«مجنون آن لیلی»؛ ترکیبی متناسب از موسیقی، نمایش و ادبیات | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۸

«مجنون آن لیلی»؛ ترکیبی متناسب از موسیقی، نمایش و ادبیات

موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به طراحی، کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی و تهیه‌کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی‌نژاد از چهارشنبه پنجم اردیبهشت تا چهارم خرداد ۱۴۰۳ روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه، ساعت ۱۹ به مدت ۹۰ دقیقه در تالار حافظ اجرا می‌شود.

به گزارش صبا، عمار تفتی نقش مجنون و زهره فیروزی نقش لیلی را در «مجنون آن لیلی» ایفا خواهند کرد، همچنین راوی بخش‌های مختلف این پروژه موسیقی-نمایش رشید کاکاوند است.
ملیکا شهاب نقش نجلا، سپیده موسوی نقش نورا، رز ایزدی نقش محیا، آتنا قرائی نقش سرنوشت، علی تیمورفامیان نقش ابن سلام و سیما نوروزیان نقش دایه را بازی می‌کنند؛ طراحی فرم حرکت برعهده نارینه گالستانیان است و حامی جدلی دستیاری وی را برعهده دارد.
در حاشیه یکی از تمرین‌های «مجنون آن لیلی»، پیمان خازنی کارگردان و آهنگساز آن گفت: این اثر برگرفته از ادبیات، موسیقی و تئاتر است؛ این اثر را که مطرح کردیم، یک سال به وقفه افتاد و بعد از اجرای «ناکجاآباد» دوباره به سراغش رفتیم. ترانه‌های این کار بر اساس ضرورت ادبی سروده و به تالیف افزوده شد.

همچنین آتنا قرایی، نوازنده سازهای کوبه‌ای که علاوه بر نوازندگی نقش سرنوشت را هم ایفا می‌کند، بیان کرد: در این اثر موسیقی در کنار نمایش ترکیب زیبایی به وجود آورده است و این اتفاق مرا وسوسه کرد که با آن همراه باشم.
او ادامه داد: ما فرهنگ قصه گویی را در «مجنون آن لیلی» رواج می‌دهیم که به نوعی فرهنگسازی دوباره است. همه سازهایی که روی صحنه است، سازهای باستانی و قدیمی است؛ چنگ، سنتور، سازهای کوبه‌ای و عود قدمت چندین ساله دارند و این فرآیند بسیار زیبا است.

همچنین آنیتا هراتی، نوازنده قانون و چنگ باستانی ارجان گفت: با پیمان خازنی همکاری قبلی داشتم و روال کار را می‌دانستم اما اینجا بحث در پیوستگی موسیقی و صحنه تئاتر بود. سبک آهنگسازی و پروسه قرار گرفتن کنار هم به قدری درست بود که فکر می‌کردم همه سازها به درستی به جای خود شنیده می‌شوند. این صحنه نمایش زیبا است و ترکیبش را در چند سال اخیر کمتر دیده بودم.

او اضافه کرد: سازها، ادبیات و نمایش هرکدام در جایگاه خودشان در «مجنون آن لیلی» دیده و شنیده می‌شود. اینگونه نبوده که ساز بخواهد جای ادبیات را بگیرد و یا موسیقی، نمایش را کم جلوه کند. سازها نیز کنار هم به درستی قرار گرفته‌اند و هر ساز اینجا به درستی صدا می‌دهد.
هراتی درباره سازی که می‌نوازد بیان کرد: چنگ ارجان از روی کتیبه‌های باستانی ساخته شده و اولین بار است که کنار یک گروه نمایشی این چنگ قرار می‌گیرد. این ساز در این نمایش به درستی دیده و شنیده می‌شود و مکمل خوبی برای صحنه‌هایی است که در آن ساز ارجان را می‌بینیم.
او اظهار کرد: بازیگران خوبی در این اثر داریم که موسیقی را می‌شناسند و احترام بین موسیقی و نمایش در این کار قابل تامل است.

حمید اسماعیل‌زاده که از دیگر نوازندگان این موسیقی-نمایش است، اظهار کرد: تمرینات فشرده در حال انجام است اما خوشحالیم که خوش پیش رفته و همه با انرژی در کنار هم ادامه می‌دهیم. در ایران سال‌هاست اپرا نداریم اما با همین بضاعت کارهای خوبی انجام شده و امیدوارم «مجنون آن لیلی» تجربه جدیدی باشد. ادبیات ما این ظرفیت را دارد. امیدوارم فضایی حرفه‌ای‌تر باز شود و ادبیات ما خود را بروز دهد و ظهور کند. این شکل کار حس خوبی دارد؛ گویی در بطن ماجرا هستی و کنار نیستی.
او ادامه داد: «مجنون آن لیلی» نگاهی خوب و تر و تمیز به نظامی گنجوی دارد و این اتفاق کمک کرده نمودِ خوبی در قصه داشته باشد. احساس می‌کنم درباره این کار زیاد حرف زده می‌شود و امیدوارم منتقدان نیز به «مجنون آن لیلی» نگاه جدی داشته باشند.

ملینا فرجی هم با اشاره به سابقه همکاری ۱۰ ساله‌اش با پیمان خازنی گفت: در «مجنون آن لیلی» به عنوان سرپرست موسیقی و نوازنده سنتور با گروه همراه هستم. ترکیب سه بعد هنری ادبیات، موسیقی و نمایش که از نظر دیداری و شنیداری و برانگیختن احساس نقش متفاوتی دارند، در «مجنون آن لیلی» دشوارتر است و یکی از اهداف پیمان خازنی این است که تاثیرگذاری بیشتری در «مجنون آن لیلی» داشته باشیم.
فرجی اظهار کرد: همه عناصر در این نمایش با هم هماهنگ است؛ در جایی قرار است درد عشق شنیده شود و … ، این نگاه در ترکیب عناصر دیده می‌شود. یکی از خوبی‌های این کار تلاش برای زنده نگه داشتن ادبیات کهن است و به دلیل نوع موسیقی، «مجنون آن لیلی» مخاطبان جوان زیادی خواهد داشت.

عرفان کنعانی دیگر نوازنده گروه نیز بیان کرد: در این اثر موسیقی، نمایش و ادبیات با ترکیب مناسبی کنار یکدیگر قرار گرفته و موسیقی‌ها به نحوی ساخته شده که مرتبط با حس صحنه‌ها در «مجنون آن لیلی» باشد. نحوه انتخاب موسیقی که در کجای کار چگونه بنشیند و مرتبط با روایت راوی باشد، متناسب است. به عنوان نمونه جایی داریم که استاد کاکاوند متنی را بیان می‌کند، موسیقی براساس محتوا، با وی همراه می‌شود. امیدوارم اجرای خوبی در راه داشته باشیم.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: «روزی روزگاری جایی توی این دیر مکافات، همای سعادت بال‌هاشو باز کرد و قصه عشق ساز کرد. به یه مکتب خونه رسید، نظر کرد. رو شونه لیلی نشست، مجنونو در به در کرد. اما…».

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» می‌توانند به سایت تیوال نشانی https://www.tiwall.com/p/leili.majnon5 مراجعه کنند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000