فرهنگ دفاع مقدس، آینده را می‌سازد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۱
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس:

فرهنگ دفاع مقدس، آینده را می‌سازد

سردار مهدی امیریان، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در نشست خبری «جایزه کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت» گفت: رهبر انقلاب تأکید کردند که دفاع مقدس را به‌گونه‌ای به جوانان معرفی کنیم که جوانان دهه ۶۰ از آن شناخت داشتند. سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تمام تلاش خود را می‌کند با حمایت و نظارت، بهترین اقدامات را برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس در حوزه ادبیات داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و کتاب صبا، نشست خبری بیست‌ویکمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و مقاومت «جایزه کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت»، با حضور سردار مهدی امیریان رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، نصرت‌الله صمدزاده دبیر علمی جشنواره و جواد شادانلو مسئول دبیرخانه اجرایی امروز ۹ اسفند در ساختمان شهید سوداگر برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیریان بیان کرد: جایگاه اهمیت کتاب دفاع مقدس و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. توجه به دفاع مقدس تنها برای نسل امروز مفید نیست بلکه می‌توانند نسل آینده را هم بسازد. ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس وظایفی داریم. سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت بر کتب حوزه دفاع مقدس از وظایف ما است. برقراری تعامل فعال و حمایت و شناسایی نویسندگان نوقلم و جوانان، وظیفه دیگر این سازمان است. کتاب‌های دفاع مقدس در حوزه کمیت ارتقا خوبی پیداکرده است. روایت تاریخ باید آموزنده باشد مقام معظم رهبری فرمودند اگر می‌خواهیم آینده پرافتخار داشته باشیم باید گذشته خود را بهتر بشناسیم. در تاریخ این سرزمین ۸ سال دفاع مقدس یک نقطه درخشان است البته رهبر انقلاب تأکید کردند که دفاع مقدس را به‌گونه‌ای به جوانان معرفی کنیم که جوانان دهه ۶۰ از آن شناخت داشتند. سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تمام تلاش خود را می‌کند با حمایت و نظارت، بهترین اقدامات را برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس در حوزه ادبیات داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مأموریت‌های این سازمان تعامل و شناسایی در حوزه دفاع مقدس است. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه نویسندگان جوان را به‌درستی تربیت کنیم زیرا اگر این کار را انجام ندهیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. لازم به ذکر است تلاش‌های سازمان تنها در جهت امور کمی نیست بلکه تلاش می‌شود به کیفیت نیز توجه ویژه داشته باشیم. حتی می‌توانم ادعا کنم فلسفه وجودی این سازمان بر پایه کیفیت شکل‌گرفته است. یکی دیگر از وظایف سازمان ایجاد ذائقه برای رونق ادبیات دفاع مقدس البته هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید در حوزه ادبیات دفاع مقدس انجام شود اما نباید بسیاری از اقدامات اجرایی را در این حوزه نادیده گرفت و از آن تقدیر نکرد. نکته بعد به کارکرد بین‌المللی سازمان مربوط می‌شود. ما تلاش می‌کنیم تا با عرضه ادبیات دفاع مقدس به خارج از مرزها به ترویج فرهنگ مقاومت در دنیا نزدیک شویم. اختتامیه این جشنواره ۱۵ اسفند در تالار خلیج فارس موزه انقلاب و دفاع مقدس خواهد بود.

در ادامه جلسه صمدزاده دبیر علمی جشنواره نیز بیان کرد: تلاش دارم تا از تجربه ۲۵ سال فعالیت خود در حوزه دفاع مقدس بهره برم تا بتوانیم در جشنواره اقدامی تأثیرگذار را رقم زنیم. در این میان یک تیم داوری بسیار قوی همراه این جشنواره شده است تا قادر باشیم با شناسایی منابع با حوزه‌های مختلف بهتر ارتباط برقرار کرده و آنها را در جهت ارتقاء فرهنگ دفاع مقدس به کار بریم. ۲۴۹۲ کتاب به دستمان رسیده است. بعد از پالایش و بررسی‌های فراوان ۲۰۰۲ عنوان کتاب برای حضور در ۶ بخش جشنواره در نظر گرفته شد. برنامه‌های داوری با ۲ هزار و ۲ عنوان اثر و مشارکت ۱۲ ناشر پیش برده شد. تیم داوری متشکل از ۶ گروه اصلی پژوهش، مرجع‌نگاری، مستند نگاری، ادبیات، هنر، کودک و نوجوان و ۳ گروه فرعی ترجمه، بخش ویژه و خادمان ترویج و نشر بود. هر گروه یک سرگروه داشت. ۶۰ کتابی که به‌عنوان نامزد انتخاب شدند، توسط گروه‌های داوری طی دو ماه بررسی شدند. بعدازاین دو ماه به ۱۸ کتاب برگزیده و ۴۶ کتاب تقدیری رسیدیم. در اختتامیه این جشنواره در هر گروه و شاخه، یک برگزیده و یک تقدیری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تلاش کردیم تا با ناشران نیز ارتباط منظمی داشته باشیم چون ارتباط دوسویه در این حوزه مطمئناً انتظار می‌رود به رونق ادبیات دفاع مقدس بینجامد. در این جشنواره همچنین با تکیه بر مستند نگاری خاطره شفاهی مجموعه خاطرات و زندگی‌نامه‌ها تلاش شده، نگاهی دقیق به دفاع مقدس صورت گیرد. در روزهای آینده نامزدهای برگزیده این جشنواره از طریق خبرگزاری «ایبنا» رسانه‌ای خواهد شد. در هر شاخه از جشنواره یک برگزیده و یک تقدیری خواهیم داشت بنابراین در جشنواره بیست و یکم ۱۸ برگزیده در اختتامیه معرفی می‌شود.

صمدزاده در انتهای سخنانش گفت: در کنار شش گروه اصلی جشنواره سه گروه جنبی نیز وجود خواهد داشت. در خاتمه امیدوارم اهالی رسانه با حمایت‌های خود به بهتر دیده شدن این جشنواره کمک کنند زیرا موفقیت این رویداد منجر به اشاعه فرهنگ دفاع مقدس خواهد شد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰