استودیوهای هالیوود نقشه فرار کشیدند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۸

استودیوهای هالیوود نقشه فرار کشیدند!

استودیوهای هالیوودی برای فرار از تاثیر منفی انتخابات 2024 آمریکا، در حوالی برگزاری انتخابات فیلم‌های پرخرج را اکران نخواهند کرد.

به گزارش صبا، با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، سیاست موذیانه به قلمرو فیلمسازی و هالیوود خزیده است. «ورایتی» به تازگی در گزارش تأثیر این رویداد سیاسی بر هالیوود را بررسی کرده و می‌نویسد تاریخ اکران «ونوم: آخرین رقص» با بازی تام هاردی متأثر از انتخابات تغییر کرده است.

این روزها فیلم تریلر اکشن «جنگ داخلی» استودیوی ای-۲۴ در سینماهای آمریکا اکران شده که در دومین هفته اکران با حدود ۱۱ میلیون دلار رتبه اول را حفظ کرده است. تازه‌ترین ساخته «الکس گارلند» با بازی «کرستن دانست» در نقش فتوژورنالیستی که شاهد وقوع یک جنگ داخلی در ایالات متحده است، راه حلی برای مواجهه با تفرقه نشان نمی‌دهد و برای فرار از واقعیت ساخته نشده. هرچند داستان فیلم در یک آینده دیستوپیایی قرار داده شده اما شکاف میان ایالت‌های قرمز و آبی را عیان‌تر می‌کند.

دیگر استودیوهای هالیوود از سوی دیگر تمام تلاش خود را می‌کنند تا بازاریابی آن‌ها رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد تا ناخواسته درون یک طوفان فرهنگی سقوط نکنند. در چند سال اخیر فیلم‌هایی چون «پری دریایی کوچولو» با بازی «هالی بری» در نقش یک آریل سیاه، و یا «لایت یر» پیکسار خواسته یا ناخواسته در چنین دام‌هایی افتاده بودند. حتی فیلم «باربی» به سبب نمایش یک نقشه جنجال زیادی در شرق آسیا به پا کرد.

تابستان پیش، رسانه‌های محافظه‌کار از «صدای آزادی» حمایت کردند تا این فیلم با بازی «جیم کاویزل» برخلاف انتظار پرفروش شود. داستان فیلم درباره نجات کودکان قربانی قاچاق انسان بود اما از سوی گروه‌هایی به ترویج تئوری‌های توطئه متهم شد. شواهدی مبنی بر تأثیر مستقیم این بحث‌ها بر فروش فیلم وجود ندارد اما استودیوهای هالیوود ترجیح می‌دهند بحث‌های سیاسی پیرامون فیلم‌هایشان وجود نداشته باشد. استودیوها به خوبی از مضامین و عناصر حساسیت‌برانگیز فیلم‌ها آگاهند اما در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وحشت آن‌ها را صدچندان کرده است.

نظرسنجی «مرکز پژوهش‌ پیو» نشان می‌دهد که نزدیک به ۶۵ درصد از مردم آمریکا می‌گویند از سیاست خسته شده‌اند و بنابراین دور از انتظار نیست که استودیوها در چند ماه اخیر بر روی فیلم‌ها کمتر بازاریابی می‌کنند. یکی از مدیران ناشناس استودیوهای هالیوود به «ورایتی» می‌گوید: «ارزش ندارد که شوخی‌تان چپ را بخنداند و راست را با شما بیگانه کند.»

برای استودیوها ناممکن است که وضعیت سیاسی جامعه را در زمان آماده شدن فیلم‌ها برای اکران پیش‌بینی کنند. در مورد «تلماسه ۲» و مضامین دینی و نژادی آن نگرانی‌هایی وجود داشت اما برادران وارنر و لجندری این فیلم را با موفقیت بازاریابی و اکران کردند و صدای کسانی که به رعایت نشدن تنوع نژادی معترض بودند شنیده نشد.

بسیاری از سینماروها برای فرار از واقعیت و رهایی از تبلیغات دیوانه‌وار سیاسی در تلویزیون به دیدن فیلم رو می‌آورند. «ونوم ۳» قرار بود ۸ نوامبر اکران شود اما سونی نمایش آن را تا ۲۵ اکتبر جلو انداخت. در حال حاضر هیچ فیلم بزرگی قرار نیست در اولین هفته ماه نوامبر اکران شود و تا ۲۲ نوامبر وقتی «گلادیاتور ۲» «ریدلی اسکات» اکران می‌شود، فیلم پرخرج دیگری اکران نخواهد شد.

نشر اول: ۳۰نما

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰