جشنواره پژواک؛ محکی برای برنامه‌سازان / مستند رادیویی باید جذابیت شنیداری داشته باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰
زهرا صفائیان داور بخش مستمر جشنواره پژواک:

جشنواره پژواک؛ محکی برای برنامه‌سازان / مستند رادیویی باید جذابیت شنیداری داشته باشد

داور سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک معتقد است ساخت مستند با یک برنامه ترکیبی ساده یکی نیست، زیرا مستند باید جذابیت شنیداری داشته باشد و مخاطب را با خود همراه کند.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری جشنواره پژواک رادیو، زهرا صفائیان، داور سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در بخش مستمر با اشاره به ارزیابی آثار رسیده گفت: همیشه معتقدم برنامه‌ساز به هر میزان به دانش خود اضافه کند باز هم جای کار دارد. برنامه سازان باید در ابتدا تعریف درست از مستندسازی داشته باشند. ضمن اینکه آموزش را جزو برنامه های کاریشان قرار بدهند، زیرا ساخت مستند با یک برنامه ترکیبی ساده یکی نیست.
وی با تاکید بر اینکه برنامه سازان باید سطح دانش شان را در حوزه مستندسازی بالا ببرند، خاطر نشان کرد: برخی از برنامه سازان که علاقه مند به ساخت مستند هستند، باید سطح دانش خود را ارتقا دهند. معاونت صدا در دوره های گذشته و این دوره کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی را برای برنامه سازان برگزار کرده است. بنابراین برنامه سازان می توانند با شرکت در کلاس‌ها‌، دانش خود را ارتقا بدهند.
داور بخش مستمر جشنواره پژواک در پاسخ به این پرسش که چقدر این جشنواره منجر به دیده شدن آثار مستند شده، افزود: با توجه به اینکه سومین دوره از جشنواره در حال برگزاری بوده، تلنگر لازم زده شده است. جشنواره تمرینی است تا برنامه سازان خودشان را محک بزنند که آیا به آن سطح از دانش رسیده اند یا نه؟ باید برنامه سازان با انگیزه، دانش شان را ارتقا دهند. برگزاری جشنواره های مستند بسیار تاثیرگذار است و تلنگر های لازم را در حوزه مستندسازی زده است. به نظرم قدم هایی برداشته شده و برنامه سازان جلو آمده‌اند.
صفائیان در پایان با اشاره به مولفه هایی که در داوری داشته است، افزود: من شخصا جدا از سیاست‌های تعیین شده توسط جشنواره، مهم‌ترین مولفه‌ای که در ذهن داشتم این بود که چقدر کار برنامه‌ساز به ساختار مستند نزدیک است. همکاران پژوهش‌های خوبی برای کارهایشان کرده بودند. من به این نکات توجه داشتم که آیا پژوهش لازم انجام شده؟ آیا این کار مستند است یا خیر. من بیشترین توجه را به جذابیت شنیداری داشتم که این جذابیت تاکجاست و مخاطب را تاکجا می تواند، همراه کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰