پیچینگ به سراغ سینمای مستند آمد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۹
با عنوان طرح «پرتاب»؛

پیچینگ به سراغ سینمای مستند آمد

مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اوایل تیرماه امسال با انتشار خبری اعلام کرد که برای ایجاد فرصت حمایت از طرح‌های خلاقانه، اقتصادی، دارای لحظه‌های ناب و با قابلیت حضور در عرصه‌های بین‌المللی، پیچینگ ملی ارائه طرح «پرتاب» را مخصوص فیلم‌های مستند؛ کوتاه، نیمه بلند و بلند برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، تولید فیلم مستند در مدت زمان‌های مختلف و در ژانرهای گوناگون، علاوه بر هزینه‌های زمانی که برای فیلمساز در پیش دارد، هزینه‌های مالی بسیاری را نیز بر او متحمل می‌کند، هزینه‌هایی که به دلیل طولانی شدن ساخت مستند، می‌توانند تحت تاثیر شرایط اقتصادی جامعه قرار گیرند و از بودجه ابتدایی پیش‌بینی شده نیز فراتر روند.

مراکز دولتی مثل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که از حامیان تولید آثار مستند غیر سفارشی است، بارها اعلام کرده‌ که نمی‌توان با بودجه‌های کنونی و به تنهایی به ساخت مستند پرداخت و درصورتی که نهادهای دولتی و غیر دولتی با سرمایه‌گذاری مشترک، قدم در مسیر ساخت مستند بردارند، می‌توان بودجه بیشتری را به ساخت مستند اختصاص داد و شاهد آثار با کیفیت بهتری باشیم.

در همین راستا مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اوایل تیرماه امسال با انتشار خبری اعلام کرد که برای ایجاد فرصت حمایت از طرح‌های خلاقانه، اقتصادی، دارای لحظه‌های ناب و با قابلیت حضور در عرصه‌های بین‌المللی، رویداد ملی ارائه طرح «پرتاب» را مخصوص فیلم‌های مستند؛ کوتاه، نیمه بلند و بلند برگزار می‌کند، فرصتی که برای اولین بار رخ داده و مستندسازان در هر ژانر و با هر فرمتی می‌توانند در آن خود را بسنجند.

طبق پیگیری‌های خبرنگار صبا و برای رفع ابهامات پیش آمده از سوی مستندسازان، طرح «پرتاب» همان پیچینگ است روند کار با پر کردن فرم در سایت این مرکز شروع می‌شود، پس از گذشت مدت زمانی، طرح‌های منتخب اعلام می‌شوند. در ادامه طرح‌های منتخب حدود یک ماه فرصت دارند که نسخه دموی سه دقیقه‌ای خود را ارائه دهند که الزامی‌ست. پس از این مرحله به روز اجرا می‌رسیم و هر طرح، ۷ دقیقه زمان دارد که ارائه شود؛ این ارائه شامل سه دقیقه دمو و چهار دقیقه پرزنت از سوی کارگردان است، همچنین ۸ دقیقه زمان پرسش‌ و پاسخ با سرمایه‌گذاران و مهمانان در ادامه به وجود خواهد آمد.

از طرف دیگر مستندسازان فرصت دارند که درصورت درخواست طرفین، در جلسات خصوصی با سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان به گفت‌وگو بنشینند. همچنین باید گفت سرمایه‌گذاران طرح «پرتاب» از تلویزیون، پلتفرم‌ها، شرکت‌های داخلی و نهادهای تولید مستند خواهند بود.

بر اساس این گزارش صبا، رویداد ملی ارائه طرح «پرتاب» که یکی از شرایط آن قابلیت حضور در عرصه‌های بین‌المللی‌ست، می‌تواند مستند ایرانی را همچون دیگر کشورها پر اهمیت جلوه دهد و با وجود سرمایه‌گذاری نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی که به صورتی غیر سفارشی عمل می‌کنند، زمینه‌‌های رشد و معرفی آن را بیش از پیش میسر سازد تا بهانه‌ای برای تحثث رویای دیرینه مستندسازان یعنی اهمیت مالی و غیر مالی به فیلم مستند و توجه به وجوه مختلف آن، باشد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰