سه گزینه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم را بشناسید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۲
حسین انتظامی، علیرضا تابش و محمدمهدی حیدریان در آستانه معرفی به مجلس

سه گزینه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم را بشناسید

طبق شنیده‌های خبرنگار صبا تاکنون طبق گمانه‌زنی‌ها حسین انتظامی، علیرضا تابش و محمدمهدی حیدریان به‌عنوان گزینه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده‌اند و باید دید که کدام‌یک به تایید رییس‌جمهور منتخب برای معرفی به مجلس می‌رسند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و رسانه صبا، دولت چهاردهم برای انتخاب کابینه خود از روش جدیدی استفاده کرده است. بر این اساس برای انتخاب کابینه دولت با دستور مسعود پزشکیان، شورای راهبری تشکیل شد. پس از آن ۵ کارگروه سیاسی، اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی برای بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای ارکان مختلف کابینه تشکیل شد که این کارگروه‌ها از بیش از ۴۵۰ نفر تشکیل شده‌ و تاکنون جلساتی را برگزار کرده‌ اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.
در انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همین روند پیش گرفته شده است؛ طبق شنیده‌های خبرنگار صبا تاکنون حسین انتظامی، علیرضا تابش و محمدمهدی حیدریان برای این سمت نهایی شده‌اند و باید دید که کدام‌یک به تایید ریاست‌جمهوری برای معرفی به مجلس می‌رسند.

حسین انتظامی، ۵۷ ساله، از چهره‌های مطبوعاتی‌ست که به‌عنوان موسس روزنامه جام‌جم، مدیرعامل روزنامه همشهری و کار در رسانه‌های دیگر را دارد. او مدتی را نیز در نیمه اول دهه ۸۰ به عنوان سخنگوی شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرد و بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۹۲ رئیس شورای سیاستگذاری گروه رسانه‌های خبر شد.

انتظامی از سال ۱۳۸۳ و در ۷ دوره متوالی نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات بوده است؛ فردی که با بیش از ۲۵ سال سابقه روزنامه‌نگاری و مدیریت مطبوعاتی، در دولت یازدهم به عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به کار شد و اواخر آبان ماه سال ۱۳۹۷ و از سوی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به عنوان سرپرست سازمان سینمایی ایران انتخاب شد.

علیرضا تابش، ۵۱ ساله، دارای مدرک دکترای مدیریت رسانه، کارشناسی زبان و ادبیات فارسی است و در کنفرانس علمی با عنوان «مدیریت سینمای ایران» در دانشگاه تهران با امتیاز (A) را ارائه داد. او در سال‌های نخست جوانی عضو انجمن سینمای جوان یزد شد. دوره آموزشی عکاسی و فیلمسازی را در این انجمن گذراند و دو فیلم کوتاه مستند به نام‌های «شهر من شهر آفتاب» و «سایه‌ها» در سال‌های ۷۴ و ۷۵ در این انجمن ساخت. بعدها از سال ۸۰ تا ۸۲ به عضویت هیئت امنای انجمن سینمای جوانان ایران درآمد. او در دوران وزارت مصطفی میرسلیم به عنوان کارشناس شورای فرهنگ عمومی یزد وارد این وزارت‌خانه شد و در سال ۷۲ تا ۷۶ رئیس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بود و از سال ۷۶ تا ۸۴ دبیری شورای معاونان وزارت ارشاد را بر عهده داشت. او همچنین از سال ۷۸ تا ۸۴ سرپرست دفتر وزارتی ارشاد بود و در همین زمان مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت ارشاد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت. همچنین در دوران حضورش در وزارت ارشاد از سال ۷۹ تا ۸۴ عضو ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر و عضو شورای تحول اداری این وزارتخانه بود. هشت دوره عضو ستاد جشنواره شهید رجایی وزارت ارشاد بود، هفت دوره عضو و مشاور ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و چهار دوره مشاور ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را به همراه برگزاری نخستین همایش روابط عمومی‌های وزارت ارشاد در سال ۱۳۸۲، برگزاری پنج دوره نمایشگاه دفاع مقدس به مناسبت هفته دفاع مقدس و برنامه‌ریزی و اجرای مراسم رونمایی از چهار مصحف قرآن نفیس را در کارنامه کاری خود دارد.

از جمله فعالیت‌های مدیریتی او می‌توان به این موارد اشاره کرد: در سال ۱۳۸۴ به عنوان مدیر نمونه ملی در هشتمین جشنواره شهید رجایی انتخاب و سال قبل از آن به عنوان مدیر نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد و به دلیل فعالیت‌های مؤثر در حوزه فرهنگ و هنر از رئیس‌جمهور لوح سپاس دریافت کرد. دریافت لوح تقدیر از معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس سازمان ایرانگردی و جهانگردی ومعاون اجتماعی و ارشاد ناجا در سومین نمایشگاه عمومی نیروی انتظامی هم در دوران مدیریتی او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چشم می‌خورد.

او در سال ۱۳۹۳ مدیرعامل بنیاد فارابی شد و هم‌اکنون دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و دبیری دو دوره جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی را برعهده داشته است.

تابش، دبیر کارگروه فرهنگ دولت چهاردهم است.

محمد مهدی حیدریان، ۶۳ ساله، دارای مدرک دیپلم ریاضی فیزیک و کارشناسی طراحی جامدات از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است که در طول دوران تحصیل دوره‌های عمومی و تخصصی فیلمسازی و فیلمبرداری حرف‌های سینما را نیز طی کرده است.

مدیر کل همکاری‌های سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل نظارت و ارزشیابی امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عاملی سیما فیلم، مدیریت شبکه جهانی جام جم، معاونت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و سمعی و بصری، ریاست گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر، معاونت ریاست فرهنگستان هنر در حوزه موسیقی، تئاتر و ادبیات نمایشی، سینما و نیز ریاست سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی او در سال‌های گذشته است. حیدریان در کارنامه خود فعالیت به عنوان مشاور رئیس سازمان صدا و سیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز دارد.او رئیس هیأت امنا انجمن سینمای جوانان،  رئیس هیأت امنا بنیاد سینمایی فارابی، عضو شورای ارزشیابی مشاغل هنری، عضو شورای فرهنگ و صنعت وزارت صنایع و معادن،  عضو شورایعالی معماری و شهرسازی عضو هیأت امنا مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی،  عضو هیأت امنا و هیأت مدیره مؤسسه توسعه فرهنگ و هنر، عضو هیأت امنا صندوق حمایت از هنرمندان، عضو شورای برنامه‌ریزی و طرح و برنامه کودک و نوجوان (صدا و سیما)، عضو هیأت مدیر مؤسسه آفرینش‌های هنری (آستان قدس رضوی)،عضو شورای فرهنگ و هنر سازمان زیباسازی شهرداری تهران، عضو هیأت امناء موزه ملی قرآن کریم بوده و در تاسیس مراکز مهمی همچون خانه سینما نقش پررنگی داشت. خانه سینما سال ۱۳۶۸ و پس از مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص ۲٪ از درآمد فروش سینما جهت بهبود وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان سینما تأسیس شد. سه سال بعد هیئت مؤسس خانه سینما با حضور مدیران دولتی راه‌اندازی شد.

او همچنین در مقطعی از دولت یازدهم معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه بوده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000