به گزارش خبرنگارتجسمی صبا، روحالله مختاری طراح پوستر فیلمهایی نظیر «غریب»، «مصلحت» و سریالهایی مانند «آمرلی» و «رحیل» به مناسبت هفته گرافیک در مجموعه رسانهای صبا حاضر شد و پیرامون چالشها و دغدغههایی که در این رشته هنری دارد، سخن گفت.
***گرافیک از لحاظ فنی در ایران چه پتانسیلی دارد؟
بهصورت کلی گرافیک در ایران در سالیان گذشته روند رو به رشدی برای بازگشت به اصل خود داشته. مشکلی که قبل تر داشتهایم این بود که خیلی از طراحان گرافیک علاقه مند به تقلید از کارهای خارج از ایران بودند که البته بهدلیل پیشرو بودن صنعت بهخصوص سینما در غرب، مسالهای طبیعی است و یک مزیت محسوب میشد. البته در سالیان گذشته به لطف اساتید گرافیک مثل رضا عابدینی و فرهاد فزونی و .. و تلاشهای مستمرشان فضای گرافیک تا حدودی به سمت و سویی دیگر حرکت کرد. الان به خاطر تغییر این نگرشها فضا روز به روز متفاوتتر میشود و سعی بر این است که به اصل وجودی خود نزدیکتر شویم.
***ارزیابی شما از طراحی گرافیک به عنوان هدفی درآمدزا حتی برای کشورهای دیگر چیست؟
ورود به طراحی گرافیک همانند اکثر رشتههای هنری در ابتدا مستلزم علاقهمندی صرف است و حتما نگاه اول به این رشته به عنوان درآمدزایی مساله مطلوبی نیست چون احتمالا راه های بهتری برای درآمدزایی در ایران وجود دارد. گرافیک بسیار بسیار به فرهنگ وابسته است. اگر شما در جایی که زندگی کرده اید طراح شاخص و مطرحی باشید، وقتی از که زیست خود خارج و به مکان و کشور دیگری بروید چون در آن فرهنگ به دنیا نیامدهاید و زندگی نکردهاید، احتمالا به نتیجه مطلوبتری نخواهد رسید حتی اگر هم فعال باشید، باز هم کارتان احتمالا تبدیل به یک کپی ناشیانه از زیست و فرهنگ آنها میشود.
***شما نظری پوستر جشنواره کن که برگرفته از اثر آکیرا کوروساوا ندارید؟
جدای از این هیاهویی که در رسانه شکل میگیرد و بسیار مردم را تحت تاثیر قرار میدهد ولی خروجی پوستر کار جالبی است، یعنی در مدیوم خودش یک جرات را نشان داده و یک خلاقیت داشته که در نوع خود جالب است.
***پیشنهادی برای افرادی که میخواهند وارد عرصه گرافیک شوند؟
طبیعی است افرادی که وارد حوزه گرافیک میشوند در ابتدا خیلی درگیر ابزار هستند ولی مهمتر از ابزار، زیست آن فرد است . نکتهای که به نظرم شاید از همه جدی تر باشد این است که سفارشها جدای از هر پیش زمینه ای از قبیل زمان و میزان پرداخت و .. بحث کار شخص من طراح است و این کار ها در کنار تمام مطالعاتی که دارم پله هایی هستند که باید طی شوند تا به آنچه که مد نظرم است برسم. پس فارغ از هرگونه دریافی برای پروژه این منم که اهمیت پروژه را تعیین میکنم و باید برای هر پروژه نهایت خودم رو بگذارم زیرا در نهایت تمام کارها خواه و ناخواه ویترینی از من هستند. خیلی از گرافیکهای بدی که در شهر میبینیم – از بستهبندی ماست گرفته تا بیلبورد و …- با این ذهنیت مبلغ کم و پروژه ضعیف بهوجود میآیند که همه روزه، دیدنشان آزار دهنده است. پس مسائل مهمتری از مبلغ دریافتی در پروژه هم وجود دارد.
***برای پیدا کردن یک امضای مشخص، طراح باید چه کارهایی را انجام دهد؟
امضای شخصی مسالهایست که در مزیت داشتن یا نداشتنش بحثها و مسالههاست . ولی در هر صورت طراح میبایست مسیر و چالشهای مختلف را برای خود تعریف و طی کند تا بتواند پس از آزمونوخطاهای بسیار به آن مسیر شخصی خود و پس از آن به خروجی با امضای شخصی خود برسد و اینجاست که فاکتور زمان بسیار تاثیر گذار است.
***آیا میشود برای طراحان گرافیک یک نهاد نظارتی تشکیل شود؟
کارفرماها خواستههای بینهایت متفاوت دارند و بهخاطر تنوع در نوع کار و خواستهها، این قضیه تقریبا تقریبا نشدنی است.
***در پایان، اکنون چه پروژه هایی را در دست دارید؟
طراحی پوستر فیلم سینمایی «مجنون» در مراحل نهایی است و پروژههای دیگری هم در مراحل اولیه هستند که چون قطعی نشدهاند، نمی توانم نام آن ها را عنوان کنم.
There are no comments yet