به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، کلیشه زدایی و ساختارشکنی «سحر نشینی» برای انتخاب یک مجری زن در ویژه برنامه سحرگاهی تلویزیون در ایام ماه رمضان، تقریباً به سایر بخشهای آن هم تسری یافته است. بهره گیری از پادکست، گزینش رویکردی که صرفاً عبادی نباشد و شمول مذهبی و اجتماعی بیشتری را در بر گیرد، مدام متکی نبودن به استودیو به بهانه زنده بودن، پلاتو محور نبودن و برخورداری از آیتم های متنوع از جمله مواردی هستند که «سحر نشینی» شبکه دو را پویا ساخته اند.
مظاهر این خط مشی را حتی در دکور چند بخشی برنامه هم می توان جست و جو کرد. دکوری با گرافیک بصری زیبا و متناسب با فضای روحانی سحر که ظرفیت پیاده سازی ایده های مختلف را میسر کرده و می توان در آن بدون به حاشیه کشاندن توجه مخاطب، به تناسب تواشیح و همخوانی یا خوشخوانی قرآن برگزار کرد، طراحی پادکست تصویری با بک گراند چشم نواز روستایی داشت یا گفت و گوی مناسبتی انجام داد. میزانسنی که همراستا با روحانیت و معنویت جاری در ماه رمضان است.
مهمتر از همه شاکله اصلی «سحر نشینی» است که با استعانت از جمله امام زمان(عج)، «حضرت زهرا(س) الگوی زندگی من است» و کاربردی ساختن آن برای تنظیم سناریو و سلوک برنامه، کوشیده نوگرایی در مضمون داشته باشد. از زندگی و خصایل این بانوی بزرگوار و کلیدواژه اسامی آن حضرت، به مفاهیم سحرهای ماه رمضان و لیالی قدر پل بزند و با جستار جایگاه مادران، پیوند ایجاد کند. اتمسفر آرام سحرگاهان را بویژه هنگام کارکردش در ماه رمضان، تقویت کند و به استقبال مخاطب برای آغاز روزه داری در روزی جدید، انگیزه ببخشد.
به قول راحله امینیان، مجری برنامه، «سحر نشینی» بر آن است تا «درکی داشته باشیم از حقیقت وجودی فاطمه زهرا(س) تا به فهم درستی از حقایق شب قدر برسیم».
امینیان بواسطه چهره موقر و متین و ریتم غیر هیجانی و باطمأنینه اجرا، در نیل به اهداف برنامه در ایجاد آرامش سحرگاهی موثر عمل کرده و از آسیب تصنع و ملالت در چنین اجراهایی فاصله گرفته است. تلاش دارد صحبتهای کارشناس را در چهارچوب محتوایی برنامه ای دو ساعته، مدیریت و با توجه به نقشه راه اتاق فکر پروژه، روی جنبه های آگاهی بخشی و نه تکرار مکررات، تأکید کند.
ضمن اینکه بحث ها با مقتضا و سلیقه روز، متناسب سازی شده و از حوصله خارج نیستند. گاه مطالبه گری غیرمنتظره و صریح هم دارد؛ از جمله مقوله «انتقام سخت» و قضیه اخیر حمله به کنسولگری ایران در سوریه که با حضور محمدعلی صمدی، جنبه ای چالشی به خود گرفت. این وجه روزآمدی و گریز از کهنه گرایی «سحر نشینی» در انتخاب صحبتهای تربیتی وعاظی چون فاطمی نیا(تذکر درباره مقدس پرور نبودن اسلام یا حاضرجوابی) و علی صفایی حائری(رابطه عبودیت و آزادی) نیز لحاظ شده است.
همچنین در پادکستهای یاسین حجازی برای «سحر نشینی» که پیشتر در «کتاب باز» مروری شفاهی بر تاریخ بیهقی داشت، در کنار استفاده از تکنیکهایی چون تغییر لحن یا میمیک برای انتقال بهتر مفاهیم در قاب تصویر، متنها متناظر با محتوای کلی برنامه هستند و راه خود را نمی روند. مانند اشاره به خطبه فدک، وقایع ضربت خوردن یا جایگاه ویژه حضرت خدیجه (س) نزد پروردگار. به تعبیر لطیف خود یاسین حجازی، با کلمات عتیق به عنوان دوای ظهور، عکس ظاهر می کند!
از سویی «سحر نشینی» با اقبال به طرح پیامهای ارسالی مخاطبان، به ارتباط با بینندگان هم بی اعتنا نمانده است تا در نهایت پکیجی دیالوگ محور با فهم مشترک را روی آنتن بفرستد.
یادآور می شود؛ «سحر نشینی» کاری از گروه خانواده شبکه دو به تهیهکنندگی سید محمد موسویان و کارگردانی معین دسترنج در ۳۰ قسمت، سحرهای ماه مبارک رمضان حوالی ساعت ۴ بامداد میزبان مخاطبان است.
هادی اعتمادیمجد
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است