کارکرد گروه سینمایی فرهنگ چیست؟ / استقبال از «آبی روشن»‌ و «کوچه ژاپنی‌ها»‌ ارتقا می‌یابد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۸

کارکرد گروه سینمایی فرهنگ چیست؟ / استقبال از «آبی روشن»‌ و «کوچه ژاپنی‌ها»‌ ارتقا می‌یابد؟

کلیات جذابی درباره تاسیس گروه سینمایی فرهنگ گفته شده، اما آیا در عمل می‌توان شاهد اجرای این ایده‌های مطرح شده بود؟

به گزارش خبرنگار سینما صبا، از آنجا که بر اساس اتفاقات رخ داده در سینمای این سال‌ها، می‌توان مدیر و مجریان سازمان سینمایی را یک تیم عمل‌گرا و البته مقتدر و دارای موقعیت تثبیت‌شده و غیرمتزلزل ارزیابی کرد، طرح این پرسش بی راه نیست که طرح جدید گروه سینمایی فرهنگ چگونه قرار است در اکران سینماها به اجرا برسد.

هفته گذشته از سوی رییس سازمان سینمایی گفته شد:
۱-برخی آثاری روی پرده سینماها، در عین حال که آثار ارزشمندی هستند، آنچنان که باید در چهار هفته اول اکران – که بر اساس قراردادها تعیین می‌شود- قادر به فروش و ارتباط مناسب با مخاطبان نیستند، این فیلم‌ها همیشه در سایه فیلم‌های کمدی و پرفروش قرار می‌گیرند از این رو، ایجاد این گروه کمک می‌کند تا این دسته از آثار مهجور واقع نشوند.
۲- بر اساس این طرح، پردیس‌های سینمایی که از بیش از ۵ سالن برخوردارند، یک سالن خود را در اختیار نمایش آثار فرهنگی قرار خواهند داد تا اکران این آثار حتی، پس از چهار هفته (کف فروش) ادامه پیدا کند.
۳- با این ساز و کار، هم صاحبان آثار تجاری و هم صاحبان آثار فرهنگی ‌می‌توانند از فرصت نمایش در پردیس‌های مهم کشور برخوردار شوند.
۴- در این طرح برنامه‌ریزی شده که ۵ هفته معادل روزانه ۵ سانس با یک سالن، در اختیار گروه سینمایی فرهنگ قرار گیرد.
۵- آثار گروه هنر و تجربه معمولا، به صورت تک سانس و در چند سینمای محدود و هفته‌ای یکی دو سانس است در حالی که کار گروه سینمایی فرهنگ، در امتداد اکران اصلی سینماهاست و فرصت مضاعفی را برای کمک به فیلم های غیرتجاری فراهم می سازد.
۶- سیاست‌گذاری سازمان سینمایی بر این است که با این مدل، انتقاد صاحبان آثار و سینماها نسبت به ادامه نداشتن اکران کافی یک فیلم کم‌فروش بعد از چهار هفته، برطرف شود.
۷- گروه سینمایی فرهنگ یک سرگروه مجزا نیست و قرارداد جدیدی برای فیلم‌های آن منعقد نمی‌شود. در این گروه، به منظور حمایت از آثار غیرتجاری، تنها یک سانس‌بندی انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم حداقل ۴۰ مجموعه سینمایی را در این گروه بگنجانیم تا هر فیلم براساس ضریب با یک یا دو سانس در مدت پنج هفته اکران شود. [به زودی فهرست سینماهای که در مسیر اجرای این طرح قرار می گیرند اعلام و شورای گروه فرهنگ، عناوین فیلم‌هایی را که در سبد حمایت این برنامه قرار می‌گیرند، معرفی خواهد کرد.]

پیرو این طرح ناگهانی که البته در راستای هدف‌گذاری ۱۴۰۳ سازمان سینمایی در توجه به سلایق متکثر و جلوگیری از افتادن مطلق اکران سینماها به دست فیلم‌های کمدی و بازاری ارائه شد، باید دید بر اساس بندهای اعلام شده، کدام فیلم‌های امسال در اکران بهار وابتدای تابستان، شامل تعریف‌های مذکور خواهند بود.۸
به نظر می‌رسد چندین فیلم مهم اکران ابتدای سال تاکنون [آثاری چون پرویزخان (با وجود پخش بی‌موقع و ناگهانی در شبکه خانگی)، نوروز و دو فیلم تازه اکران شده کوچه ژاپنی‌ها و آبی روشن که همزمان با کمدی‌های خجالت‌نکش۲ و تگزاس‌۳ توان پایین‌تری در گرفتن سانس و جذب مخاطب دارند] بتوانند ذیل تعریف گروه سینمایی فرهنگ، از فرصت دیده شدن در پردیس‌ها بهره‌مند شوند.
این موقعیت را البته می‌توان درباره فیلم‌های پرمخاطب سینمای هنروتجربه هم فراهم کرد، چرا که یافتن سانس برای مخاطبی که دوست داردفیلم هنروتجربه ببیند، مانند یافتن سوزن در کاهدان است، اما با اختصاص سانس و سالن مشخص در پردیس‌ها [مثلا برای فیلم مهم و جذابی مثل عروسک/اصغر یوسفی‌نژاد] مخاطب دوست‌دار فیلم خوب و متفاوت، از سردرگمی‌ فیلم دیدن در هنروتجربه نجات پیدا می‌کند!

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000