کیفیت نقش‌ها، مهمترین معیار من برای انتخاب است/ عشق ورزی متقابل هنر به مردم عاشق هنر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۷
علی پیله ور بازیگر نمایش «ستوان آینیشمور» عنوان کرد:

کیفیت نقش‌ها، مهمترین معیار من برای انتخاب است/ عشق ورزی متقابل هنر به مردم عاشق هنر

علی پیله ور بازیگر نمایش «ستوان آینیشمور» گفت که معیار من برای انتخاب نقش‌ها، کیفیت نقش‌هایی است که بازی می‌کنم و اصلا به کم یا زیاد بودن نقش کاری ندارم. چه قرار باشد دو دقیقه روی صحنه بازی کنم یا اینکه ۱۲۰ دقیقه روی صحنه دیالوگ بگویم، برای من مهم کیفیت است.

به گزارش خبرنگار تئاترصبا، علی پیله ور بازیگر و کارگردان تئاتر، این روزها با نمایش «ستوان آینیشمور» نوشته مارتین مک دونا، با ترجمه زهرا جواهری، تهیه‌کنندگی فاطمه بامستی و کارگردانی شکوفه چرخی در سالن ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

علی پیله ور در ابتدا، در توصیف شخصیت «دیوی» در نمایش «ستوان آینیشمور» گفت: شخصیت «دیوی» کاراکتری مثبت دارد و از معدود آدم‌های درست این نمایشنامه هم این کاراکتر است. به دلیل سادگی که دارد، همه می‌خواهند او را به تمسخر بگیرند و از طرف دیگر، حتی خواهرش برای او قلدری می‌کند. اینگونه است که «دیوی» از همه آدم‌ها می‌ترسد. این موقعیت و وضعیت ظاهری که دارد، او را یک کاراکتر خاص کرده و نسبت به بقیه کاراکترهای این نمایش، از همه خاص‌تر است. خدا من را دوست داشت که این نقش را سر راه من قرار داد و شکوفه چرخی مرا برای بازی در این اثر دعوت کرد.

بازیگر نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود»، راجع به دلایل پذیرفتن بازی در این نقش عنوان کرد: من اطلاعات زیادی راجع به نویسنده اثر مارتین مک دونا دارم. چون مارتین مک دونا، نویسنده‌ای است که می‌شناسم، نمایشنامه‌های او را دوست دارم و سابقه بازیگری یا کارگردانی نمایشنامه‌های این نویسنده شهیر را در کارنامه دارم و در واقع، این سومین اثر از این نویسنده است که من دارم در آن ایفای نقش می‌کنم. البته در اینجا، کارگردان شخص دیگری است. لازم به ذکر است که من نمایش «این مرد بالشی یا آن مرد بالشی» نوشته این نویسنده را به کارگردانی خودم در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی در مهر ماه سال جاری روی صحنه برده بودم که فرآیند دراماتورژی، پرداخت قصه و طراحی‌های این نمایش از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و به مدت دو سال به طول انجامید. همچنین، من نمایشنامه «جمجمه‌ای در کانامرا» مارتین مک دونا را به صورت کاملاً دراماتورژی شده در دست دارم ولی هنوز برای اجرای آن اقدامی نکرده‌ام. علاوه بر اینها، قبلاً نمایشنامه «ستوان آینیشمور» را خوانده بودم و با کاراکترها از جمله «دیوی» آشنایی داشتم. بنابراین روزی که کارگردان اثر شکوفه چرخی تماس گرفتند و با من درباره بازی در این نقش صحبت کردند، می‌دانستم که باید چه نوع و چه میزان بازی برای کاراکتر «دیوی» داشته باشم تا بتوانم آن را جذاب و دیدنی اجرا کنم.

او افزود: یکی از دلایلی که باعث شد این نقش را بپذیرم، نمایش «ستوان آینیشمور» به کارگردانی حسن معجونی بود که در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر در سال ۱۳۹۴ اجرا رفت و هوتن شکیبا به زیبایی هر چه تمام‌تر نقش «دیوی» را در آنجا بازی کرده بود. از آنجایی که نقش‌آفرینی هوتن شکیبا در این اثر از نقش‌آفرینی‌های مورد علاقه من است، تصمیم گرفتم خودم را بازی در این نقش محک بزنم و ببینم که من چگونه می‌توانم این شخصیت را بازی کنم. امیدوارم که بتوانم آن را به خوبی بازی کرده باشم.

بازیگر نمایش «چراغ تئاتر»، کیفیت نقش‌ محوله به او را مهمترین معیارش برای انتخاب یک نقش دانست و گفت: در طول این سال‌ها، در نمایش‌های زیادی بازی کرده‌ام که خیلی‌ها به اجرای عمومی رسیده‌اند و برخی هم بودند که به اجرا نرسیدند. شخصیت‌هایی که تا حالا بازی کرده‌ام، در طیف‌های مختلف از مثبت یا منفی یا خاکستری قرار داشته‌اند. از معیارهای من برای انتخاب نقش‌ها، کیفیت نقش‌هایی است که بازی می‌کنم و اصلا به کم یا زیاد بودن نقش کاری ندارم. چه قرار باشد دو دقیقه روی صحنه بازی کنم یا اینکه ۱۲۰ دقیقه روی صحنه دیالوگ بگویم، برای من مهم کیفیت است. نقش‌هایی که بازی می‌کنم، باید برای من جدید باشد و پیش از این، تکرارش نکرده باشم. خیلی برای من مهم است که خودم را در کاراکترهای مثبت یا منفی یا خاکستری بگذارم و خودم را امتحان کنم تا بدین صورت، تجربه کسب کنم. مهم‌تر از همه‌چیز، این تجربه بیشتر کسب کردن در عرصه بازیگری است.

کارگردان نمایش «غرب مغموم» راجع به مشکلاتی که گریبانگیر گروه‌های نمایشی است، گفت: از مشکلاتی که من در ۸ تجربه کارگردانی ام به آنها برخورده‌ام و تقریباً همه اهالی تئاتر در این زمینه همدرد هستند، می‌توان به مشکلات مالی همچون نبود تهیه‌کننده کاربلد و دلسوز تئاتری، عدم تخصیص بودجه مناسب از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و وضعیت نامناسب سالن‌های تئاتر اشاره کرد. انشالله که اتفاقات خوبی بیافتد و این مشکلات رفع شود تا همه هنرمندان بتوانند به راحتی به فعالیت بپردازند.

بازیگر نمایش «متهم ردیف چهار»، از اجرای نمایشی به کارگردانی خود در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در حال حاضر، با دو گروه نمایشی مشغول همکاری هستم و در تمرینات آنها حضور دارم. همچنین، دارم اثر دیگری را برای روی صحنه بردن آماده می‌کنم و در آن نمایش هم به صورت توأمان بازیگری و کارگردانی اثر را بر عهده دارم. گفتنی است؛ طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است هر سه این نمایش‌ها در سال ۱۴۰۳ روی صحنه بروند. انشالله، در موعد مقرر، اطلاعات هر سه نمایش به آگاهی مخاطبان تئاتر خواهد رسید.

علی پیله ور در سخنان پایانی، ابراز امیدواری کرد: امیدوارم که مردم شناخت بیشتری راجع به هنر پیدا کنند. به طور مداوم تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی را پیگیری کنند و برای تماشای آثار هنرمندان به محافل هنری قدم بگذارند. هنر چیزی نیست که مردم اجازه دهند افت پیدا کند. اگر مردم عاشق هنر باشند و از هنر حمایت کنند، هنر نیز متقابلاً به آنها عشق خواهد ورزید و این تجسم یک عشق واقعی است.

نمایش «ستوان آینیشمور» با بازی امیر عبادی، علی پیله‌ور، امیر زمانی فرد، محمد رضایی، نرگس موسوی، افق ایرجی، امیرحسین فهادان، میلاد صفوی و مهدی شاهی، از ۲۲ بهمن ماه تا ۲۵ اسفند ماه سال جاری در ساعت ۱۸ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود و علاقمندان به تماشای اثر می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰