با چهره‌های ماندگار همایش سوم بیشتر آشنا شوید / آغاز به کار «خانه چهره‌های ماندگار» | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۳
گزارش کامل صبا از همایش نکوداشت چهره‌های ماندگار

با چهره‌های ماندگار همایش سوم بیشتر آشنا شوید / آغاز به کار «خانه چهره‌های ماندگار»

رونمایی از تارنمای «خانه چهره‌های ماندگار»، رونمایی بیش از ۳۰ جلد از تألیفات حوزه معرفی و آموزش معاونت میراث فرهنگی تحت عنوان «ارتقاء سواد میراثی» و رونمایی از نسخه مصور و مکتوب تاریخ شفاهی از جمله بخش‌های سومین همایش نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و میراث صبا،‌ سومین همایش نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران شامگاه پنجشنبه ۳۱ خرداد با حضور پیشکسوتان این حوزه و عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
در این مراسم علاوه بر تجلیل از پیشکسوتان میراث فرهنگی کشور و قدردانی از خدمات علمی و پژوهشی آنان، تمبر یادبود «شهید جمهور» رونمایی و از رییس جمهور شهید به عنوان حامی میراث‌فرهنگی تجلیل شد.
رونمایی از تارنمای «خانه چهره‌های ماندگار» با عضویت ۳۰ نفر از مفاخر کشور در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و آغاز به کار این خانه، رونمایی بیش از ۳۰ جلد از تألیفات حوزه معرفی و آموزش معاونت میراث فرهنگی تحت عنوان «ارتقاء سواد میراثی» و رونمایی از نسخه مصور و مکتوب تاریخ شفاهی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در این مراسم،  ساعد باقری سروده جدیدی که برای میراث فرهنگی و چهره ماندگار با عنوان «سپاس فرزند» را برای حاضران خواند و دکتر سید حسام الدین سراج، خواننده و هنرمند مشهور کشور، همراه با گروه «بیدل» سروده ساعد باقری را به همراه چند قطعه دیگر موسیقی اجرا کردند، که حال و هوای جلسه را بسیار خوش کرد و با تشویق ممتد حاضران در سالن همراه شد.

مادر که سپاسگزار فرزند بود
وز بار درخت خویش خرسند بود
قیمت نتوان به کار فرزند نهاد
کس، کی داند که ارج او چند بود؟

فرزندم، دلبندم
من از تو خرسندم
جان جانم، مهربانم
من مادرت ایرانم

من در هنرت نفس کشیدم
هر با که نقش نو رقم زد
عشق و هنر شکفتگی را
بر بام جهان ز من علم زد
دانم به هوای صید دلها
ای پاره دل چه کار کردی
آیینه برابر نهادی
دلهای همه شکار کردی
دانم که چه خون جگر شدی تو
تا آن که سرم بلند داری
در جوهر خون دل زدی دست
تا صید در این کمند آری

فرزندم، دلبندم
من از تو خرسندم
جان جانم، مهربانم
من مادرت ایرانم

روشن گوهر تو نامی از من
آوازه من گرامی از تو
گنج است و کلید آن به دستت
میراث کهن گرامی از تو
دلهای ز سنگ سخت تر هم
در دست تو خاک نرم می شد
روشن می شد چراغ جان ها
بازار وفا چه گرم می شد
جانانه به کار آفرینش
هر با که دست می گشادی
من قامتم استوار می شد
خشتی چو به خشت می نهادی

[مفاخر میراث‌فرهنگی تجلیل شدند]
در سومین دوره از همایش نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی هشت نفر از مفاخر حوزه میراث فرهنگی قدردانی شد.
زنده یاد دکتر صادق ملک شهمیرزادی (باستان شناس)، دکتر عبدالمجید ارفعی (پژوهشگر و متخصص زبانهای باستانی)، دکتر احمد جلالی (سفیر پیشین ایران در یونسکو و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر فخری دانشپور پرور (باستان شناس)، دکتر مهدی رهبر (باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی)، دکتر محمدمنصور فلامکی (پیشکسوت مرمت و آموزش معماری)، مهندس احمد منتظر (مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی) و مهندس بهروز وجدانی (پژوهشگر موسیقی و پیشکسوت میراث فرهنگی) از جمله افرادی بودند که تجلیل شدند.

 

[مرحوم دکتر صادق ملک شهمیرزادی]

مرحوم دکتر صادق ملک شهمیرزادی از باستان شناسان بنام ایرانی بود که علاوه بر فعالیت های مهم باستان شناسی در تربیت شاگردان و محققان این حوزه بسیار سابقه ای درخشان از خود به یادگار گذاشت. شهمیرزادری محوطه باستانی سیلک و تمدن چند هزار ساله‌اش را به دنیا شناساند و از آثار مکتوب این استاد می‌توان به کتاب ایران در پیش از تاریخ باستان‌شناسی ایران از آغاز تا سپیده دم شهرنشینی فرهنگ کاسپی‌ها و همچنین واژه نامه باستان شناسی که از منابع مهم رشته باستان شناسی در ایران محسوب می‌شوند، اشاره کرد.

[دکترعبدالمجید ارفعی]

دکترعبدالمجید ارفعی پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و ایلامی ایلام شناس و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان و از مهمترین کتیبه خوانان ایرانی است و برخی از لوحهای گلی تخت جمشید با تلاش وی ترجمه شده است ایشان اضافه بر این از دانش وسیعی درباره تاریخ و فرهنگ میان رودان باستان برخوردار است.

 

[دکتر احمد جلالی]
دکتر احمد جلالی که تعداد کثیری از آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو از جمله منظر فرهنگی بم، پاسارگاد، گنبد سلطانیه و بیستون، وامدار تلاش، تعهد و تخصص او است. سفیر و نمایندگی دائم ایران در یونسکو در سالیان مدید و همچنین ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تأسیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، مرکز بین المللی قنات در یزد و تأسیس مرکز مطالعات آب شهری در تهران از جمله اقداماتی است که وی در تحقق آن نقش جدی و بسیار موثری داشته است.

[دکتر فخری دانشپورپرور]

دکتر فخری دانشپورپرور از نخستین باستان شناسان زن ایرانی است و فعالیت‌های ارزشمندی را در شناسایی محوطه های باستانی مهمی نظیر سگزآباد، دشت قزوین و هفت تپه به انجام رسانده است. فعالیت‌های ایشان در شناسایی و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی ارتباط تمدنی ایران و چین و تاثیر متقابل هنرهای دو کشور بسیار ارزشمند بوده است. ایشان از جمله باستان پژوهانی است که افق جدیدی را در ارتباط تمدنی ایران و شرق باز کرد.

[دکتر مهدی رهبر]
دکتر مهدی رهبر استاد پیشکسوت باستان شناسی کشور از بندیان درگز تا کنگاور، شوش، چغازنبیل، جزیره هرمز و دیگر محوطه های شاخصی که آثارشان زینت بخش موزه های کشور کاوش کرده و سوابق درخشانی در همکاری با هیاتهای بین المللی کاوش در محوطه های باستانی ایران برخوردار است. یافته های تحقیقاتی او از دوره های تاریخی به ویژه از دوره ساسانی راهگشای حل مسائل مهم باستان شناسی بوده است.

[دکتر محمدمنصور فلامکی]

دکتر محمدمنصور فلامکی استاد و پیشکسوت مرمت و آموزش معماری در ایران، موسس اولین گروه آموزش عالی مرمت در ایران در دانشگاه تهران است. استادی که گفتمان مبانی نظری حفاظت و مرمت در ایران را از طریق انتشار آثار و تالیفات بسیار ارزشمند در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی ارتقا داد. دکتر فلامکی از سال ١٣۵۴ به مرتبه استاد تمامی دانشگاه تهران نائل آمد و طی این سالها شاگردانی شاخص که بسیاری از آنها امروزه مدیریت و تولی‌گری حوزه میراث فرهنگی ایران را عهده دار هستند، پرورش داده است.

[مهندس احمد منتظر]

مهندس احمد منتظر بنیانگذاران دانشگاه هنر اصفهان در دهه ۵۰ است؛ دانشگاهی که برای اولین بار در کشور دانشجویان رشته مرمت بنا را تربیت کرد. از سوابق ارزشمند ایشان می‌توان به مدیریت طراحی مرمت شهری در مناطق مختلف ایران و همکاری مؤثر در مرمت بیش از صد بنای تاریخی باارزش در کشور به ویژه در اصفهان اشاره کرد.

 

[مهندس بهروز وجدانی]

مهندس بهروز وجدانی مردی است که پژوهش‌های او در حوزه موسیقی نقش بسزایی در معرفی فرهنگ و هویت این سرزمین داشته و اقداماتش در ثبت عناصر فرهنگی کشور در فهرست میراث ناملموس جهانی از جمله در پرونده موسیقی بخشی‌های خراسان و دوتار، برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند. کتاب «فرهنگ تفسیری موسیقی» و کتاب «فرهنگ جامع موسیقی ایرانی» ایشان از آثار بسیار ارزشمند در شناسایی موسیقی ایرانی است.

[نظام اداری دوران هخامنشی، بسیار پیشرفته بود]

در این مراسم عزت الله ضرغامی گفت: به همه نخبگان و سرآمدان و پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی ادای احترام می‌کنم، حضورم در این همایش باعث خرسندی و افتخار است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با گرامی‌داشت یاد آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت، افزود: رئیس‌جمهور شهید با ما چندین بار نشست داشتند و درباره برگزاری چنین همایشی تاکید داشت و بر تداوم آن نیز توجه داشت. آقای رئیسی شخصیت بسیار بی‌نظیری بود. من در دولت‌های مختلف کار کردم. حقیقتا آقای رئیسی شخصیت برجسته و کم‌بدیلی بود.
ضرغامی افزود: شهید رئیسی شخصیتی بود که بزرگی می‌کرد و جای خالی او پر نمی‌شود. خوشحالیم که امروز در این همایش از این شخصیت بزرگوار به‌عنوان حامی میراث‌فرهنگی تجلیل می‌کنیم.
او اضافه کرد: تجلیل از بزرگان حوزه میراث‌فرهنگی ادای احترام نسبت به تمدن، فرهنگ و ریشه‌ها است. ریشه اصل است و اگر رویش جدیدی شکل می‌گیرد این رویش‌ها اتصال به ریشه دارد. اگر ریشه قطع شود، رویش جدیدی نخواهیم داشت. ما ریشه‌ها را باید حفظ کنیم. این اقدام و این مراسم در حقیقت افزایش سواد میراثی جامعه، توجه دادن نسل جوان، تکریم از شخصیت‌های ارزشمند و در اصل پاسداشت ریشه‌هاست.
برطرف شدن مشکل پرداخت حقوق کارکنان پایگاه‌ها بعد از ۲۰ سال
او سپس به حمایت‌های آیت‌الله رئیسی به تمام حوزه‌های این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس‌جمهوری به تخت جمشید، یکی از کارکنان این مجموعه که چند ماه حقوق دریافت نکرده بود، به ایشان اعتراض می‌کند. ۲۰ سال حقوق همکاران پایگاه‌های ما با مشکل پرداخت می‌شد اما در سفر شهید رئیسی به استان فارس و اعتراض آن کارمند، بعد از شنیدن صحبت‌های کارکنان و مدیران، تذکر جدی دادند که حقوق کارکنان حتی یک روز نباید عقب بیفتد. با دستور ایشان دو سال است که این مشکل برطرف شده است. این اقدام ارزشمندی است.ضرغامی ادامه داد: اعتبارات مرمت چندین برابر شده که البته هنوز هم کفایت نمی‌کند. چرا که فقط برای فنس کشیدن تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی ۴ هزار میلیارد تومان نیاز است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه صحبت‌های خود گفت: آثار تاریخی برای این است که بازدیدکنندگان از ظاهر به باطن دست پیدا کنند برای همین است که قرآن کریم می‌گوید ما این آثار را سر راه قرار دادیم. واقعا آثار تاریخی ایران بی‌نظیر است.
او افزود: گاهی اوقات وقتی نظام اداری دوران هخامنشی را می‌بینیم، به این نتیجه می‌رسیم که یک نظام اداری بسیار پیشرفته است. بر نیمی از دنیا حکومت داشتند اما واقعا نظام اداری خوبی داشتند. باید نهضت روایت را به صورت جدی‌تر دنبال کنیم چرا که حوزه میراث‌فرهنگی جدی‌ترین حوزه برای وحدت است.
ضرغامی ادامه داد: بارها رهبر معظم انقلاب بر روی معرفی آثار تاریخی تأکید کردند. برخی‌ها این‌ها را متوجه نیستند و دوقطبی‌هایی بین ایران قبل از اسلام و ایران بعد از اسلام ایجاد می‌کنند. اما مقام معظم رهبری جلوی دو قطبی‌ها را می‌گیرند.
او در ادامه با قدردانی از تشکیل خانه چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی افزود: این اقدام بسیار خوبی است.در این خانه باید بدون در نظرگرفتن خط‌بندی‌های سیاسی پیشکسوتان دورهم جمع شوند و باهم گفت‌وگو کنند.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گاهی اوقات ممکن است برخی از حوزه‌ها با حوزه سیاست پیوند داشته باشند و خط و ربط سیاسی پیدا کنند اما حوزه باستان‌شناسی حوزه صادقانه‌ و بی‌طرفانه‌ است و در حقیقت یک باستان‌شناس بی‌طرف است.

[اگر ایران را دوست داریم، به‌خاطر فرهنگ، تاریخ و تمدن ماست]

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: برگزاری مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی در حقیقت تجلیل و تکریم از مقام انسانیت است. علی دارابی با گرامیداشت رئیس جمهور، آیت‌الله رئیسی افزود: شهید رئیسی براستی حامی بزرگ میراث‌فرهنگی بود و بسیاری از برنامه‌های انجام شده این حوزه مرهون پشتیبانی‌ها و تلاش‌های این شهید بزرگ بود.
قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی در خصوص لزوم برگزاری نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی ایران گفت: اگر ایران بزرگ را دوست داریم برای این است که فرهنگ و تاریخ و تمدن دارد و در جای جای این سرزمین میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس به چشم می‌آید و از این رو است که ایران حرفی برای گفتن دارد. ابن خلدون نیز می‌گوید که همه فقها ایرانی بودند.همین شاهنامه از تداوم تاریخی ایران با صدای بلند سخن می‌گوید، بنابراین قدرشناسی از چهره‌های پیشکسوت و ماندگار کمترین کاری است که باید برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگ، هنر و تمدن این سرزمین انجام داد.
معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: معرفی الگوها و اسوه‌ها، تکمیل زنجیره استادی و شاگردی و … از دیگر اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی است. جامعه‌ای که قدردان سرمایه‌های بزرگ خود باشد نشان‌دهنده این است که قدردان هویت تاریخی خود است.
دارابی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم گفت: ارتقای جایگاه ایران از هفتم به پنجم با ثبت ۸ اثر فرهنگی ، برگزاری دو دوره جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، سامان‌دهی و تهیه جایگاه شغلی هزار نفر از هنرمندان، برپایی نمایشگاه‌های موزه‌ای در راستای دیپلماسی فرهنگی، ایجاد ۶۵ موزه جدید، جذب نخبگان در گارگروه‌های مختلف معاونت میراث‌فرهنگی از جمله اقدامات مهم این حوزه است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۸/۱۹۲/۵۳۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۸۱/۵۱۸/۴۴۲/۰۰۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۷/۵۲۴/۷۸۸/۰۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شهرگربه‌ها۲۹
    ۱۰/۰۳۴/۱۵۳/۵۰۹
  • شه‌سوار
    ۱۰/۰۰۴/۵۶۸/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۴۴۱/۰۲۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۳۰/۹۳۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۰۸۵/۰۰۰