برگزاری انتخابات با نوآوری‌ و تکنولوژی جدید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۵
دبیر ستاد انتخابات کشور در «صبحانه ایرانی» مطرح کرد:

برگزاری انتخابات با نوآوری‌ و تکنولوژی جدید

محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور با حضور در برنامه «صبحانه ایرانی» در خصوص جزییات انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش صبا، اسلامی با اشاره به تعداد حوزه‌های انتخابیه اخذ رای گفت: امسال ۲۰۸ حوزه انتخابیه اصلی داریم که برای انتخاب ۲۹۰ نماینده فعالیت می‌کنند. البته طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس هم به مجلس رفته که هنوز به رای گذاشته نشده است. امسال ۱۵هزار نفر برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی کاندیدا شدند. داوطلبان طبق قانون ۷۲ ساعت قبل از روز رای‌گیری می‌توانند از حضور در انتخابات انصراف دهند. هنوز آمار تعداد افرادی که انصراف داده‌اند را تجمیع نکردیم.

وی افزود: ۳ هزار و ۵۰۰ نامزد در حوزه انتخابیه تهران داریم که این تعداد نصاب جدیدی است و به تبع کار فرمانداری تهران را از جهت شمارش آرا و تعبیه اسامی نمایندگان، سنگین‌تر از قبل کرده است. تدابیری اندیشیده شده که دفترچه‌ای فراهم شود تا مردم بتوانند اسم و کد داوطلبان را پیدا کنند. به جز تهران در چند حوزه دیگر هم با فراوانی داوطلبان مواجه هستیم اما به اندازه تهران نیست. به همین خاطر بهتر است مردم اسم و کد نمایندگان را از قبل همراه خود داشته باشند.

 

صدا و سیما در خدمت داوطلبان مجلس شورای اسلامی و خبرگان

وی در خصوص زمان تبلیغات کاندیداها گفت: هشت صبح فردا زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به اتمام می‌رسد. چون بر اساس قانون ۲۴ ساعت قبل از شروع فرآیند اخذ رای باید تبلیغات تمام شود. امسال بسترهای متفاوتی در اختیار داوطلبان قرار گرفت. چهار تا پنج هزار داوطلب وارد صدا و سیما شدند و از این بستر رسانه‌ای استفاده کردند و توانستند محتوای خوبی تولید کنند. همچنین سالن‌های همایش و اجرا، استودیوهای ضبط و ورزشگاه‌ها به صورت رایگان در اختیار نامزدها بود. در مجموع قالبی که برای داوطلبان شکل گرفت خوب و مطلوب بود.

وی افزود: همه این موارد باعث شد که تبلیغات با هیجانات آرام و بی‌حاشیه برگزار شود. با مدیریت مناسبی که صورت گرفت همه از این فضاها استفاده کردند. طبق گزارشات قوه قضاییه هم هیچ پرونده‌ای از نمایندگان مبنی بر تخلفات انتخاباتی ثبت نشده است. البته نمایندگان هیئت‌های اجرایی و نظارت در حد تذکر وارد شدند و فضا را مدیریت کردند. باید مراقب بود که اقداماتی نظیر تفرقه یا هتک حرمت رخ ندهد.

اسلامی تعداد اعضای کادر اجرایی انتخابات را ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: ما پنجاه و نه هزار شعبه در کل کشور داریم. اعضای نظارت و اجرایی این شعبه‌ها از قشرهای مختلف جامعه هستند. اسامی این افراد در سامانه ثبت شده و برای آن‌ها آموزش‌هایی هم در نظر گرفته شده است. ان‌شاءالله روز جمعه هم از این آموزش‌ها و امکانات استفاده می‌کنیم.

 

بدون شناسنامه رای دهید!

وی در خصوص تغییرات صورت گرفته در نحوه فرایند رای‌گیری گفت: بر اساس قانون ماده یازده انتخابات بر این اصل اشاره می‌کند که رای دهنده می‌تواند با ارائه اصل یکی از مدارک پنجگانه از جمله کارت پایان خدمت، گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه در رای‌گیری حضور داشته باشد. بر اساس قانون کد ملی رای دهنده در ثبت احوال ثبت شده و دیگر نیازی به ثبت مهر در شناسنامه نیست. البته همراه داشتن کد ملی ضروری است.

اسلامی گفت: بر اساس قانون یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی می‌تواند به‌صورت الکترونیک برگزار شود. آبادان، رشت، ملایر و قم چهار حوزه‌ای هستند که ۱۷۰۰ شعبه در این حوزه‌ها می‌توانند با استفاده از صندوق‌های الکترونیک فرایند رای‌گیری را برگزار کنند. سامانه ساده‌ای هم هست که باعث مشکل مردم نمی‌شود. البته کلیه شعب این چهار حوزه تعرفه کاغذی هم دارند و به محض اینکه اشکالی پیش آمد می‌توانند بصورت کاغذی رای‌گیری را ادامه دهند.

وی در ادامه به فرایند انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون دو شرط برای احراز صلاحیت نامزدهای خبرنگار داریم، دارا بودن شرط سنی چهل سال تمام و اتمام سطح چهار حوزه علمیه. بررسی اجتهاد کاندیداها با آزمونی چه توسط فقهای شورای نگهبان صورت گرفت انجام شد. حدود ۵۱۰ نفر برای این مجلس ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۴۳ نفر واجد شرایط نامزدی شدند. به تعداد استان‌های کشور حوزه انتخابیه مجلس خبرگان رهبری داریم.

 

تعرفه یکسان برای هر دو مجلس

اسلامی خاطرنشان کرد: تعرفه رای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی یکسان و با صندوق‌های تفکیک شده است. پیشنهاد دادیم که هر دو تعرفه به یک صندوق انداخته شود اما در قانون اشاره شده بود که هر انتخاب در صندوق‌های مجزا انداخته شود. صندوق با در آبی مربوط به مجلس خبرگان و صندوق با در قرمز مربوط به مجلس شورای اسلامی است.

اگر مردم به اشتباه تعرفه را جابه‌جا انداختند اشکالی ندارد و رای خوانده می‌شود اما اگر نامزد مجلس در تعرفه خبرگان یا برعکس ثبت شود، رای باطله اعلام خواهد شد.

وی افزود: با نوآوری‌هایی که در انتخابات امسال صورت گرفته است، حوزه‌هایی که تعداد بالایی از داوطلبان را دارد، تجمیع آرا و اعلام نتایج زودتر از گذشته انجام می‌شود. بعد از جمع‌بندی آرا، آمار در دستگاه احراز ثبت می‌شود. یکی از کارکردهای این دستگاه این است که داده‌های شعب وارد دستگاه می‌شود و به دست فرمانداری می‌رسد. سعی می‌کنیم فرآیند اجرا با دقت و صحت هرچه تمام‌تر جلو رود.

برنامه «صبحانه ایرانی» شنبه تا پنج‌شنبه هر هفته از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح روی آنتن شبکه دو می‌رود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000