به گزارش صبا، امیدعلی مسعودی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره، در حاشیه بازدید از نمایشگاه دائمی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) از انعقاد تفاهمنامه این سازمان برای توسعه پژوهشهای دانشگاهی در زمینه روندهای نوظهور رسانهای خبر داد.
مسعودی با بیان اینکه معمولاً سازمانهایی مثل ساترا که کار مهم نظارت را انجام میدهند و یک روند کاری آرامی را جلو میبرند گفت: «گاهی مواقع رویدادی در جامعه رخ میدهد که متاسفانه غالبا هم در چالشهای تنظیمگری هم از نظر مخاطب و هم از نظر تولید کننده مورد حمله قرار میگیرد. دلیل این نقیصه هم عدم آشنایی به هنگام ذینفعان با وظایف و اقدامات مهم این نهادهاست.»
مسعودی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا رگلاتوری (تنظیم گری) وجود دارد، توضیح داد: «ساترا باید خودش را به عنوان تنظیمگر معرفی کند و یکی از بهترین راههایی که ساترا میتواند یا اتکا بر آن خودش را خیلی دقیق معرفی کند، برگزاری نمایشگاه است. مخصوصاً اینکه نمایشگاه برای دانشجوها و استادان دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.»
این استاد ادامه داد: «اگر جامعه نخبگان درباره ماجرا توجیه شوند، میتوانیم به توجیه شدن جامعه و ترویج مشارکت عمومی در حوزه دفاع از حقوق مخاطب و تولید کننده نیز امیدوار باشیم. در واقع تنظیمگر خودش با دانشافزایی در این زمینه یک نوع سواد رسانه به جامعه اهدا میکند.»
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: «همانطور که سکوها در ساترا آموزش میبینند و بر حقوق خودشان واقف هستند، مخاطب هم باید حقوق خودش را بداند تا در تولید محتواهای داخلی شاهد ترویج بداخلاقی، بد زبانی و بیاحترامی به اقوام، مذاهب و فرهنگها نباشیم.»
او ادامه داد: «مخاطب باید برای کنترل چنین مسائلی مطالبه داشته باشد و به کمک تنظیمگری بیاید. ساترا وظیفه سنگینی دارد و باید این وظیفه سنگین را به جامعه معرفی کند و نمایشگاه میتواند این معرفی را برای فرهیختگان جامعه مثل استادان دانشگاه، پژوهشکدهها و دانشکدگان انجام دهد. البته باید به این کار خوب معرفی سکوهای موفق و ممتاز اضافه شود تا بتوانیم در یک دایره دید وسیعتر مباحث را نشان دهیم و ارزیابی کنیم.»
مسعودی همچنین ضعف پژوهشی را یکی از مهمترین آسیبهای کنونی حوزه سیاستگذاری و اجرا در حوزه آموزش و فرهنگسازی و تنظیمگری معرفی کرد و افزود: «یکی از کارهایی که من در دانشگاهها کم دیدم، کار روی روندهای جدید به ویژه در مورد تنظیمگری است. البته در این زمینه چند رساله دکتری و تحقیق صورت گرفته است اما واقعیت این است که هنوز به آن جایگاه نرسیدیم که بتوانیم در همایشها و تحول سرفصلها از آن استفاده کنیم.»
این مدیر دانشگاهی همکاریهای بین سازمانی برای تولید علم را یکی راههای رفع این نقیصه دانسته و در پایان گفت: «در جلسهای که به تازگی برای تحول در دروس علوم ارتباطات بین برخی دانشگاهها برگزار شده، این مسئله که با توجه به وجود نیازهای جدید، ما هم نیاز به دروس و رشتههای جدید داریم مورد تاکید قرار گرفته است. مثلا به زودی در دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره راهاندازی رشته رسانه و علوم شناختی را خواهیم داشت. اما برای سایر رشتهها و دروس باید اول پژوهش های بسیار زیادی صورت بگیرد تا دستمان برای تولید محتوا و تدریس خالی نماند. تفاهمنامه ای که با سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر در این زمینه خواهیم داشت به این هدف کمک خواهد کرد. البته یک ضلع دیگر کار ، انجمن سواد رسانه ای است که با مشارکت این دوستان محتوای تولید شده پایش میشود و برای بهره برداری بهتر به وزارت علوم ارسال خواهد شد.»
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است