«کوچه ژاپنی‌ها» متفاوت‌ترین فیلم امیرحسین ثقفی است / نمی‌خواستم این فیلم در لابه‌لای کمدی‌ها گم شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۳
علی‌اکبر ثقفی در گفت‌وگو با صبا:

«کوچه ژاپنی‌ها» متفاوت‌ترین فیلم امیرحسین ثقفی است / نمی‌خواستم این فیلم در لابه‌لای کمدی‌ها گم شود

علی اکبر ثقفی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کوچه ژاپنی‌ها» که پس از وقفه‌ای و در پی دریافت پروانه نمایش، روانه سینماها خواهد شد، علت تاخیر در اکران عمومی این فیلم سینمایی را، رسیدن به بازه زمانی مطلوب برای بهتر دیده شدن اثر توسط مردم بیان کرد.

علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی که قرار است به زودی اکران خود را در سینماها (بعد از پایان اکران «سال گربه») آغاز کند، در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره علت تاخیر در اکران عمومی این اثر با توجه به اینکه تیرماه ۱۴۰۱ پروانه نمایشآن صادر شده بود، بیان کرد: باید بگویم زمان تولید این فیلم هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا رقم خورد و پس از آماده‌سازی کار و دریافت پروانه نمایش، برنامه اکران‌ها به گونه‌ای تنظیم و اولویت‌بندی شده بودند که آثار کمدی شرایط بهتری برای اکران داشتند و اگر بنا بود همان سال فیلم را به اکران عمومی ببریم، با توجه به آن شرایط تعداد سالن محدودی برای نمایش فیلم در اختیار ما قرار می‌گرفت. بنابراین ترجیح داده شد زمانی فیلم را اکران کنیم که حداقل شرایط مناسبی برای دیده شدن آن فراهم باشد.

او با اشاره به چینش اکران ۱۴۰۳ و ایجاد فرصت برای فیلم‌ها از ژانرهای مختلف، ادامه داد: من به عنوان تهیه‌کننده اثر همواره به دنبال یک فرصت مناسب برای اکران درست و به موقع «کوچه ژاپنی‌ها» بودم و فکر می‌کنم الان زمان مساعدتری برای اکران فیلم ما بود چراکه پیش‌تر امکان داشت با توجه به شرایط و ملاحظات، این فیلم در لا به لای آثار کمدی گم شود.

قصه‌گو و متفاوت با آثار پیشین کارگردان

ثقفی درباره حال و هوای «کوچه ژاپنی‌ها» گفت: این فیلم با دیگر آثار امیرحسین ثقفی متفاوت است و بر پایه قصه و داستان پیش می‌رود و به نوعی خانواده می‌تواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند. آثار قبلی این کارگردان بیش از هرچیز قائل بر فضا و تصویر بودند اما این فیلم برخلاف آن‌ها راوی یک قصه است و پدری را که به دنبال خانواده و دخترش است، به تصویر می‌کشد.

تهیه‌کننده «همه چیز برای فروش» در پاسخ به این پرسش که پس از اکران «کوچه ژاپنی‌ها» تا چه اندازه مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند، و همچنین تا چه اندازه دیده می‌شود، عنوان کرد: نکته مهمی که وجود دارد در ارائه یک کالای فرهنگی، کیفیت آن و در ادامه شرایط فرهنگی-اجتماعی جامعه است. زمانی فیلمی با استاندارهای کیفی قابل توجهی ساخته می‌شود اما به دلیل شرایط اجتماعی جامعه آن طور که باید دیده نمی‌شود. بنابراین در وهله اول شرایط جامعه به دیده شدن یا نشدن یک اثر کمک می‌کند.

او افزود: در وهله دوم نیز تبلیغات و معرفی فیلم به مخاطب از عوامل تاثیرگذار در دیده شدن اثر به شمار می‌رود چراکه معرفی درست یک کار سینمایی مردم را نه تنها با فضای فیلم آشنا می‌کند بلکه می‌تواند توجه آن‌ها را برای به سینما رفتن و تماشای آن جلب کند. بنابراین به زعم من تبلیغات برای یک اثر، چه می‌خواهد فیلم سینمایی باشد، چه تئاتر، کنسرت و… در ایجاد علاقه در مخاطب برای توجه به آن یک عنصر بسیار مهم است.

این تهیه‌کننده، کارگردان و پخش‌کننده قدیمی سینمای ایران در پایان درباره دیگر پروژه‌های جدید خود بیان کرد: به تازگی پروانه ساخت فیلمنامه جدیدی را با عنوان «مومو» دریافت کرده‌ام که تا یک ماه آینده تولید آن کلید خواهد خورد. این فیلمنامه یک فضای خانوادگی و اجتماعی دارد و کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را خودم برعهده دارم.

[عکاس: سارا ایوانی]

 

مجید مظفری، رضا یزدانی، شیدا یوسفی، پیام احمدی‌نیا، فرهاد قائمیان، علی اوجی، شقایق فراهانی، تینو صالحی، یزدان فتوحی، محمود نظرعلیان، سارا محمدی، بیتا خردمند، علی فتحعلی، سعید کریمی، نفس بازغی و نیکی مظفری مقابل دوربین فرشاد گل سفیدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

از جمله عوامل این فیلم می توان به مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: علی نوابی، طراح صحنه و لباس: شراره سروش، طراح گریم: محمدرضا قومی، صدابردار: علیرضا پاک نهاد، تدوین: مستانه مهاجر، موسیقی: ستار اورکی، دستیار دوم کارگردان: علیرضا ملک پور، منشی صحنه: فاطمه ثقفی، دستیار اول فیلمبردار: امید اله وردی لالانی، دستیار دوم: کیوان محمدی نژاد، گروه فیلمبرداری: علی نانکلی، یاسین بیگدلی، مهدی منادی، دستیار صدا: ابوالفضل جمشیدی، مجریان گریم: حسین استیری، نیلوفر گوهر دوست، دستیار: فرناز افشار، دستیار اول صحنه و لباس: علی سنگینی، مدیر صحنه: محمد حسین خسروی، دستیار دوم صحنه: علیرضا ربانی زاده، دستیار لباس: مریم رضایی، طراح جلوه ویژه میدانی: رضا ترکمان، مجری: حمیدرضا ترکمان، دستیار: حامد ثابت، عکاس: سارا ایوانی، جانشین تولید: علی اصغر ثقفی، مدیر تدارکات: اصغر بازگشا، همیاران تدارکات: رحمان سراوانی، صمد اسداللهی، محمد مهری اشاره کرد.

امیرحسین ثقفی، کارگردانی آثاری چون «مرگ کسب و کار من است»، «همه چیز برای فروش»، «مردی که اسب شد» و «روسی» را در کارنامه دارد. فیلم‌هایی که عمدتا مورد توجه منتقدان و جشنواره‌ها واقع شده است.

فاطمه شوقی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰