موتور چهل وسومین جشنواره فیلم فجر روشن شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۲
با انتخاب محمد خزاعی به عنوان دبیر؛

موتور چهل وسومین جشنواره فیلم فجر روشن شد

انتخاب خزاعی به عنوان دبیر جشنواره می‌تواند باعث تثبیت در مدیریت جشنواره و برنامه‌ریزی بلند مدت برای ارتقای جشنواره شود. ضمن اینکه حضور رییس سازمان سینمایی در قامت دبیر جشنواره فیلم فجر برای قاطبه فیلمسازان خوشایندتر است چراکه آن‌ها از نزدیک می‌توانند مُشکلات‌شان را به مسئول اجرایی حوزه سینما منتقل کنند و به دنبال رفع آن باشند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، بالاخره خبری که بخش زیادی از اهالی رسانه‌های سینمایی منتظرش بودند، منتشر و محمد خزاعی به عنوان دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به شکل رسمی معرفی شد.

البته این خبر بسیاری از خبرنگاران و نویسندگان سینمایی را غافلگیر نکرد چون به دلیل انتقاداتی که به کیفیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در ۲ دوره قبل داشتند، منتظر اتفاقی تازه در این حوزه بودند. بنابراین طبیعی بود که برای این مهم‌ترین اتفاق هنری و فرهنگی کشور یک فکر اساسی شود. اعلام دبیری خزاعی از آن رو غافلگیر‌کننده نبود چون در سال گذشته نیز زمزمه‌هایی مبنی بر صدور حکم دبیری جشنواره فیلم فجر برای خزاعی شنیده شد که البته عملا اسم مجتبی امینی به عنوان دبیر جشنواره به رسانه‌ها اعلام شد اما حجم شکایات و انتقادات از نحوه مدیریت جشنواره آنقدر زیاد شد که حتی منتقد به نامی مانند اکبر نبوی هم نتوانست در برابر انتخاب مجتبی امینی ساکت بماند و در برنامه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد پرسید انتخاب امینی دقیقا برچه اساس و معیاری صورت گرفته است؟

نگاهی به روند دبیری جشنواره فیلم فجر در طول چهار دهه برگزاری، ما را به این مهم می‌رساند که برای سال‌ها، رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر یکی بوده است. مرحوم سیف‌الله داد، عزت‌الله ضرغامی، سید محمد بهشتی از جمله دبیران جشنواره فیلم فجر بوده‌ که همزمان مسئولیت ریاست سازمان سینمایی را هم برعهده داشته‌اند. علیرضا رضاداد نیز به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دبیری دوره بیست و دوم تا بیست و پنجم جشنواره فیلم  فجر را برعهده داشته است.

در تمام طول برگزاری این ادوار اهداف، چشم‌اندازها، برنامه‌ها و ساختار ثابت بوده است و هم مخاطبان جشنواره و هم سینماگران با نوعی وحدت مدیریت در جشنواره روبه‌رو بودند. ثابت بودن دبیران جشنواره و مسئولیت آن‌ها در بدنه سینما یکی از ویژگی‌های مهم این برهه از جشنواره فیلم فجر بوده، رکوردار این حوزه هم سید محمد بهشتی با ۱۰ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر است او از جشنواره سوم تا دوازدهم دبیر این رویداد سینمایی مهم بود. بعد از او مرحوم سیف‌الله داد و علیرضا رضاداد هر کدام چهار دوره دبیری جشنواره را برعهده داشته‌اند. عزت‌الله ضرغامی با ۲ دوره دبیری جشنواره (چهاردهم و پانزدهم) محمدمهدی عسگرپور با ۲ دوره دبیری (بیستم و بیست و یکم) و مجید شاه حسینی نیز با ۲ دوره (بیست و ششم و بیست و هفتم) در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

اهمیت یکی بودن رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر در این است که سینماگران می‌دانند با فردی طرف هستند که مقتضیات، ملاحظات و احوالات سینما را می‌شناسد، با عوامل آشکار و پنهان سینما آشناست، محدوده وظایف مشخص و تعریف شده‌ای در حوزه سینما دارد، به دلیل موقعیت شغلی‌اش امکان تعامل با نهادها و ارگان‌های مختلف را دارد و از همه مهم‌تر وعده‌هایش تنها محدود به همان زمان برگزاری ۱۰ روزه جشنواره نیست و اعتبار، وزن و ضریب نفوذ بالایی دارد. قطعا چنین دبیری از سوی همه و خصوصا جامعه هنری و سینمایی، راحت‌تر پذیرفته می‌شود تا کسی که تازه می‌خواهد به این حیطه ورود و کسب تجربه کند.

انتخاب خزاعی به عنوان دبیر جشنواره می‌تواند باعث تثبیت در مدیریت جشنواره و برنامه‌ریزی بلند مدت برای ارتقای جشنواره شود. ضمن اینکه حضور رییس سازمان سینمایی در قامت دبیر جشنواره فیلم فجر برای قاطبه فیلمسازان خوشایندتر است چراکه آن‌ها از نزدیک می‌توانند مُشکلات‌شان را به مسئول اجرایی حوزه سینما منتقل کنند و به دنبال رفع آن باشند؛ این حداقل امتیاز دبیر بودن رییس سازمان سینمایی برای اهالی سینماست.

از طرفی  باید دانست که جشنواره فیلم فجر جایی است که در آن خروجی یک سال سینمای ایران در منظر دید و قضاوت همه قرار می‌گیرد بنابراین هرچه این جشنواره منسجم‌تر، قواره‌مندتر، اصولی‌تر و هم‌تراز با استانداردهای ملی و بین‌المللی باشد، به خودی خود باعث رشد و رونق کلیت سینمای ایران خواهد شد.

انتخاب دبیری مانند خزاعی که بتواند سطح توقعات جامعه سینمایی و علاقه‌مندان سینمایی را برآورده کند، به برگزاری یک جشنواره بزرگ با کم‌ترین حواشی کمک خواهد کرد. همچنین انتخاب محمد خزاعی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر می‌تواند راه میانبری برای رسیدن به این هدف بزرگ باشد.

احمد اسحاقی مهنه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000