به گزارش خبرنگار سینما صبا، در سینما و تلویزیون این کشور بارها و بارها به مفاهیمی که مربوط یا معطوف به ایام عید هستند، پرداخته شده است. اما تعداد بسیار کمی از آنها به شکل مستقیم روایت نوروز و شکلگیری آن را تبدیل به قصهای برای گفتن کرده است. به هر روی افسانهها گنجینههایی برای روایت -یا بهتر است بگوییم فیلمنامه- هستند. سینمای هالیوود به خوبی از این گنجینه استفاده میکند. اگر گنجینهای هم در کار نباشد، به شکلی خودمختار یکی خلق کرده و آن را دستمایه قرار میدهد! چرا که از اهمیت کهنالگوها و فرهنگها در داستانسرایی با خبر است.
به طورکل باور به قصهها و افسانههایی که فرهنگ کهن و آیینی هر کشور را تعریف میکند، میتواند دغدغه و دستمایه خوبی برای ساخت فیلمهای سینمایی باشد. هر سال نزدیک کریسمس سینمای هالیوود چندین و چند فیلم برای این مناسبت و این باور به بابانوئل میسازد. جای خالی چنین اقدامی در سینمای ایران خالی بود. فیلم «نوروز» میتواند پیشگام در این امر باشد. این فیلم برای کودکانی است که در دوران معاصر انقلاب طبیعت را نمیبیند. تغییر و تحول زمین و آسمان را نادیده میگیرد و با غرق شدن در فضای مجازی چشمهایش به روی جهان پیرامون بسته شده است. این کودک رفته رفته از تمام مضامین اجتماعی، ملی، فرهنگی و تاریخی فاصله میگیرد. دیگر نمیشود عِرق ملی را در این فرد جستوجو کرد. در آینده چنین عنصری کودکان سرزمینمان با توجه به هجوم بیامان شبکههای اجتماعی در میان جوامع کمیاب خواهد بود! به همین خاطر هالیوود نزدیک به کریسمس به شکلی همه جانبه از کهنالگوها فرهنگی و اساطیری فیلم و انیمیشن میسازد.
فیلمها و انیمیشنهایی که در هالیوود ساخته میشوند، سویههایی فانتزیک دارند. سویههایی که دال بر حضور بابانوئل و ارتباط آن با بچهها و کریسمس دارد. در میان هر کاراکتری که به جادوی کریسمس اعتقاد ندارد، یا مجازات خواهد شد یا به این باور میرسد. یکی از این انیمیشنها «نگهبانان» است. در این اثر چند اسطوره افسانهای برای حفظ باورهای کودکان با جان خود بازی میکنند. فرهنگ کهن ایران نیز از چنین افسانهها و باورهایی برخوردار است. حال «نوروز» با ایدهای شبیه به «نگهبانان» برای پاسداری از جایگاه سال نو به کارگردانی سهیل موفق ساخته شده است.
حضور بازیگران نامداری همچون «علی نصیریان»، «مهدی هاشمی»، «شبنم مقدمی» و «افشین هاشمی» در این اثر موجبات تاکید بر چنین باورهایی را در سینما فراهم میکند.
There are no comments yet