پول‌پاشی فیلیمو، فیلمنت و نماوا با سینمای ایران چه کرد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۷
ریشه‌یابی اختلال، توهین و دعوای امروز

پول‌پاشی فیلیمو، فیلمنت و نماوا با سینمای ایران چه کرد!

سخنان اخیر نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا بخش‌های مختلفی داشت که برخی از آنها غلط نبودند [و ناخواسته آدرس‌های درستی می‌دادند] اما با لحن تند و صریحی بیان شدند و به چشم آمدند. واقعیت این است که دو پلتفرم فیلیمو و فیلمنت آغازگر اختلال در مناسبات حرفه‌ای و قواعد اقتصادی سینما بودند و اگر قرار است در دعوای اخیر، به دنبال مقصر بگردیم، شاید بهتر و ضروری باشد تحقیق و تفحص لازم درباره همه مصادیق مطرح شده صورت بگیرد...

به گزارش خبرنگار سینما صبا، محمدحسن شانه‌ساززاده مؤسس شاتل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا اخیرا با بیان این جمله که [گران‌ترین سریال هم مربوط به سریالی است که هر قسمت آن ۸ میلیارد تومان برای ما هزینه دربر داشته است.] کاری کرد که اگر یک خبرنگار انجام می‌داد، باید شکایات مختلف را به جان می‌خرید!
او در این گفت‌وگوی ویدئویی همچنین اظهار داشت: هزینه‌ها جای خود ولی بازیگران و تهیه‌کننده‌ها خیلی بی‌اخلاقند و به حرف و قراردادشان متعهد نیستند. من در صنعت‌های مختلفی حضور داشته‌ام ولی به بی‌اخلاقی این‌ها هیچ‌کجا ندیدم. نگران بازخوردهای منفی در مورد صحبت‌های خود نیستم چون مسئله این افراد فقط پول است و اگر پول باشد هرکاری می‌کنند!
این سخنان و بیشتر از آن، طی یکی دو روز اخیر با واکنش‌های تندی از سوی برخی سینماگران رو به رو شد و جالب آن که سبب شد حسین فرح بخش و همایون اسعدیان دو سینماگری که سال‌هاست مقابل هم هستند، در یک نقطه به هم برسند!
اما ورای بیانیه‌های خانه سینما و چند صنف دیگر، آیا وقت آن نرسیده که یک بار برای همیشه واقعیت‌های ناخواسته گفته شده در این دعوا شنیده شود؟
بخشی از مشکلاتی که سینماگران در تقابل با نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا مطرح کرده‌اند، ریشه‌ای است و بخشی از حرف‌های او هم به ریشه‌های ماجرا برمی‌گردد.
باید فلاش‌بک زد و به عقب برگشت و دید کدام دو پلتفرم در سال‌های اخیر، با بازاری‌سازی و اهداف صرفا اقتصادی و غیرفرهنگی و بالابردن بی‌قاعده دستمزدها، سبب شدند تا پیکر اقتصاد سینما و تلویزیون نحیف شود.
آیا وضعیت موجود و از کوره در رفتن مدیر پلتفرم ناشی از قاعده‌شکنی و رفتار آنارشیستی و منفعت جویانه فیلیمو، فیلمنت و خود نماوا نیست؟ آیا نه این که همین پلتفرم‌ها با رواج رفتار فراقاعده‌ای و بدعت‌های مالی، ناخواسته سبب شدند تا کار به جایی برسد که امروز سینماگران و بازیگران، بدعهد و بی اخلاق و پول‌پرست خوانده شوند؟
وقتی سرمایه [و نه فرهنگ] حرف اول و آخر را می‌زند، وقتی ادبیات و فرهنگ بازار وارد حوزه فرهنگ و سینما می‌شود و خبری از تهیه‌کننده-کمپانی متخصص فرهنگی نیست، نتیجه تولید محصولاتی است که یکی در میان، مخاطبان پلتفرم‌های فیلیمو، فیلم‌نت و نماوا هم آنها را پس می‌زنند اما با این وجود، چرخ‌دنده‌های این اقتصاد ناسالم و کاذب، شتاب بیشتری می‌گیرد و سبب‌ساز اختلال در بازار سرمایه سینما و مانع ایجاد فضای امن و حرفه‌ای در سینما و تلویزیون می‌شود.
این ماجرا را با استفاده از نظر کارشناسان در مجموعه رسانه‌ای صبا مورد بحث بیشتر قرار خواهیم داد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰