نسبت نادرست کمیت به کیفیت در تئاتر امروز/ «بوف کور» را در تهران روی صحنه می‌برم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۴
محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با صبا:

نسبت نادرست کمیت به کیفیت در تئاتر امروز/ «بوف کور» را در تهران روی صحنه می‌برم

بازیگر نمایش «روال عادی» گفت: نسبت کمیت به کیفیت نادرست است و تعداد آثار تولید شده بسیار زیاد و از لحاظ کیفی تعداد کمی قابل توجه هستند.

 محمدرضا حیدری، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا بیان کرد: سال ۱۴۰۳ را بعنوان بازیگر و با نمایش «روال عادی» شروع کردم؛ از تولیدات تازه‌ام با عنوان کارگردان نیز نمایش «کلاس بازیگری» را با جمعی از هنرآموختگان بازیگری در دست تولید دارم که جالب است بگویم موضوعش تماما به مسائل و مصائب بازیگری مربوط است و به شکل کارگاهی در حال شکل‌گیری است اما مهم ترین پروژه‌ای که امسال خواهم داشت باز تولید یک نمایش موفق در دوره کرونا است که آنچنان که باید دیده نشد، من در شهر کرمان نمایش «بوف کور» به قلم دکتر مهرداد بهراد و اقتباسی آزاد از رمان مشهور و محبوب صادق هدایت را با جمعی از بازیگران با تجربه و جوان کرمان به صحنه بردم که حاصل آن ۱۷ شب اجرای عموم و حضور در جشنواره فجر استانی کرمان بود؛ تمایل داشتیم تا همان سال با همان گروه در تهران اجرای مجدد داشته باشیم که با توجه شرایط پیش آمده پاندمی کرونا و تعداد زیاد عوامل و گروه این امر میسر نشد؛ در سال‌های اخیر مدام تصمیم باز تولید ای اثر را داشتم. پیش تولید «بوف کور» آغاز شده و در حال مذاکره با سالن و بازیگران مد نظر هستیم.
او افزود: «بوف کور» هشت بازیگر و هشت اجراگر دارد که ترکیبی از بازیگران جوان و با تجربه در این کار است. امید است پاییز امسال به صحنه بیاید و همانند قبل مورد توجه منتقدین و مخاطب قرار بگیرد. در این اثر خانوم ندا ملاحان صادقی به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر و مهدی کرمی با عنوان آهنگساز حضورشان تاکنون قطعی شده و به زودی دیگر همکاران نیز معرفی خواهند شد.

او در ادامه با اشاره بر وضعیت این روزهای تئاتر به صبا گفت: وضعیت تئاتر امسال نسبت به سال‌های گذشته درحال بهتر شدن است، هرچند که متاسفانه برخی از هنرمندانی که بسیار دوستشان دارم مدتی است دیگر کار نمی‌کنند اما نسل‌های جدید به سرعت درحال ورود هستند. همواره سعی کرده‌ام علاو بر تولید، مخاطب جدی تئاتر باشم، بسیاری از اوقات از تماشای اثری نا امید می‌شوم، نمایش‌هایی که سرشار از انگیزه و جوانی است اما بسیار جای کار دارند و شاید در حد یک تمرین بشود به آنها نگاه کرد.
او ادامه داد: شاید بهتر باشد کارگردان تازه کار از مشاوره و نظر هنرمندان با تجربه استفاده کند و تمرین و تجربه‌های خام خود را به نمایش نگذارد؛ حتی تا چند سال گذشته نیز سالن‌های خصوصی شورای بازبینی کیفی داشتند که بسیاری از این آثار را فیلتر می‌کرد. به بیان دیگر نسبت کمیت به کیفیت نادرست است و تعداد آثار تولید شده بسیار زیاد و از لحاظ کیفی تعداد کمی قابل توجه هستند.
کارگردان نمایش «خاورمیانه منم» عنوان کرد: در گذشته موقعیت‌های کمتری برای ورود به این عرصه وجود داشت اما کیفیت ورود هنرمندان شایسته‌تر بود. ساخت نمایش و فیلم به گونه‌ای شده است که اگر پول داری می‌توانی بسازی، شاید بتوان گفت کسی که پول دارد می‌تواند انتخاب کند میخواهد بازیگر باشد یا کارگردان، سالن‌های خصوصی بخش مهمی از اجراهای خود را بدون توجه به نام، تجربه و سبقه کارگردان تنها به دلیل پشتوانه مالی به گروها اختصاص می‌دهند که به همین دلیل شاهد آثار ضعیف و بی‌کیفیتی از آنها هستیم؛ همین امر حتی باعث ریزش مخاطب نیز شده، چراکه در گذشته کارگردان و بازیگر جوان می‌بایست از هفت خوان رستم عبور می‌کرد و در بیشتر مواقع اینگونه بود که فرد سال‌ها آموختن و تجربه کردن را انتخاب می‌کرد و برای ورود عجله نداشت. همه شرایط به شکلی بود که حتی فرد نیز این اجازه را به خودش نمی داد وارد شود تا با تلاش و کوشش خود مهر تایید از یک جشنواره معتبر و یا یکی از اساتید با تجربه و به قولی بزرگترها را می‌گرفت.
او افزود: حالا پول حرف اول را می‌زند، اقتصاد تئاتر و سینما بهتر شده اما بخش اعظم از آن توسط گیشه یا دولت تامین نمی‌شود بلکه توسط تولید کننده اثر به سالن در قبال اجرای رزومه محور برای تازه کارها پرداخت می‌شود. تکلیف سالن‌های دولتی که مشخص است؛ البته در سال جاری کمی اوضاع فرق کرده و آثار گروه‌های جوانتر به یمن حضور مدیر جوانگرای تئاتر شهر جناب طاهری عزیز چشم گیر شده، امیدوارم ادامه این روند در تئاتر شهر باعث شکوفایی گروهای جوان مستعد که توان پرداخت اجاره بهای سالن‌های خصوصی را ندارند بشود که عموما کارهای شاخصی هستند.
این هنرمند تئاتر خاطرنشان کرد: من بین کلمه بازیگر و کارگردان و عملی که انجام می‌شود تفکیک قابل توجه‌ای قائل هستم؛ در آثار بسیاری نام کارگردان یا بازیگر به شخصی اتلاق می‌شود که لزوما این لقب بیانگر کاری که وی انجام داده نیست، در قدیم ما به دنبال یادگرفتن عمل و فعالیت بازیگری و کارگردانی بودیم و آزمون خطا بسیار می‌کردیم و شاید این روزها عنوان‌اش برای برخی بسیار مهم‌تر است.
او خاطر نشان کرد: در اولویت قرار دادن نظر مخاطب تا جایی که به فردیت فکری من به عنوان هنرمند آسیب نرساند قابل توجه است؛ بیش از آن، دیگر ذات هنر را زیر سوال می‌برد. هنر یعنی من اینگونه جهان را می‌بینم و تو نیز نظرت را بگو است. شاید گاهی اوقات مخاطبی از منظری نگاه کند که برایم جذاب باشد اما اینکه نمی‌خواهم عوام پسند باشم.
محمدرضا حیدری در پایان گفت: حقیقتا معلمی را خیلی دوست داشتم و سالهاست که در کنار تولید به این امر مشغول هستم؛ یک جمله که همیشه می‌گویم اول برای خودم و بعد برای جوانترهای علاقمند به هنر نمایشی این است که «هرکاری برای خودتان بکنید لازم است اما کافی نیست».
به گزارش صبا، نمایش «روال عادی» که هرشب راس ساعت ۱۸ در سالن چهارشنبه مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود، یکی از نمایشنامه های مشهور ژان کلود کریر است که با دو کاراکتر کمیسر و خبرچین به گونه های کمدی به مسائل مهم اجتماعی می‎پردازد. خبرچینی از مردم عادی اما خبره و باسابقه توسط کمیسری تازه منصوب شده درباره روند کارش یعنی انتقال اخبار از دیگر شهروندان به مقامات، گفتگو می ‎کند.
کیارش رست به عنوان کارگردان اثر، از اجرای خطی و کلاسیک گذشته و با تغییر فرم از چند بازرس و خبرچین بهره می‌برد که جاهایشان در طی اجرا تغییر ‎می‌کند. این تکثر و جابجایی، اهمیت محتوا را نیز بیشتر مورد تاکید قرار می ‎دهد. طراحی صحنه و طراحی لباس‌های سفید و سیاه و یکدست، موسیقی و افکت‌‎های صوتی نیز از دیگر ویژگی‌های این نمایش است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۷/۴۹۱/۳۰۲/۰۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۶۷/۳۷۶/۱۵۴/۲۸۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • ببعی قهرمان
    ۲۳/۸۸۵/۶۵۷/۰۰۰
  • مفت بر
    ۲۱/۵۹۱/۱۲۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۹/۷۴۳/۴۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۳۲۶/۵۰۵/۰۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۶۴/۲۷۵/۰۰۰