برپایی ۱۷ رویداد فرهنگی‌هنری رضوی در سال ۱۴۰۳ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۴
در گفت‌وگو با صبا عنوان شد؛

برپایی ۱۷ رویداد فرهنگی‌هنری رضوی در سال ۱۴۰۳

سعید زمانی معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و دبیر اجرایی بیست و یکمین دوره جشنواره‌های فرهنگی و هنری رضوی درباره رویدادها و جشنواره‌های مختلف این بنیاد توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا ، سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و دبیر اجرایی بیست و یکمین دوره جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا (ع) درباره برنامه‌های این بنیاد توضیح داد: امسال ۱۷ رویداد شامل ۱۲ عنوان جشنواره تخصصی و پنج عنوان جشنواره روستایی و عشایری رضوی را برگزار یا برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در حوزه شعر، بیست و نهمین جشنواره شعر فارسی رضوی به دبیری سید محمدجواد شرافت، هجدهمین دوره جشنواره شعر آذری رضوی به دبیری دکتر سعید سلیمان پور، چهاردهمین دوره جشنواره شعر عربی رضوی به دبیری دکتر محسنی حسینی پور و پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان به دبیری دکتر سید احمد میرزاده را برگزار کردیم.

او ادامه داد: در جشنواره‌های شعر، در شعر فارسی پنج محفل شعری در پنج استان در ایام دهه کرامت از ۱۶ الی ۲۵ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. در شعر کودک و نوجوان، پنج محفل شعری در استان‌های همدان، فارس، خراسان رضوی، کرمان و قم برگزار خواهد شد که در محافل شعر کودک و نوجوان، از پیشکسوتان این عرصه نیز تقدیر و تجلیل خواهد شد و شعرای این حوزه نیز به شعرخوانی خواهند پرداخت. همچنین امسال در رویکردی تازه، اقدام به نقد و بررسی آثار مکتوب در حوزه شعر کودک و نوجوان در این محافل شعری داشتیم.
زمانی در ادامه اظهار داشت: در بخش شعر عربی، پنج محفل شعری را پیش‌بینی کردیم و در تاریخ ۷ اردیبهشت‌ماه آیین افتتاحیه این جشنواره در شهر هویزه استان خوزستان برگزار شد.در بخش شعر آذری نیز قریب به ده محفل شعری شامل پنج محفل در شهرستان‌های استان آذربایجان غربی و پنج محفل شعری ویژه عزیزان آذری زبان در استان‌های تهران، زنجان، اردبیل، قزوین و آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

وی‌ افزود: در بخش هنرهای نمایشی، سه عنوان جشنواره داریم که هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به دبیری دکتر مهدی سوری و سومین جشنواره تئاتر خیابانی به دبیری علی‌محمد رادمنش، بیش از چهل و پنج گروه نمایشی از ۱ الی ۲۸ اردیبهشت‌ماه هرکدام متولی ۱۰ الی ۱۵ اجرا در استان خودشان هستند که امسال یک رویداد بی‌نظیر اتفاق خواهد افتاد و آن، اجرای بیش از ۵۰۰ اثر نمایشی با موضوع و محتوای رضوی در ۲۵ استان کشور می‌باشد.

زمانی همچنین گفت: در حوزه جشنواره‌های تجسمی نیز، سه عنوان جشنواره داریم از جمله بیستمین دوره جشنواره خوشنویسی به دبیری مهدی بابایی، سیزدهمین دوره جشنواره عکس رضوی به دبیری دکتر اولیا زاده و نهمین دوره جشنواره گرافیک رضوی به دبیری استاد مسعود نجابتی برگزار خواهد شد. برگزاری نمایشگاه آثار تجسمی هم از هنرمندان ملی و هم آثار هنرمندان جهان، از رویدادهای دوره بیست و یکم است. همچنین لازم می‌دانم نکته‌ای را اضافه کنم که در جشنواره گرافیک، با نگاهی نو به موضوع معرفی امام رضا (ع) به عنوان امام جهاد و مبارزه در بحث استکبارستیزی و با عنایت به کتابی که اثر رهبر معظم انقلاب اسلامی و معرفی انسان ۲۵۰ ساله است، می‌پردازد. موضوع امسال جشنواره گرافیک را این موضوع انتخاب کردیم و آثار کاملا تولیدی است و اثر آرشیوی نداریم لذا کار تولیدی در جشنواره گرافیک، یک کار ویژه است. همچنین موضوع فلسطین و جایزه فلسطین برای جشنواره گرافیک پیش‌بینی شده است.

او بیان کرد: جشنواره‌های بعدی ما، جشنواره سرود رضوی است که با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به دبیری سیدمجتبی زبیری و به میزبانی استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد. انشالله در تلاش هستیم که آیین اختتامیه در دهه ولایت در مشهد مقدس با حضور گروه‌های سرود در دو بخش رقابتی و همگانی برگزار شود.

این معاون اضافه کرد: بخش دیگری که باید در بخش سرود به آن اشاره کنم، بخش ویژه اجرای میدانی است که در دهه کرامت ۸ گروه برگزیده در مشهد مقدس در سه روز منتهی به دهه کرامت حاضر خواهند شد و در نقاط مشخص شده اجرای سرود رضوی خواهد داشت. تولید ۸ قطعه سرود، ناظر به اقوام و گویش‌های محلی ایرانی توسط بنیاد بین‌المللی امام رضا انجام شده و این سرودهای ویژه در اختیار گروه‌ها قرار گرفته است. سرودهای رضوی به زبان‌های لری، کردی، عربی، چهارمحال و بختیاری، مازنی و ترکی سرودهایی هستند که در بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) تولید شده است.

او گفت: اقدام بعدی، رویداد آوای ارادت است که در ۸ استان کشور به مدت یک یا دو شب پنج گروه برگزیده موسیقی مقامی و محلی با محتوای رضوی در بین عموم مردم اجرای موسیقی خواهند داشت که از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در خراسان رضوی با محوریت شهرستان تربت جام، خراسان شمالی با محوریت شهرستان بجنورد، گلستان با محوریت گنبد کاووس، مازندران با محوریت ساری، آذربایجان شرقی با محوریت تبریز، کردستان با محوریت سنندج، خوزستان با محوریت اهواز و لرستان با محوریت خرم‌آباد، گروه‌های موسیقی مقامی اجرا خواهند داشت و در این ایام منتهی به دهه کرامت، مردم آواها و نواهای رضوی را در بام شهر و استان خودشان خواهند شنید.

او تاکید کرد: عنوان بعدی جشنواره‌ها، جشنواره فیلم دینی رضوان است که اولین جشنواره ملی و در قدم بعدی، بین‌المللی فیلم دینی رضوان به دبیری محمدحسین لطیفی برگزار می‌شود که نشست خبری این رویداد دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه در محل سازمان سینمایی سوره برگزار شد. پنج عنوان جشنواره روستایی در رشته‌های سرود، آیین‌های نمایشی میدانی – خیابانی، پرده‌خوانی و نقالی رضوی، چاوشی‌خوانی و منقبت‌خوانی رضوی و عکس روستایی داریم که در مجموع این پنج جشنواره، بیش از ۱۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. ما اختتامیه بخش سرود و آیین‌های نمایشی را در ۳۱ فروردین‌ماه در روستای کردر رضوی، استان هرمزگان شهرستان میناب برگزار کردیم و سه رشته دیگر نیز انشالله در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت‌ماه در روستای سرکُره منطقه دشتستان استان بوشهر برگزار خواهد شد.

معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در پایان نیز گفت: لازم به توضیح است که در دو روستای نی نیزک واقع در امامزاده ابراهیم و بنداروز واقع در امامزاده سید نورالله گروهای نقالی و پرده‌خوانی به رقابت خواهند پرداخت و اجرای چاوشی‌خوانی و منقبت‌خوانی در بین عموم مردم برگزار خواهد شد. آیین اختتامیه این بخش از جشنواره روستایی نیز ۱۳ اردیبهشت‌ماه بعد از نماز مغرب و عشا در روستای سرکُره و با حضور مقامات ملی و استانی برگزار خواهد شد.

مینا آتشی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    240/280/427/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    16/209/722/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/030/229/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/828/349/000
  • ببعی قهرمان
    5/851/018/000
  • آغوش باز
    1/736/845/000
  • کارزار
    225/330/000
  • لختگی
    82/120/000
  • نفرین آرتا
    15/800/000