فیلمسازی بر فراز آسمان‌ها!/ «آسمان غرب» تجربه‌ای سخت و پرچالش در کارنامه من است/ دلیل ارتباط نسل جوان با فیلم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰
علیرضا برازنده در گفت‌وگو با صبا:

فیلمسازی بر فراز آسمان‌ها!/ «آسمان غرب» تجربه‌ای سخت و پرچالش در کارنامه من است/ دلیل ارتباط نسل جوان با فیلم

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «آسمان غرب» با اشاره به شاخصه‌ها و جایگاه این فیلم در کارنامه خود، مطرح کرد: ارتباط با نسل جوان در «آسمان غرب» اتفاق می‌افتد و این از ویژگی‌های اثر است که باید ریشه و دلیل آن را شناخت.

علیرضا برازنده در گفتگو با خبرنگار سینما صبا درباره فیلم «آسمان غرب» و تجربه همکاری با محمد عسگری بیان کرد: تجربه حاصل از این همکاری، برای من خوب و ارزشمند بود زیرا این نوع از آثار کمتر در سینمای ایران تولید می‌شود؛پروژه‌ای که بیشتر بر فراز آسمان‌ها فیلمبرداری شد.

مدیرفیلمبرداری آثاری چون «پله آخر»، «هجوم» و «شهرک» اظهار داشت: پروژه «آسمان غرب» تجربه‌ای سخت و پرچالش در کارنامه هنری من است.

وی در خصوص تفاوت میان فیلمبرداری فیلم های جنگی با آثار دیگر کارنامه‌اش افزود: در این نوع از فیلم ها امکان آزمون و خطا وجود ندارد و توجه به گران بودن صنعت سینما و اهمیت بیشتر زمان، در این نوع از فیلم‌‌ها بسیار حائز اهمیت است. کل پروژه «آسمان غرب» در مدت سه ماه فیلمبرداری شد و این موضوع در نظر کارشناسان و سینماگران قابل باور نیست. در این نوع کار، وفتی برای تلف کردن وجود ندارد و ما به استثنای چند روز آخر فیلمبرداری که دچار مشکل جوی شدیم و روند کار کمی با اختلال رو به رو شد، بر اساس یک زمان‌بندی دقیق حرکت کردیم. چرا که هر روزی که از دست می‌دادیم، ممکن بود پروژه چند صد میلیون تومان متضرر شود…

این فیلمبردار سینمای ایران در خصوص ارتباط با کارگردان فیلم «آسمان غرب» افزود: روحیه مشارکت‌جو و همراهی «محمد عسگری» در این فیلم برای رسیدن به پلان‌های دشوار مد نظر کارگردان،بسیار موثر و مهم بود.

او که با «آسمان غرب» در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد، اضافه کرد: طی پیش تولید سه ماهه و سیر شکل گیری دکوپاژ و رسیدن به زبان مشترک، به مرور نتیجه بر این شد که بیشتر سکانس‌ها به صورت میدانی اجرا شود و این نتیجه پس از دیدن لوکیشن‌های متعدد و در نظر گرفتن پتانسیل‌های هوانیروز و پادگان هوانیروز در کرمانشاه حاصل شد و مصمم شدیم به سراغ این شیوه از تولید برویم. این نوع کار با باورپذیری بیشتری برای مخاطب همراه است و می‌تواند مخاطبان بیشتری را در برگیرد.

برازنده گفت: البته بهره‌گیری مطلق از این شیوه از فیلمبرداری، بسیار ریسک‌پذیر و خطرناک بود، اما همکاری همه جانبه ارتش و تیم اجرایی سبب شد که خروجی مطلوب و مدنظر کارگردان حاصل شود.

او ادامه داد: از ویژگی‌های مهم فیلمبرداری این اثر وجود تطابق میان فضای فیلمبرداری و خود فیلم است. در فرایند تولید کمتر از جلوه‌های ویژه استفاده شده و بخش غالب فیلمبرداری از جلوه‌های میدانی بهره برده است؛ این برای من تجربه‌ای هیجان‌انگیز و پرچالش به حساب می‌آمد.

برازنده به صبا گفت: فیلم خوش ساخت و مبتنی بر واقعیت، برای مخاطب همیشه جذاب خواهد بود و علاقه مردم به ضیافت فرهنگی سینما در برخورد با فیلم‌های خوش ساخت، سرگرم کنتده و مولد اندیشه و متکی بر مفاهیم انسانی، همیشه وجود داشته است.

او در ادامه در خصوص نیاز سینمای ایران به تولید آثاری این چنین که به زندگینامه شهدا می پردازد، بیان کرد: نقطه تمایز «آسمان غرب» با آثار مشابه در این است که فیلم با نگاهی اخلاقی، انسانی همراه است و تاکید عمده‌اش بر مضمون غیرت است. در پرداخت به این نوع آثار باید از مبالغه و غلو برحذر باشیم زیرا اگر درگیر این اشتباه شویم، مخاطب نسل جوان‌مان را از دست می‌دهیم. اثری که واقعیت را بازتاب دهد، ارتباطش را با تماشاگر نسل جوان نیز برقرار می‌کند و این ارتباط در «آسمان غرب» به دلیل پرداخت درست و اصولی «محمد عسگری» برقرار شده و در واقع برگ برنده فیلم ارتباط با نسل جوان است.

فیلمبردار برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر برای فیلم «دوران عاشقی» گفت: طبیعتا فیلمساز باتوجه به شرایط و نیاز جامعه به سراغ خلق اثر می‌رود و تولید اثری که مناسب حال جامعه امروزی باشد، همان چیزی است که «محمد عسگری» در آن بسیار موفق بوده است.

او در خصوص انتخاب‌های دو سال اخیر خود (فیلمبرداری «سرهنگ ثریا» و «آسمان غرب») مطرح کرد: برای من ملاک برای انتخاب این پروژه‌ها، تاکیدشان بر مسائل انسان‌دوستانه، قصه گیرا، عوامل فیلم و… بود. در کل برای من در گام نخست فیلمنامه اثر اهمیت دارد و سپس این که آیا امکان بصری کردن خواسته‌ها و نیازهای فیلمنامه با همکاری تهیه کننده و کارگردان و در نهایت کل گروه، ممکن است یا خیر.

برازنده در خصوص پرکار شدن یا گزیده‌کارتر شدنش در سال جدید اضافه کرد: پیش بینی مشخصی برای این موضوع ندارم. این بستگی به قدرت فیلمنامه‌ها و شاخصه‌های دیگر برای پذیرش پیشنهادها دارد.

 

علی حیدری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰