم‌نامه در جشنواره فیلم فجر۴۲ گله کردند.

به گزارش صبا، کانون فیلم‌نامه نویسان سینمای ایران در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان سینمایی از ندادن سیمرغ بخش فیلم‌نامه گله کردند.

متن نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای خزاعی

ریاست محترم سازمان سینمایی

با سلام

همه می‌دانیم در سال‌های اخیر تولید یک فیلم سینمایی چقدر هزینه می‌برد. در این شرایط، فیلم‌های ناقص، حتی در اجزای فنی، دیگر در اّشکال غیرحرفه‌ای و مقدماتی سینما قابل تحمل نیست و طبعا فیلم ضعیف جایی در ویترین‌های رسانه ندارد. اما مصیبت زمانی به اوج می‌رسد که یک فیلم سینمایی از ناحیه کارگردانی و متن، دچار ضعف فراوان باشد. چنین آثاری قطعا در ویترین هیچ جشنواره معتبری به نمایش در نمی‌آیند.

امسال رخداد شگفتی را در جشنواره فجر شاهد بودیم. هیئت محترم داوران هیچ فیلم‌نامه‌ای را لایق دریافت جایزه ندانستند. یعنی آن‌ها حتی یک فیلم‌نامه متوسطِ قابل ارزیابی را در ردیف تمام فیلمها، که با یاری همسایه‌ها چیده شده بودند، نیافتند. اگر بنا به منطقی، خطای احتمالی داوران را نادیده بگیریم، این فاجعه دو ارجاع ممکن دارد؛ یا سازمان سینمایی و مجموعه‌ها و همراهانش، با تمام تلاش از تولید «یک» متن استاندارد عاجز بوده‌اند. و یا شرایط به‌گونه‌ای اسف‌بار پیش رفته که تولید متن استاندارد، با شیوه تفکر و مدیریت‌تان، دیگر ممکن نیست.

برخی اهالی سینما جدا ایمان دارند که این ماجرا صرفا نمایش خواست شما در تضعیف بخش اندیشه سینماست و برای اثبات به فکت‌هایی قابل تأمل اشاره می‌کنند. اما در نهایت، هدف این نامه سرگشاده، توجه‌دادن شما و مجموعه سازمان به یک نکته بدیهی اما مغفول است؛ مگر داوری جشنواره پروتکل ندارد! این تصمیم نابخردانه جوائز تقریبا تمام رشته‌های دیگر را هم بی‌اعتبار کرده است. آیا بهترین فیلم جشنواره، با فیلم‌نامه‌ای بد انتخاب شده؟ کدام کارگردانی لیاقت دریافت سیمرغ داشته که حتی فیلم‌نامه‌اش قابل ارزیابی نبوده است؟ حتی آن نویسنده نگون‌بختی که دیپلم افتخار گرفته، از افتخار نصیبی نبرده، چرا که دیپلم افتخار در یک رشته، زمانی ارزشمند است که در رقابتی نزدیک با اثری درخشان، کم آورده باشد. وگرنه ناگزیر به جایی خواهد رفت که دیگر ورق‌پاره‌ها می‌روند.آقای خزاعی! اگر این‌کار عمدی انجام شده، اشتباه بوده و اگر خطایی صورت گرفته مراقبت کنید تکرار نشود. آبروی یک جشنواره، نه شیوه و ظرف برگزاری آن، که فیلم‌ها و فیلم‌نامه‌های خوب آن است و شما متولی‌ای باشید که به حرمت امام‌زاده خود متعهد می‌مانید.
صد نقد دیگر هم هست که اهالی سینما یا می‌گویند، یا از صرافت گفتن آن افتاده‌اند؛ اما ما بدون فراموش کردن آن نقدها، برای شما به‌عنوان ریاست سازمان سینمایی کشور، آرزوی توفیق داریم.

کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران»

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰