به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، کارگاه آموزش ویژه انتخابات ریاست جمهوری با حضور صاحبنظران، مدیران گروها و برنامه سازان به همت آموزش معاونت صدا در معاونت صدا برگزار شد. در این کارگاه اساتیدی همچون عبدالکریم خیامی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، محمد قادری استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل رسانه، معصومه نصیری رئیس اندیشکده عصر هوشمندی، مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه، احمد میرزائی مدیرکل طرح و برنامهریزی معاونت صدا و علیرضا داوودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی حضور داشتند.
عبدالکریم خیامی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) درباره مبحث بایسته های دولت چهاردهم در عرصه فرهنگ صحبت کرد. وی طی سخنانی گفت: رسانه های اجتماعی به فردگرایی دامن زده اند. در حالی که بیش از این رسانه ها، جمعی استفاده می شدند اما در حال حاضر همه با تلفن همراه و فضای مجازی ارتباط دارند و این نرم افزار پیر، جوان، مرد و زن را هم نمی شناسد. مردم با این ابزار دارای آزادی فردی شدند و رشد فردگرایی در زیر ساخت های اجتماعی تاثیر گذاشته است.
پرداخت به موضوع خانواده
وی تصریح کرد: حتی فردگرایی به مسئله فرزندآوری و شکاف نسلی هم ارتباط دارد. ما باید تلاش کنیم پرداخت به مباحثی همچون خانواده، هویت ملی و افتخار به ایران را در جامعه ترویج بدهیم. بنابراین دولت چهاردهم باید درعرصه فرهنگ اقدامات گسترده و برنامه ریزی شده داشته باشد.
محمد قادری، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل رسانه درباره بایسته های دولت چهاردهم در عرصه اقتصاد صحبت کرد. وی در این نشست تاکید کرد: رسانه باید در قالب برنامه ها، ویژگی های یک رئیس جمهور منتخب را بیان کند تا مردم در مسیر انتخاب اصلح قرار بگیرند. بنابراین لازمه این موضوع این است برنامه سازان اصولی را در کارشان رعایت کنند و به دوراز جهت گیری نسبت به یک نامزد ریاست جمهوری، برنامه های آگاهی بخش را روانه آنتن کنند. به همین دلیل الگوسازی در برنامه های رادیویی نقش موثری دارد. همچنین برنامه سازان باید از کارشناسان حرفه ای و متحبر در برنامه ها استفاده کنند.
اطلاعات موثق
وی در ادامه افزود: رسانه به غیر از وجه تبیینی باید مطالبه گر باشد و حرف مردم را بگوید و پیگیر حقوق و دغدغه های جامعه باشد. معتقدم رادیو می تواند نقش مطالبه گر داشته باشد و با بهره بردن از نخبگان در برنامه های رادیویی در این باره گام های موثری بردارد، زیرا یکی از مهارت های رسانه باید جذب مخاظب باشد. در غیر این صورت رقبای رسانه ای، مخاطب را از آن خودشان خواهند کرد. وقتی رویدادی رخ می دهد باید رسانه برای مردم مرجع باشند و اطلاعات موثق را به مردم انتقال بدهد. وقتی چنین اتفاقی رقم بخورد دیگر مخاطب برای تغذیه به سراغ منابع غیر معتبر نمی رود.بنابراین نقش رسانه بسیار اهمیت بالایی دارد.
معصومه نصیری رئیس اندیشکده عصر هوشمندی و مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه در خصوص تکنیک های اقناع مخاطب صحبت کرد. وی گفت: لحن و بیان در خبر برای رمزگشایی خیلی اهمیت دارد. رسانه ای موفق است که همه اقشار آن پیام را رمزگشایی کنند. وقتی از اقناع صحبت می کنیم، باید به راحتی در مخاطب خود نفوذ کرده طوری که خود او کنشگر شود. با وجودی که اقناع حسی کوتاه مدت است ولی تصویر مثبت برای مخاطب ایجاد می کند که دارای اهمیت است.
مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه ادامه داد: رسانه موفق و حرفهای، مخاطب وفادار را همیشه همراه خود داشته و برای تقویت باور و ارزش او تلاش میکند. ضمن اینکه در بحث روایت خبر، حرف اول را زمان می زند.همچنین برنامه ساز وقتی رصد گر خوب باشد، بهتر می تواند نیازهای مخاطب را شناسایی کند. از سوی دیگر صدا، حوزه واژگان است. بنابراین باید در برنامهسازی رادیو به واسطه بیان بیشترین تاثیرگذاری را در مخاطب داشت. کلمات میتوانند در ذهن و روح مردم اثرگذار باشند. از این رو نباید از واژههای سطحی بهره برد.
دکتر احمد میرزائی مدیرکل طرح و برنامهریزی معاونت صدا در خصوص معیارهای نظارت و ارزیابی صحبت کرد. وی به جمع بندی نکات نظارتی و ارزیابی ۴ دوره از انتخابات در رسانه پرداخت و مطالب خود را در سرفصلهای محتوا، اجرا، موسیقی، گزارش و کارشناس ارائه کرد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است