به گزارش صبا، حمیدرضا افتخاری، دبیر سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک درباره بخشها و اهداف جشنواره گفت: هدف جشنواره تغییر نکرده و همچنان احیای گونه مستند است و قدم به قدم در جشنواره به اهداف میرسیم. نمونهاش تعداد آثار ارسال شده به جشنواره، تاثیر در جدول پخش شبکهها و افزایش تولید مستند است. ضرورت رسیدن به این هدف گام به گام، به روز شدن است. در دوره اول برگزاری جشنواره، روی ساختار تمرکز کردیم و سال دوم روی موضوع و ساختار تاکید داشتیم، ولی امسال به گونهای دیگر عمل میکنیم.
وی ادامه داد: هدف جشنواره احیای گونه مستند بود؛ یعنی گونه مستند فراموش شده را به یاد برنامهسازان انداختیم که به سراغ چنین تولیداتی بروند. در حوزه ساختار، پس زمینه آموزشی این بود که ساختارها را یاد بگیرند که این اتفاق افتاد که ساختار مستند نمایشی چگونه است؟ و مستند محض چیست؟ وقتی محوریت را ساختار میگذارید دائم بحث و گفتوگو میشود و خاصیت جشنوارهها هم این است. جشنوارههای حرفهای موتور محرکند که در آن حوزه فعالیت بیشتر شود. وقتی ساختار را محور گذاشتیم، گفت و گو میان همکاران و کارگاههای آموزشی حول و حوش ساختار بود. در دوره دوم به این جمع بندی رسیدیم که همکاران روی ساختار مسلط شدند و به این بلوغ رسیدند و نیاز نیست ساختار را تعریف کنیم، توضیح دهیم و تمرکز کنیم. بنابراین همکاران روی ساختار متمرکزند، پس کار را موضوعی کردیم. شاید این مهمترین اتفاق جشنواره سوم بود.
افتخاری با بیان اینکه هفت جایزه برای بخش اصلی تعریف شده، افزود: در بخش ویژه نیم نگاهی به ساختار داریم به دلیل اینکه دستهبندیها انجام شود، نه این که به ساختار بپردازیم اما بخش اصلی که بخش جدی ما هم هست و بیشترین اثر را از آنجا دریافت کردیم، فقط رقابت بین موضوع است؛ یعنی نشان جایزه پیشرفت میدهیم و هر فردی در هر ساختاری که دلش میخواهد میتواند اثری بسازد، فقط مدت زمان باید رعایت شود و ما هم به اثر نمره میدهیم. در مجموع داوریها به مرحله پایانی انتخاب آثار رسیده و به نظرم جواب داده است.
وی در پاسخ به این سئوال که استقبال این دوره از جشنواره نسبت به دورههای قبل چطور بود؟ بیان کرد: در دریافت آثار به لحاظ کمی تقریبا رشد ۲۵ درصدی داریم و به لحاظ کیفی میتوانیم در انتهای داوری صحبت کنیم. البته انتخاب آثار هم تمام شده است، ولی از نظر کمی رشد خوبی داشتیم. در مجموع ۶۸۱ اثر قابل داوری در بخشهای مردمی و حرفهای داریم که سال گذشته ۵۹۰ اثر بود. منظور از ۶۸۱ اثر قابل داوری یعنی اینکه آثار در چارچوب جشنواره بودند. البته آثاری بودند که به دلیل رعایت نکردن زمان و … حذف شدند.
دبیر جشنواره پژواک رادیو در پاسخ به این سئوال که آیا برای مردم بخش آموزشی هم داشتید که متناسب با آموزشهای انجام شده اثر بسازنند؟ توضیح داد: بله، سایت جشنواره بخش آموزش دارد. این بخش از همان دوره اول صوتی و تصویری فعال بوده و تمام کارگاههایی که برگزار شده، خلاصه شده و فیلم و صوتش در تارنمای جشنواره بارگذاری شده و مردم میتوانند بهره ببرند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی کردیم گونههای راحت مستند را بگذاریم و مستند روایی و گزارشی گذاشتیم. این دو گونههایی هستند که خیلی پیچیدگی ندارند و اگر مخاطب بخواهد اثری برای یک جشنواره رادیویی تولید کند باید با حال و هوای تولید رادیو در حد آماتور آشنایی داشته باشد که این قابل دسترس است. مستند روایی هم کتابخانهای است و تحقیقات کتابخانهای را روایت و ضبط میکند.
وی همچنین تاکید کرد: نگاه اصلی جشنواره، تحولی است؛ یعنی باید بخشی از برنامههای تحولی معاونت صدا را در نظر بگیریم. یکی از تاکیدات سند تحول سازمان تمرکز بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است و جشنواره پژواک رادیو با همین نگاه، نهضت تولید مردمی را راه اندازی میکند. در آینده آثار منتخب مردمی که سطح کیفی مناسب برخوردار باشند از رادیو پخش وحمایت معنوی خواهند شد.
افتخاری درباره بخش داوری و اینکه تا چه میزان از حضور داوران چهره کمک گرفته شده؟ نیز گفت: نباید چهره، داور ما باشد. داور باید شأنیت داوری داشته باشد. ممکن است داوری باشد که شأنیت داوری داشته باشد و چهره هم باشد. عمده سختی اصلی کار در داوری انتخاب آثار است و بعد در هر بخش تعدادی اثر به مرحله نهایی میرسند. باید تاکید کنم هیات داوران در بخش انتخاب آثار کاملا متخصص بوده؛ یعنی کسانی که در حوزه برنامه سازی رادیو بودند، تجربیات مستندسازی داشتند و در حوزه تولید رادیو افراد معتبری بودند. در بخش داوری نهایی گروه هایمان گروههای متخصص رسانهای هستند؛ یعنی در بینشان افراد رسانهای و رادیویی هست.
دبیر جشنواره درباره افتتاحیه و اختتامیه نیز گفت: افتتاحیه چهارم اردیبهشت روز رادیو و اختتامیه ۳۰ اردیبهشت است. در این بازه زمانی رادیوجشنواره راه اندازی و آثار از این رادیو پخش میشود. این رادیو ۲۴ ساعته است و برنامههای آن پخش و تکرار خواهند شد.
There are no comments yet