تلاش می‌کنیم شرایط بهتری برای تئاتر ۱۴۰۳ فراهم شود/ ایده‌ توسعه و گسترش جشنواره موسیقی فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۱
معاون امور هنری وزیر ارشاد در گفت‌و‌گو با صبا:

تلاش می‌کنیم شرایط بهتری برای تئاتر ۱۴۰۳ فراهم شود/ ایده‌ توسعه و گسترش جشنواره موسیقی فجر

محمود سالاری عقیده دارد باید به تعداد سالن‌ها و همچنین تعداد روزهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر اضافه شود و این رویداد در سراسر کشور گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، معاون امور هنری وزیر ارشاد در حاشیه بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور در غرفه صبا، پاسخ‌گوی سوالات خبرنگار این مجموعه بود. محمود سالاری عقیده دارد باید تعداد سالن‌ها و همچنین تعداد روزهای جشنواره موسیقی فجر افزایش یافته و این رویداد در سراسر کشور گسترش یابد.

 

بودجه محدود تئاتر همواره دغدغه هنرمندان و مسئولان این رشته است و آقای کاظم نظری مدیرکل اداره هنرهای نمایشی نیز همواره در گفت‌و‌گوهای خود به این مسئله اشاره می‌کنند. آیا تدبیری اندیشیده شده تا در سال‌های آتی بخشی از مشکلات مربوط به این موضوع مرتفع شود؟

ما همواره تلاش کرده‌ایم تا بودجه تئاتر افزایش پیدا کند. اکنون نیز با توجهی که وزیر محترم به این موضوع داشته‌اند این بودجه نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم. نیاز اصحاب تئاتر بیش از مبلغی است که اکنون تعیین شده است. با این وجود باید در نظر داشت که بودجه تئاتر نسبت به سال‌های گذشته بیش از سه برابر شده است. اما به دلیل اینکه از ابتدا هزینه درنظر گرفته شده برای این بخش اندک بوده است، هر اندازه که این بودجه تقویت می‌شود، باز هم نیاز به افزایش مجدد برای رسیدن به سطح مطلوب احساس می‌شود. برای سال ۱۴۰۳ با رایزنی‌هایی که با همکاران خود در مجلس داشته‌ایم و نشست‌های مختلفی که برگزار کرده‌ایم و با تلاش‌های شخص محترم وزیر ارشاد، امیدواریم شرایط بهتری برای تئاتر فراهم شود. روند افزایش بودجه تئاتر با شیبی تند رو به صعود است اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. تلاش ما این است که شرمنده اهالی محترم حوزه تئاتر نباشیم.

 

موسیقی فجر؛ آبرومند، بدون حاشیه و با حضور هنرمندان برجسته

اخیرا جشنواره موسیقی فجر دوره پرباری را پشت سر گذاشت و بسیاری از خوانندگان پاپ که محبوب مردم هستند در قالب این رویداد به روی صحنه رفتند. اما یکی از موارد مهم این رویداد، پرداختن و اهمیت دادن به موسیقی نواحی است که طی آن هنرمندان مختلف از اقصی نقاط کشور به روی صحنه می‌روند. ارزیابی شما از این جشنواره چیست؟

به دلیل اینکه برگزاری این جشنواره در حوزه فعالیت من صورت گرفته است، شاید تمجیدم از این رویداد موجب تحلیل‌های دیگری شود. اما جشنواره موسیقی فجر امسال بسیار آبرومند، بدون حاشیه و با حضور هنرمندان برجسته برگزار شد. در این دوره هنرمندان نواحی شاخصی شرکت کردند و در بخش موسیقی کلاسیک ایران نیز هنرمندان قابلی به روی صحنه رفتند. همچنین بهترین‌های موسیقی پاپ ایران در جشنواره به اجرای قطعات خود پرداختند. حضور این هنرمندان در کنار یکدیگر، طیفی از رنگ‌‌های زیبای موسیقی را به ما نشان داد. به نظر می‌رسد که اگر بتوانیم این افراد را در کنار یکدیگر در یک بازه زمانی مناسب گرد آوریم، چه میزان اقبال نسبت به آن‌ها در جامعه وجود دارد. باید بتوانیم به وجود این علاقه‌مندی در جامعه پاسخ دهیم. در غیر صورت مخاطب از مسیرهای دیگر نیاز خود را تامین خواهد کرد. نکته مهم در این است حکومت و دولت نسبت به نیاز جامعه بی‌تفاوت نباشد و نسبت به آن واکنش داشته باشد. باید در آینده به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تعداد روزها و سالن‌های جشنواره موسیقی فجر افزایش یابد و این رویداد در استان‌ها به صورتی گسترده‌تر برگزار شود. قطعا با رشد و توسعه این موارد، موسیقی نواحی نیز تقویت خواهد شد، چراکه هنرمند موسیقی نواحی نیز با این جشنواره به روی صحنه آمده و دیده خواهد شد و مردم نیز با این موسیقی بیش از پیش آشنا می‌شوند. در غیر اینصورت ما بهانه‌ای نداریم تا مردم را به سالن‌های موسیقی نواحی دعوت کنیم و تنها افرادی که به این نوع از موسیقی علاقه‌مند هستند مشتاق به حضور در اجراها خواهند بود. اگر این اتفاق رقم زده شود، آرام آرام موسیقی نواحی و سنتی ما هم تقویت خواهد شد. امیدوارم بتوانیم در این راستا گام برداریم.

 

به جشنواره فیلم فجر نمره قابل قبولی می‌دهم

و یک سوال در ارزیابی حوزه مدیریت سینمایی از شما! چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به تازگی خاتمه یافته است و درباره کیفیت فیلم‌های نظرات متفاوتی میان منتقدان و اهالی رسانه وجود دارد. ارزیابی شما از دوره اخیر این رویداد چیست؟

من پیش از آنکه به معاونت هنری منصوب شوم، این توفیق را داشتم که تمامی آثار حوزه سینما را تماشا می‌کردم و جشنواره‌های مختلف را رصد می‌کردم. من نمره قابل قبولی به جشنواره امسال می‌دهم. در همه دوره‌ها، مجموعه آثار حاضر در جشنواره کیفیت‌های متفاوتی داشته‌اند. باید به دوستان عزیزی همچون آقای خزاعی و دست اندرکاران جشنواره و آقای مجتبی امینی دبیر این رویداد خسته نباشید بگویم. برگزاری این جشنواره امری بسیار دشوار است. دوستانی که بیرون از این ماجرا می‌ایستند و اظهار نظر می‌کنند، اگر جانب انصاف را رعایت کنند، تایید خواهند کرد که رقم زدن این اتفاق کار بسیار سختی است و جمع کردن اضداد در جشنواره فیلم فجر جای تقدیر و تشکر دارد.

 

محمدعرفان صدیقیان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000