من از دیالوگ متنفرم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۳
دنی ویلینو: دیالوگ متعلق به تئاتر و تلویزیون است نه سینما!

من از دیالوگ متنفرم!

دنی ویلینو کارگردان مشهور هالیوودی، سینما را در وهله اول یک مدیوم تصویری می‌داند، لذا دیالوگ را در اولویت قرار نمی‌دهد.

به‌ گزارش خبرنگار سینما صبا، نام دنی ویلینو به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس شش فیلمی که کارگردانی کرده، به چشم می‌خورد؛ از جمله «تل‌ماسه: بخش اول» Dune که برای آن نامزد اسکار فیلم‌نامه اقتباسی نیز شد. جالب است که آکادمی اسکار، کارگردانی ویلینو را در حد نامزد کردن ندید! با این اوصاف این فیلمساز هوادار دیالوگ نیست.
ویلینو در مصاحبه‌ای با نشریه تایمز آو لندن در این رابطه گفت: «راستش رو بخواین، از دیالوگ متنفرم. دیالوگ برای تلویزیون و تئاتر هستش. من هیچ فیلمی رو فقط به‌دلیل دیالوگ خوبش تو ذهنم نیست؛ فیلم‌ها به‌علت یک تصویر قوی در ذهن من ماندگار شده‌اند؛ هیچ علاقه‌ای به دیالوگ ندارم. قدرت سینما به تصویر و صدای آن است؛ اما (متاسفانه) آن چیزی نیست که امروز در فیلم‌ها می‌بینیم.»
کارگردان Arrival در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخت و درباره کاهش کیفیت محصولات سینمایی افزود: «آثار تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی را نابود کرده‌اند… در دنیایی ایده‌آل، یک فیلم قوی می‌سازم بدون اینکه حالتی آزمایشی پیدا کند، هیچ دیالوگی هم در آن نباشد. وقتی مردم از سینما میان بیرون به یکدیگر میگن «هیچ دیالوگی در فیلم نبود؟» و از طرفی کمبودی در فیلم احساس نکردند.»
البته این موضوع، طرف دیگری هم دارد. ایتن هاوک بازیگر با سابقه آمریکایی، در گردهمایی در هیئت فیلم‌سازی لینکلن نظر جالبی درباره اینکه چه چیزی را باید به کارآموزان کارگردانی آموخت، داشت: «دیونه شدم از بس به هر مدرسه فیلم‌سازی که میرم، فقط دارن فیلمبرداری یاد میدن. اونجا میگن که سینما، یک مدیوم تصویری است؛ اگر به تاریخ سینما رجوع کنیم، تعداد بسیار کمی از کارگردانان، حرفه هنری خود را به‌عنوان فیلمبردار آغاز کردند. اما اگر به تعداد کارگردانانی که در ابتدا بازیگر بوده‌اند، نگاه کنیم، کاملا قضیه عوض می‌شود؛ تعداد کارگردان/بازیگرها خیلی زیادتر هستند نظیر اورسن ولز، اسپایک لی، وودی آلن، وارن بیتی، رابرت ردفورد، چارلی چاپلین و باستر کیتون.»
هاوک در ادامه حرف‌هایی زد که به نوعی کار فیلم‌برداران را کوچک می‌شمرد. او اشاره داشت: «آیا آموختن فیلم‌برداری راحت است؟ آره؛ یک کار دو بعدی است. کافیست همون عقب پشت مانیتور بشینی و هیچ کار سخت دیگه‌ای نکنی.»
هاوک در پایان افزود: «کارگردانی و بازیگری، مثل هم هستند. هر دو هنری معناگرا بوده و یک فیلمنامه عالی را گرفته و یک فیلم را خلق می‌کنند. جمله «بودن یا نبودن» یک دیالوگ عالی است. بذارید بهتون بگم چرا، چون درباره تصویر نیست.»
با توجه به اینکه اتحادیه نویسندگان در سال گذشته اعتصاب کرده بود، صحبت‌های ویلینو با انتقاد این صنف همراه شده است؛ در بخش کامنت وب‌سایت ددلاین، عده‌ای با کامنت‌های طولانی، از این فیلمساز انتقاد کرده و آثار وی‌ را خسته کننده برشمردند.
علیرضا حسینمردی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰