روایت یک ملال ناخواسته | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۴
درباره انیمیشن «در سایه سرو» اثر تحسین شده سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران؛

روایت یک ملال ناخواسته

در این اثر بیش از هر چیز، رابطه پدری آسیب دیده و چگونگی ارتباط او با فرزندش مورد توجه بوده است و بهره‌گیری از فیلمنامه‌ای با بیان تمثیلی و نمادین و توجه به تصویرسازی‌های بکر و متفاوت از نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

فیلم پویانمایی «در سایه سرو» به کارگردانی شیرین سوهانی و حسین ملایمی و محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله آثار موفق در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بود که در مراسم اختتامیه موفق شد جوایزی همچون تندیس نفره‌ای بهترین طراحی کاراکتر، تندیس طلایی بهترین کارگردانی و تندیس طلایی بهترین فیلم اول را به دست بیاورد و در مدت برگزاری جشنواره‌ نیز بحث و نظرهای فراوانی پیرامون آن شکل گرفت.

این فیلم همچنین در هشتادمین جشنواره فیلم ونیز یکی از سه انیمیشن حاضر در این رویداد بود. « در سایه سرو» حول موضوعی مربوط که یک خانواده دو نفره شامل یک پدر و دختر شکل گرفته است. این انیمیشن با کنکاشی دقیق و البته کلی نگر، روان آدمی را پس از بروز یک حادثه دلخراش، محور شکل گیری ایده و گسترش آن قرار داده است. در این اثر بیش از هر چیز، رابطه پدری آسیب دیده و چگونگی ارتباط او با فرزندش مورد توجه بوده است و بهره‌گیری از فیلمنامه‌ای با بیان تمثیلی و نمادین و توجه به تصویرسازی‌های بکر و متفاوت از نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

بر خلاف برخی از آثار پویانمایی که از ایده‌های جذاب و خلاقانه‌ای بهره می‌برند اما در تصویر، بیش از اندازه به بازی‌های فرمی و ساختاری روی آورده و از هدف اصلی خود دور می‌شوند، ملایمی و سوهانی رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند که در آن هر سکانس، دارای جوهره‌‌ای از مفهوم اصلی است.

«در سایه سرو» دارای قصه‌ای واقع گرایانه است و بهره گیری کارگردانان اثر از خصلت خیال انگیزی سینمای انیمیشن، در هماهنگی کامل با بافت رئالیستی اثر عمل می‌کند. نمونه آن فصل مربوط به نجات نهنگ به گل نشسته در ساحل است که نمایش آن در سینمای ایران شاید حتی به کمک به کارگیری جلوه‌های ویژه تصویری نیز هنوز امکان پذیر نباشد. این بخش از فیلم، علاوه بر اینکه به لحاظ داستانی و تصویری از ایده‌ای جذاب سود می‌برد، در بعد مفهومی نیز کاملا هماهنگ با ذهنیت شکل گرفته در مخاطب عمل کرده و با پایان فیلم نیز تناسبی ارگانیک دارد. فیلم در کنار نگاه جست‌وجو‌گر خود در خصوص روان آدمی، نقبی به مسائل زیست محیطی می‌زند و بدون آنکه خللی در سیر روایت ایجاد شود، تنها پرسش‌هایی را در ذهن مخاطب خود ایجاد می‌کند. فیلم در مدت زمان ۲۰ دقیقه‌ای خود، به شکلی متمرکز پیرامون موضوع مرکزی باقی می‌ماند و بر خلاف بسیاری از آثار مفهومی، شکلی چند پاره و پراکنده پیدا نمی‌کند. هارمونی موجود در رنگ‌ها و تم کلی آن نیز متناسب با تونالیته و دمای رنگی که در منطقه جنوبی کشور حاکم است انتخاب شده که در نتیجه آن، تصاویری چشم نواز و اتمسفری ویژه شکل گرفته است. ملایمی و سوهانی نام جالبی را برای فیلم خود انتخاب کرده اند. «سرو» دارای معانی استعاری متفاوتی از مقاومت تا امنیت است و در عین حال، سایه چندانی ایجاد نمی‌کند. عنوانی که ارتباط مستقیمی با شخصیت پدر در این انیمیشن دارد‌.

«در سایه سرو» یک اثر خلاقانه است و سوهانی و ملایمی به عنوان کارگردانان این اثر، قدم اول را در ورود به جهان خیال انگیز انیمیشن محکم برداشته‌اند.

محمدعرفان صدیقیان

 

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۶۴/۰۵۵/۳۶۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۷/۹۵۲/۲۴۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۶/۷۱۱/۲۱۲/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۸۶۰/۵۰۸/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۴۶/۶۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۲۰/۷۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۲/۴۶۰/۰۰۰
  • شنگول‌منگول
    ۷۳/۹۰۰/۰۰۰