صدا بخش مهمی از یک اثر است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۵
داور فنلاندی جشنواره پویانمایی تهران:

صدا بخش مهمی از یک اثر است

داور بخش سیفژ در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره معیارهای داوری آثار انیمیشن توضیح‌هایی ارائه کرد.

به گزارش صبا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مایکی کانتولا داور بخش سیفژ در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که این روزها در ایران حضور دارد، درباره معیارهای داوری آثار حاضر در این جشنواره گفت: برای داوری آثار جشنواره تنها یک معیار مد نظر قرار نمی‌گیرد بلکه چندین معیار و عوامل مختلف کنار یکدیگر سنجیده می‌شود. مثلا معمولاً می‌گویند صدا ۵۰درصد از یک اثر را تشکیل می‌دهد و در داوری‌ها نیز مدنظر قرار می‌گیرد اما من معتقدم صدا بخش مهمی از یک اثر است که در کنار کیفیت تصویری فیلم سنجیده می‌شود، برای مثال در فیلم‌های مستند که گاهی اوقات کیفیت تصویری خوبی ندارد، صدا نقش موثرتری در بیان مفاهیم مدنظر خواهد داشت. به اعتقاد من، صدا آن قدر نقش مهمی دارد که در برخی مواقع به فضاسازی و کلیت کمک می‌کند و به نجات فیلم می‌آید.

وی بیان کرد: برخی آثار بخش ملی جشنواره پویانمایی تهران را دیدم که بدون زیرنویس بودند و به همین دلیل برایم قابل فهم نبود، بنابراین زیرنویس نیز یکی از معیارهای مهم در سنجش یک فیلم است.

کانتولا، داستان و روایت یک فیلم را دیگر فاکتور مهم در داوری برشمرد و افزود: به اعتقاد من، «داستان» قلب یک فیلم است که در کنار موارد فنی و تکنیکی یک فیلم را می سازد.

این داور بخش سیفژ در پایان خاطرنشان کرد: برخی فیلم‌ها نیز آن قدر از شخصیت‌پردازی و فضاسازی بسیار خوب برخوردار بودند که قلب من را به تپش درآورد، یعنی در عین حالی که ممکن بود داستان خوبی نداشته باشد ولی فضاسازی عالی داشتند که سبب شد توجه من را بسیار جلب کند. در هر حال، فیلم‌های زیادی با تکنیک‌ها و داستان‌های مختلف دیدم که از تماشای آنها لذت بردم.

مایکی کانتولا فعال رسانه‌ای، فیلم‌ساز و عکاسی است که برای مدتی طولانی تعداد زیادی کارگاه فیلم در فنلاند و خارج از آن  در حیطه آموزش فرهنگ و رسانه برای کودکان برگزار  کرده است.

وی همچنین به فعالیت در سازمان‌های رسانه‌ای متعدد، هنرستان‌ها و شرکت ملی صداوسیمای فنلاند با تدریس چگونگی ساخت آثار رسانه‌ای، مستند و انیمیشن پرداخته است.

در سال‌های اخیر بخش مهمی از آثار کانتولا به تنوع فرهنگی و سلامتی خلاق اختصاص داده شده و تعدادی از پروژه‌های او در موضوع انسانیت، فرهنگ‌های مختلف، طبیعت و خوشبختی بوده‌اند. او همچنین نمایشگاه‌های متعددی در حوزه عکاسی و هنر رسانه در فنلاند، بنین و ایرلند برگزار کرده است.

سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران هم‌چون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۸۶/۳۲۹/۲۹۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۱/۰۵۷/۰۹۹/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۷۸/۵۰۸/۴۴۹/۰۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۵۱/۷۸۳/۳۱۶/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • ۷۰سی
    ۲۴/۱۱۷/۱۳۵/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۹/۳۳۵/۵۱۸/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۷/۰۲۹/۶۷۱/۵۰۰
  • شنگول منگول
    ۴/۰۷۵/۸۲۳/۰۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۶/۴۷۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۳۲/۸۵۵/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۹۲/۶۱۵/۰۰۰