نمایشگاه کتاب و عبور از خط پایان ماراتن یازده روزه | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۶
نمایشگاه 35 در آینه صبا

نمایشگاه کتاب و عبور از خط پایان ماراتن یازده روزه

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از یک ماراتن یازده روزه، شنبه ۲۹ اردیبهشت به ایستگاه آخر رسید.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگ و کتاب صبا، پرونده سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه بسته شد.

این دوره از نمایشگاه از  ۱۹ اردیبهشت  در دو بخش حضوری و مجازی میزبان بازدیدکنندگان بود.

[۴۹۷ میلیارد تومان میزان فروش ۱۰ روز نمایشگاه کتاب]

آخرین نشست خبری روزانه علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امروز ۲۹ اردیبهشت در ستاد اجرای مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

رمضانی در ابتدای این نشست گفت:امروز ۲۹ اردیبهشت و آخرین روز برگزاری نمایشگاه را پشت سر می‌گذاریم و کمتر از ۵ ساعت به پایان این رویداد در بخش حضوری باقی مانده است، امیدوارم مردم از خدمات حضوری رضایت داشته باشند، روز گذشته با جمعیت چند صدهزار نفری روبه رو بودیم، از عزیزان پلیس راهور ممنونیم که امکان پارک حاشیه‌ای را فراهم کردند.

او افزود: روز گذشته در مجموع در بخش حضوری و مجازی پرفروش‌ترین روز بود که البته با توجه به حجم درخواست فروش، پیش‌بینی می‌کنیم امروز پرفروش‌ترین روز مجازی باشد. دقایقی پیش به واسطه درخواست‌ها تصمیم گرفته شد اتصال سامانه پست به بخش مجازی قطع شود تا خریداران خرید کنند و کندی‌ها برطرف شود، این تصمیم به نفع خریداران گرفته شد تا افراد، خرید خود را به راحتی انجام دهند.

رمضانی درباره میزان تخلفات نیز گفت: روز گذشته هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران ۱۰ رای صادر کرد که در راستای فروش کتب بدون مجوز، فروش کتاب غیر مرتبط با سالن و استفاده از دستگاه های غیر مجاز کارتخوان بوده که احکامی از جمله توبیخ، اخذتعهد کتبی با درج در پرونده، تعطیلی غرفه و پنل مجازی و اعمال کاهش ۵۰ درصدی متراژ غرفه در سال آینده، محرومیت در دور بعدی و برای یک مورد هم محرومیت در دوره صادر شده است.

سخنگوی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره میزان فروش این رویداد فرهنگی، نیز گفت: تا پایان روز دهم در بخش حضوری ۳۱۹ میلیارد فروش داشتیم که ۲۲۳ میلیارد آن از طریق درگاه رسمی و ۹۶ میلیارد آن از مبادی غیررسمی و کارت به کارت بوده است. همچنین در بخش مجازی ۱۷۸ میلیارد فروش داشتیم که ۱۳۵ میلیارد سهم ناشران و ۴۳ میلیارد سهم کتابفروشان بوده است. در مجموع ۴۹۷ میلیارد فروش در بخش حضوری و مجازی تا روز دهم داشتیم. امیدواریم امروز به افزایش تعداد نسخه هم دست یابیم. تا روز گذشته یک میلیون و ۵۰ هزار نسخه بوده که در قالب ۵۹۰ هزار بسته ساماندهی شده است.

[مراسم جشن امضای «آن شربت آب»]

مراسم جشن امضای دو کتاب «آن شربت آب» نوشته صادق وفایی و «خلبان صدیق» اثر محمد قبادی با محوریت زندگی خلبانان نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس، با حضور نویسندگان آثار در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

جشن امضای «آن شربت آب؛ ۳۳ روایت از شهید خلبان داریوش ندیمی» روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در غرفه نشر ۲۷ بعثت برگزار شد که در آن خانواده شهید ندیمی، دوتن از برادران و دوتن از خواهران این شهید حضور داشتند.

امیر آزاده جانباز خلبان حسینعلی ذوالفقاری، امیر جانباز خلبان محمدرضا قره باغی، عادل جدی برادر شهید غفور جدی اردبیلی و دیگر اعضای خانواده‌های شهدا و ایثارگران نیروی هوایی حضور داشتند.

«آذرخش و رقص فانتوم ها» هم دیگر کتاب وفایی است که مراسم رونمایی آن روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت با حضور امیر ذوالفقاری به عنوان راوی اثر، در سالن یاس نمایشگاه و جشن امضای آن در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد.

[پالایش۹۰ تُن کتاب خارجی برای عرضه در نمایشگاه کتاب]

مدیر کمیته ناشران خارجی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بررسی و پالایش ۹۰ تن کتاب خارجی برای عرضه در این بخش خبر داد.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ سال بسیار خوبی داشتیم، افزود: امسال بخش بین‌الملل، جداگانه برپا شد اما به یک‌ونیم برابر فضای کنونی، نیاز داشتیم و تلاش کردیم با پرهیز از دایر کردن فضاهای فرهنگی در بخش ناشران خارجی، حداکثر فضا را به ناشران بدهیم.

جانعلی‌پور ادامه داد: ناشران خارجی در یک‌هزار و ۱۰۰ مترمربع جانمایی شده‌اند و ۵۵ غرفه در این سالن قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بخش ناشران خارجی، برنامه‌ریزی‌ها از سه تا چهار ماه زودتر شروع می‌شود، گفت: فراخوان ناشران، تدوین مقررات گمرک، مذاکرات و جلسه با ناشران، ترخیص بار از گمرک، ارزیابی کتاب‌ها و… از ماه‌ها قبل آغاز شده بود.

جانعلی‌پور ادامه داد: تلاش کردیم تا روز نخست نمایشگاه، ناشران همه کتاب‌های خود را برای بررسی و ارزیابی آورده باشند و روز دوم هیچ کتابی تایید نشده نداشتیم. در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ غرفه خالی در بخش ناشران خارجی نداشتیم.

وی با اشاره به تعداد عناوین کتاب‌های بخش ناشران خارجی گفت: بیش از ۵۰ هزار عنوان کتاب در بخش خارجی عرضه شده بود که نسبت به سال گذشته، حدود ۵ هزار عنوان کتاب بیشتر بود؛ علاوه براین تنوع ناشران بیشتر شده بود.

جانعلی‌پور درباره حجم بیشتر کتاب ناشران در سال جاری، عنوان کرد: سال گذشته، حدود ۶۰ تُن کتاب داشتیم، اما امسال حدود ۹۲ تُن کتاب خارجی بررسی و پالایش شدند. همه این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که تجربه کار سخت سال‌های گذشته امسال موجب موفقیت شد.

[فرهنگ تالیف مشارکتی کتاب‌های علمی باید در دانشگاه‌ها توسعه پیدا کند]

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم و عضو پیوسته فرهنگستان علوم در حاشیه بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران درباره حضور ناشران دانشگاهی در این رویداد بیان کرد: فعالیت ناشران دانشگاهی در نمایشگاه سی و پنجم در برآورده کردن انتظارات جامعه دانشگاهی و دانشگاهیان به دلایل مختلف کم و محدود بوده است.

وی با اشاره به محدودیت منابع دانشگاهی افزود: انتظار می‌رفت این منابع بیشتر باشد؛ شاید این منابع، روزهای گذشته و ابتدایی نمایشگاه، فروش رفته است.

[نشست‌ها و آیین‌ها]

آیین رونمایی از کتاب «جریان‌شناسی تجدیدنظرطلبی»، نشست معرفی رئالیسم جادویی و مجموعه هفت جن ، نشست «هوش مصنوعی و تاثیر آن بر بازار نشر»، نشست نقد و بررسی «جوایز ادبی دفاع مقدس»، رونمایی از کتاب‌های «ظهور جنگ شناختی» و «جنگ شناختی؛ حمله به واقعیت و اندیشه»، رونمایی کتاب «لهجه‌های غزه‌ای؛ چند روزنوشت از غزه»، نشست تغییر شاخصه‌های فروش کتاب کودک و نوجوان، نشست نقد کتاب «ماجرای امروز» ،رونمایی از کتاب «فلسفه ‌سیاسی فطرت»، نشست گفت‌وگو درباره جایزه جهانی ادبیات فلسطین و جایزه ادبی شهید اندرزگو، نشست معرفی کنگره «علامه بهابادی یزدی» و رونمایی از آثار مکتوب او، رونمایی از کتاب «جان فیروزه جان»، نشست «پژوهش هنری و عبور از روایت‌های رسمی»، نشست «روایت برادرانگی»، پیرامون موضوع پیوندهای برادرانه، مراسم شب فرهنگی «اوز»، شهر دوستدار کتاب ایران، همراه با رونمایی از «پرده کتاب»،  نشست «معرفی و بررسی کتاب‌های برگزیده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران»، مراسم رونمایی کتاب صوتی «بیولوژی سرمایه‌گذار» از جمله رویدادهای برگزار شده در روز آخر نمایشگاه سی و پنجم بود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از ۳۵ دوره به یک پختگی و بلوغ رسیده و اکنون در آستانه چهل سالگی خود قرار دارد. گرانی کاغذ، کتاب‌های کپی، رعایت نکردن قانون کپی رایت که اگر وجود داشته باشد شاید با این حجم از کتاب با عنوان مشابه روبه رو نبودیم همه و همه از جمله مشکلات صنعت نشر هستند که باید برای آن‌ها چاره‌ای درست اندیشید تا شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب بهتری باشیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰