ماجرای «یک جمعیت قابل کنترل» و یک پیشنهاد برای ارتقای گروه سینمایی فرهنگ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۷
گفت‌وگوی صبا با محمدمتین اوجانی

ماجرای «یک جمعیت قابل کنترل» و یک پیشنهاد برای ارتقای گروه سینمایی فرهنگ

کارگردان فیلم «این جمعیت قابل کنترل» از فرآیند تولید و پخش نخستین فیلم بلند سینمایی خود گفت و پیشنهادی را برای کارآمدی بیشتر و ارتقای گروه سینمایی فرهنگ مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا،  «محمدمتین اوجانی» بازیگر، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده تئاتر و فیلم، دارای مدرک کارشناسی هنر با گرایش کارگردانی و بازیگری از دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز، کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه پیام نور واحد تهران مرکز است. او بازیگر،نویسنده،کارگردان و تهیه کننده نمایش «رهایی از شائولین» منتخب بخش فجر پلاس جشنواره بین المللی تئاتر فجر سال ۱۳۹۸، بازیگر،نویسنده،کارگردان و تهیه کننده نمایش «نئاندرتال‌ها»، بازیگر،نویسنده،کارگردان و تهیه‌کننده نمایش «مرگ هیتلر به روایت تلفنچی!» و نویسنده کتاب «دو نمایشنامه کمدی سیاه» چاپ شده توسط انتشارات رهی است. او این روزها فیلم «این جمعیت قابل کنترل» را روی پرده سینماها و نمایش «توو» را در سالن چارسوی تئاتر شهر روی صحنه دارد.

محمدمتین اوجانی در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره چگونگی شکل گیری فیلمنامه فیلم «این جمعیت قابل کنترل» که این روزها روی پرده سینماهاست، گفت: ایده اولیه این فیلمنامه درسال۱۴۰۱ توسط دوست عزیزم (امیرمحمد عبدی) برای من تعریف شد و قلابش به دلم گیر کرد… بعد از خرید این ایده، من به سراغ نویسنده‌ای جوان و پراستعداد در سینما (سرکار خانم روناک برخوردار) رفتم و موضوع را با او در میان گذاشتم. بعد از عقد قرارداد، نگارش فیلمنامه توسط او که قلمی بسیار دلنشین و حرفه‌ای دارد، شروع شد.
وی ادامه داد: تقریبا در همه خانواده‌های ایرانی پدربزرگ و مادربزرگی وجود دارد که به دلیل کهولت سن دچار بیماری‌های رایج می‌شوند و یکی از این بیماری‌ها، آلزایمر است که سبب می‌شود تا فرد حتی نزدیک‌ترین افرادی که زندگی خود را با آنها گذرانده، فراموش کند که خیلی برای اطرافیان حس بدی دارد ولی همین موضوع تلخ، گاهی اوقات مزیت‌هایی هم دارد که ما سینماگران وظیفه داریم به آنها در آثارمان اشاره کنیم.

این کارگردان ادامه داد: مادربزرگ من خود دچار این بیماری شد و من هرگز گمان نمی‌کردم با وجود علاقه زیادش، مرا فراموش کند یا با فرد دیگری اشتباه بگیرد. مادربزرگ من همیشه آرزو داشت به سفر حج برود و نکته جالب اینجا بود که زمانی هم که دچار آلزایمر شد و عزیزانش را فراموش کرد، تنها آرزویش -یعنی رفتن به حج- و البته نماز خواندن را همواره به یاد داشت و این موضوع برای ما بسیار تعجب‌آور بود.
کارگردان «این جمعیت قابل کنترل» ادامه داد: نخ تسبیح فیلمنامه همین موضوع بود که مابقی داستان بر اساس آن شکل گرفت.

برش‌هایی از زندگی واقعی مردم با لحنی که تلخ نیست

اوجانی با اشاره به اینکه در دو حوزه تئاتر و سینما فعالیت دارد، درباره دغدغه‌های ژانری خود تاکید کرد: من هم در تئاتر و هم سینما به آثار درام اجتماعی که رگه‌هایی از کمدی تلخ در آن وجود داشته باشد، احساس نزدیکی دارم و این همان روایت زندگی طبیعی همه ماست.
وی تاکید کرد: ما به عنوان کارگردان و تولید‌کننده یک اثر، وظیفه داریم برشی از اجتماع را به گونه‌ای نشان دهیم که مخاطب به فکر فرو رود، ولی نباید این حقیقت را در پرده سینما مضاعف نشان دهیم و من ترجیح می‌دهم حقیقت را با لحن کمدی بیان کنم و حقیقت تلخ را از زاویه‌ای بنگرم که تلخی آن کم شود و همیشه شیرینی داشته باشد. البته به این معتقدم که در نگارش فیلمنامه نباید همه توجه به جذب مخاطب باشد بلکه باید ابتدا یک اتفاق خوب وجود داشته باشد که حقیقی باشد و از زندگی مردم ناشی شده باشد.

نقشی متفاوت از «فریده سپاه‌منصور»

این کارگردان درباره همکاری با فریده سپاه‌منصور در اولین ساخته بلند خود گفت: من خیلی خوشحالم که برای اولین بار این نقش متفاوت را به خانم سپاه منصور پیشنهاد دادم و ایشان این نقش را پذیرفت. او در داستان «این جمعیت قابل کنترل» نقش یک مادربزرگ مهربان را بازی می‌کند و فکر می‌کنم یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های فیلم، نقش اوست.

«مهرداد فرید» برادرانه آمد

اوجانی در مورد چگونگی همکاری با مهرداد فرید به عنوان تهیه‌کننده گفت: وقتی یک فیلمساز پشت و پناه دولتی یا پول هنگفت شخصی نداشته باشد، پیدا کردن سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده‌ای که بپذیرد و اعتماد کند که برای آن فیلمساز درخواست پروانه ساخت بدهد، خیلی سخت است. من حدودا به چهار نفر از تهیه‌کنندگان بنام مراجعه کردم و گمان می‌کردم احساس مرا به عنوان جوانی که می‌خواهد فیلم اولش را کار کند، درک کنند،اما تلاش من نتیجه‌بخش نبود.
وی در مورد نحوه آشنایی با مهرداد فرید گفت: در گپ و گفتی که با فرشاد گل‌سفیدی یکی از فیلمبرداران خوب سینما و تلویزیون داشتیم، به دلیل آشنایی که با آقای فرید داشت، ایشان را به من معرفی کرد و خوشبختانه بعد از صحبت در مورد فیلمنامه، توافق حاصل شد و در ادامه درخواست پروانه ساخت را به سازمان سینمایی دادیم و همکاری ما آغاز شد.
اوجانی با بیان اینکه از کار با مهرداد فرید بسیار خرسند است گفت: ایشان در مسیر ساخت به هیچ عنوان به من استرس وارد نکرد و همچون برادر بزرگ‌تر، راهنمای من بود.

چرا فیلم از بخش «نگاه نو» خط خورد؟ / خستگی به تن‌ گروه من ماند

کارگردان «این جمعیت قابل کنترل» درپاسخ به اینکه چرا فیلم به جشنواره فجر نرسید، گفت: فیلم من به جشنواره رسید و حتی زودتر از زمان جشنواره فیلم را فرستادیم و حتی خیلی از منتقدین و مسئولین که این فیلم را دیده بودند من را برای ساخت چنین فیلمی تشویق می‌کردند. ما خیلی برای حضور در بخش فیلم اولی‌ها جشنواره سال گذشته امید داشتیم ولی یک ساعت مانده به اعلام اسامی فیلم‌ها در کمال ناباوری، حضور فیلم ما در بخش «نگاه نو» از سوی جشنواره وتو شد و فیلم از حضور در جشنواره خط خورد… باز در کمال ناباوری فیلم‌هایی جایگزین شدند که نه تنها فیلم‌اولی نبودند، بلکه تله‌فیلم بودند و پروانه سینمایی نداشتند ولی یک شبه تایید شدند. این فیلم‌ها در بخش فیلم اولی‌ها حضور پیدا کردند و حق دیگران را خوردند که واگذارشان می‌کنیم به خدا…
این کارگردان ادامه داد: اسامی فیلم‌ها سریع در اخبار اعلام شد و من هرچه اعتراض کردم به جایی نرسید و هیچ‌کس این قصور را قبول نمی‌کرد و دیگری را مقصر می‌شمرد و این امر باعث شد که فیلم در جشنواره سال ۱۴۰۲ حضور نداشته باشد که خستگی را بر تن بنده و تمام عوامل نازنینم گذاشت.

۱۰۷ فیلم در صف اکران/ نیمی از آنها کمدی بود!

محمدمتین اوجانی در ادامه درباره اکران فیلم به صبا گفت: وقتی برای گرفتن پروانه نمایش فیلم اقدام کردیم، حدود صد و هفت فیلم جلوتر از ما در صف اکران بودند که بیش از نیمی از آنها فیلم‌های کمدی بودند که این خود موضوعی تعجب بر انگیز و وحشتناک بود.

او با ابراز تاسف از پخش فیلم‌های سطح پایین در سینما گفت: به شخصه علاقه داشتم تا نشان دهم که می‌توان فیلم شریف و صادقانه ساخت که شاد و نزدیک به کمدی هم باشد و جلف و سطحی نباشد.

اختصاص گروه سینمایی فرهنگ امیدوارکننده است به شرطی که درست اجرا شود / یک پیشنهاد سازنده

این کارگردان در پاسخ به اینکه چقدر امیدوارید که فیلم‌تان در ادامه اکران بهتر دیده شود؟ بیان کرد: ما خیلی قانون‌های خوبی داریم که اجرا نمی‌شود این مسئله شامل حوزه سینما هم می‌شود…  وضعیت اکران فیلم ما خوب نیست. گرچه به تازگی از طرف سازمان سینمایی حکم خوبی مبنی بر تشکیل گروه فرهنگ صادر شده است (که از همین جا از جناب آقای خزاعی برای ایجاد چنین فرصتی بسیار سپاسگزارم) ولی امیدوارم سینماداران عزیز هم این حکم را به خوبی اجرا کنند، چون به فیلم ما سانس‌های بسیار کم و در ساعت‌هایی نامناسب داده‌اند. البته این مشکلات بیشتر در سینماهای بخش خصوصی وجود دارد و سینماهای دولتی و سالن‌های حوزه هنری در این زمینه به‌درستی عمل می‌کنند.

اوجانی در ادامه با طرح یک ایده برای کارآمدی گروه سینمایی فرهنگ گفت: من پیشنهاد دارم تا ساعت‌ها و سانس‌های یکسانی در مدت زمان معلوم برای همه فیلم‌ها در نظر گرفته شود تا مردم حق انتخاب داشته باشند و شرایط به گونه‌ای نباشد که سانس‌های خوب فقط مختص فیلم‌های کمدی باشد. اینگونه برای مخاطب حق انتخاب قائل می‌شویم و در نهایت مشخص می‌شود مردم در یک مدت زمان عادلانه به دیدن چه فیلم‌هایی گرایش بیشتری دارند.
اوجانی در پاسخ به اینکه با توجه به تمام سختی‌هایی که در ساخت این فیلم متحمل شدید فیلمسازی را ادامه خواهید داد، بیان کرد: معلوم است که ادامه می‌دهم! من برای دستیابی به این هدف به‌سختی با دستیاری کارگردانی شروع کردم و بعد تدوین سینما را آموختم و تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی ارشد تمام کردم. همه این کارها برای این بود است تا بتوانم به عنوان کارگردان روزی فیلم بلند سینمایی بسازم و با اثرم با مخاطبانم حرف بزنم. سینما، تئاتر و قصه‌گویی تمام زندگی من است.

به گزارش صبا، داستان فیلم «این جمعیت قابل کنترل» درباره‌ زنی است که دچار دِمانس شده اما هنوز اصلی‌ترین آرزویش را از خاطر نبرده است و فریده سپاه منصور، محمدرضا داوودنژاد، علیرضا استادی، زهرا داوود نژاد، روناک برخوردار، مرجان قمری، رسول عظیمی، مهناز افتاده نیا، وحید الهویی، مریم شاه ولی و محسن آشتیانی پور در این فیلم بازی کرده‌اند.

مهدیه مالکی

عکس‌ها: محمد فوقانی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000