اتابک نادری در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، در مورد شرایط کنونی سینما و تئاتر اظهارداشت: سینما و تئاتر در مرحله گذار از افتی هستند که به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی در این حوزه حاکم شده است. اهالی سینما و تئاتر با این شرایط میجنگد تا خود را زنده نگه دارند و این شرایط فقط مربوط به حوزه مدیریتی نیست بلکه به فاکتورهای مختلفی همچون شرایط روحی، اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز بستگی دارد.
این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با تاکید به اینکه شرایط روابط بینالملل و حضور ما در کشورهای دیگر هم میتواند در سینما تاثیر بگذارد، گفت: ما اگر ارتباطات جهانی خوبی داشته باشیم میتوانیم برای صادرات آثار سینمایی و سریالهایمان برنامهریزی کنیم و البته شرایط مختلفی همچون نوع نگاهها و رویکردهای کلان، دست به دست هم میدهد تا این اتفاق بهدرستی رخ ندهد.
بازیگر سریالهای پربینندهای چون در پناهتو، ولایت عشق، طلسمشدگان، ستایش، هوش سیاه، گاندو، بچهمهندس و … با تاکید بر اینکه ما باید به استانداردهای جهانی ساخت سریالها با رویکرد جهانی برسیم، گفت: یکی از موانع دستیابی به این رویکرد محدودنگری و فصلی دیدن مدیران و سفارشدهندگان تولید آثار برای مخاطبان داخلی است، چون مناسبتی فکر کردن دایره ارتباطات ما را محدود میکند و مانع جهانی شدن و جهانشمول فکر کردن است.
اتابک نادری اظهار داشت: بسیاری از کشورها همچون کره که سریالهایش در تلویزیون ما نیز پخش میشود با ثبت تاریخ و حتی تاریخسازی با توجه به جذابیتهای داستان و نگاه جهانی و … شبکههای تلویزیونی دنیا را تحت تاثیر قرار دادهاند و مخاطبین خود را پیدا کردهاند و ما هم باید با سوژههای جهانشمول و انسان معاصر و دغدغه آن و نگرشهای جهانی، به سمت گسترش دایره مخاطب در دنیا حرکت کنیم.
این دارنده نشان درجه یک هنری در رشته هنرهای نمایشی و کارشناس بازیگری ادامه داد: بعد از ساخت، باید به سمت بازاریابی جهانی فیلم و سریال برویم. بسیاری از سوپراستارهای کرهای و ترکیهای با همین روش جهانی شدهاند ولی درکشور ما سوپراستارسازی به معنای رایجش ممنوع است، در حالی که این یک الگوی جهانی است که موفق بوده و ما نباید با آن مقابله کنیم بلکه باید با آن همراه شویم.
بازیگر فیلمهایی چون هیوا، متولد ماه مهر و هایپاور با اشاره به بازیگران تکراری در سریالهای مختلف گفت: تکرار یک بازیگر در سریالهای مختلف یک آفت است که یکی از دلایل آن تقسیمبندی بازیگران در حوزه سینما و تلویزیون یا پلتفرمها است. من به عنوان یک بازیگر وظیفه خود را انجام میدهم و در همه حوزهها اگر پیشنهاد خوب و مناسبی داشته باشم بازی خواهم کرد. دوست عزیزم شهاب حسینی کارش را با اجرا آغاز کرد بعد وارد عرصه بازیگری در تلویزیون و سینما و در نهایت پلتفرمها شد. بازیگر در همه حوزههای نمایش زحمت میکشد و کار خود را انجام میدهد. چنین تقسیمبندیهایی آفت عرصه بازیگری است و به کارهای نمایشی در حوزههای مختلف آسیب میزند، ضمن آن که موجب تصمیمات اشتباه میشود و در نهایت خروجیهای منفی در همه عرصههای نمایشی به همراه دارد.
کارگردان نمایشهای تشریفات، گره، ساراگلین، پوتات و… با اشاره به اینکه افتخار میکند که کارش را با تئاتر شروع کرده و هنوز در این حوزه فعالیت میکند، گفت: برای من در تئاتر مکاشفهای هست که در تصویر نیست و هر بازیگری که از تئاتر جدا شود به خودش ضربه میزند چون تئاتر بازیگر را به چالش می کشد و همین امر موجب پختگی بازیگر میشود. به همین دلیل باید هرازگاهی به خانه اولش برگردد.
اتابک نادری در مورد آخرین فعالیتهای خود به صبا گفت: هم اکنون سر صحنه سریال ناریا به کارگردانی جواد افشار هستم و طی چند روز آینده نقش من در این سریال تمام میشود و در تئاتر هم در نمایش خارشتر بهکارگردانی سیدعلی موسویان در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه هستم. همچنین سریال آهوی من مارال به کارگردانی مهرداد غفارزاده اولین حضور من در شبکه نمایش خانگی بود که این پروژه متاسفانه ناقص ماند و به سرانجام نرسید و در سریال قصه هزار افسون به کارگردانی سعید عباسی نیز حضور داشتم که درنوبت پخش شبکه نمایش خانگی قرار دارد.
مدیر اسبق تئاتر شهر و سنگلج و مدیر و قائممقام ادوار جشواره تئاتر فجر در پاسخ به اینکه شما فعالیت در کدام عرصه نمایشی را بیشتر دوست دارید؟ تاکید کرد: برای بازیگر فعالیت درهر یک از حوزههای نمایشی فرقی ندارد و کارش را انجام میدهد، ولی دوست ندارم از حوزه تئاتر فاصله بگیرم برای همین سعی میکنم حداقل سالی یک یا دوکار تئاتر را داشته باشم.بیشتر برای من قصه و داستان مهم است و همچنان منتظرم پیشنهاد نقشهای چالشی و دور از کلیشه ها و تکرار شخصیت ها برای بازی هستم و امیدوارم شرایط اقتصادی و زندگی این وسواس و تصمیمام را برای پذیرش نقشها تحتالشعاع قرار ندهد.
مهدیه مالکی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است