رویدادهای استارت‌آپی در فضاهای هنری مرسوم نیست/ هنر را افراد انجام می‌دهند و نه سیستم‌ها! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۶
عضو هیات انتخاب نخستین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی:

رویدادهای استارت‌آپی در فضاهای هنری مرسوم نیست/ هنر را افراد انجام می‌دهند و نه سیستم‌ها!

رییس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران معتقد است که وجود رویدادهایی مانند رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی حتی ناامیدترین افراد را نیز دلگرم می‌کند که فضایی برای ارایه کار خود دارند.

به گزارش صبا، مهدی سجاده‌چی، فیلمنامه‌نویس و عضو هیات انتخاب نخستین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی درباره دشواری‌هایی که جوانان علاقه‌مند به سینما برای ورود به فضای حرفه‌ای این هنر دارند، گفت: هیچ کجای دنیا تمام علاقه‌مندان سینما جذب این حوزه نمی‌شوند و همواره نسبت نابرابری بین علاقه‌مندان کار حرفه‌ای و کسانی که به فضای کار وارد می‌شوند، وجود دارد و این گریزناپذیر است.

او ادامه داد: در این شرایط مهم این است که هر کسی در هر نقطه از کشور بخواهد کاری انجام بدهد، راهکار مشخصی پیش روی خود داشته باشد و بداند لازم است که چه مسیری را طی کند.

سجاده‌چی با ابراز خوشنودی از برگزاری نخستین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی افزود: درباره هنری مانند سینما وجود چنین رویدادهایی اهمیت بسیاری دارد زیرا سبب می‌شود که حتی ناامیدترین افراد هم بدانند چنین فضاهایی وجود دارد که می‌توانند ایده‌های خود را ارایه بدهند و این شانس را دارند که توانمندی خود را بروز دهند.

او در عین حال با اشاره به برخی از تصورات نادرست درباره ورود افراد به فضای حرفه‌ای سینما خاطرنشان کرد: اما در هر حال برای کسانی که می‌خواهند یک شبه ره صد ساله بروند، معمولا راه بسته است و حتی اگر به واسطه برخی از آشنایان و روابط، بتوانند به این حوزه راه پیدا کنند، عموما این حضور مقطعی خواهد بود و این راه همواره باز نیست چون ضروری است که آن فرد از توانمندی لازم برخوردار و کننده کار باشد.

نویسنده فیلمنامه‌هایی همچون «سوفی و دیوانه» و «روز سوم» و «قاعده بازی» درباره مرسوم نبودن رویدادهای استارت‌آپی در فضاهای هنری همانند سینما برخلاف فضاهای دیگر توضیح داد: به طور کلی استارت‌آپی موفق‌تر است که فاصله کوتاه‌تری بین تلاش برای ورود به یک حرفه را تا درآمدزایی از راه آن ایجاد کند ولی ذات هنر و سینما این است که دورترین مسیر را میان نقطه شروع و رسیدن به درآمد دارد. به همین دلیل اگر به مفهوم هنر نگاه کنیم، سینما و هنرهای دیگر در پایین‌ترین حد ممکن و کمترین ظرفیت تحقق در رویدادهایی مانند استارت‌آپ‌ها را دارند که البته صفر نیست و همچنان نسبت به دیگر راه‌ها برای رسیدن به سینما، عملی‌تر است.

سجاده‌چی خطاب به برگزارکنندگان این رویداد دو توصیه را ارایه و تشریح کرد: ۲ راه کلی وجود دارد؛ اول اینکه تا جایی که می‌توانند این بودجه را به مدت چند سال برای علاقه‌مندان سینما هزینه کنند تا طی چند سال به بهره‌وری استارت‌آپی برسد. در شرایط فعلی، با تغییر مدیران، مدیر جدیدی که می‌آید، کارنامه مدیر پیش از خود را بررسی می‌کند و درمی‌یابد که بودجه برای مدیران بالادستی اهمیت بیشتری دارد و می‌کوشد با برنامه دیگری پیش برود که بودجه کمتری مصرف کند مگر اینکه دوره مدیریت مدیران خود را افزایش دهیم و مثلا مدیرانی ۱۰ ساله به کار بگماریم که بتوانند برنامه‌های خود را در بلند مدت پیش ببرند.

این مدرس دانشگاه در پایان در توضیح دیگر توصیه خود به برگزارکنندگان رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی تاکید کرد: شکل دیگر استارت‌آپ‌ها این است که اگر در هر دوره موفق باشد، برگزارکنندگان را به استمرار تشویق می‌کند. به این معنا که کافی است ۵ اثر در این رویداد به جریان تولید نزدیک شود و این آنچنان ارزش‌افزوده‌ای دارد که تمام هزینه‌های استارت‌آپ را جبران می‌کند که البته این مطلب هم به شرایط بستگی دارد چراکه کار هنر را افراد انجام می‌دهند و نه سیستم‌ها.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۹/۷۸۷/۰۹۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۴/۰۵۰/۷۸۴/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۱۷۵/۳۰۳/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۰۲/۹۷۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۷/۰۷۲/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۷۹/۵۶۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۴۱/۸۶۰/۰۰۰