«خط سوم» و ضرورت تداوم / چرا زنان جذب این برنامه شدند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۳
سحر دانشور در گفت‌وگو با صبا:

«خط سوم» و ضرورت تداوم / چرا زنان جذب این برنامه شدند؟

سحر دانشور مجری گفت: انقلاب اسلامی توجه ویژ‌ه‌ای به جایگاه زنان در خانواده و جامعه دارد، از این روی و با توجه به اهمیت این حوزه تصمیم گرفتیم یک برنامه تخصصی با موضوعات مربوط به زنان و خانواده تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، برنامه «خط سوم» از این هفته به تهیه‌کنندگی حسام مدنی و سردبیری و اجرای سحر دانشور، به آنتن باز می‌گرد، این برنامه از نگاه رهبری به زن و جایگاه زنان در جامعه اسلامی صحبت می‌کند و نوعی بداعت در میان برنامه های انتخاباتی به کار گرفته بود و قصد دارد آن را ادامه دهد. در ادامه گفت و گوی خبرنگار صبا را با سحر دانشور مجری و سردبیر برنامه «خط سوم» که از آنتن شبکه دو سیما پخش می شود، می خوانید. با ما همراه باشید.

***برنامه «خط سوم» در چه قالبی روی آنتن تلویزیون رفت؟ از تحربه اجرای این برنامه بگویید.

برنامه «خط سوم» در قالب گفتگومحور یک سال است که روی آنتن می‌رود. از اونجا که خط سوم یک برنامه تخصصی در حوزه زن و خانواده است و موضوعات و گفتگوها تخصصی می‌شوند، با همفکری گروه و تهیه‌کننده تصمیم گرفتیم که خود من در کنار سردبیری، اجرای برنامه رو هم به عهده بگیرم. چون کنترل و مدیریت مباحث و موضوعات به این شکل تسهیل می‌شد و به نتیجه مطلوب نزدیک‌تر می‌شد.

***هدف از ساخت این برنامه چه بود؟

موضوعات و مسائل و حتی آسیب‌های حوزه زن و خانواده، پیچیده و مهم هستند. با ساحت‌های مختلف زندگی‌ فردی و اجتماعی افراد جامعه هم ارتباط برقرار می‌کنند. از سوی دیگر  در سال های گذشته حوزه زنان ابعاد سیاسی هم پیدا کرده است. هرچند موضوع جدیدی نیست و معمولا در همه جای دنیا این موضوعات با سیاست ارتباط مستقیم و یا حتی غیرمستقیم هم برقرار میکنند. مثلا وزارت خارجه آمریکا در دوره خانم کلینتون یک میز زنان داشت و در همه سفرهای بین‌المللی وزیر، مسئول این میز حضور فعال داشت. می‌خواهم بگویم این حوزه در همه جای دنیا مهم، پیچیده و حیاتی است.‌ در کشور ما هم علاوه بر این ابعاد، نسبت جدی زنان با انقلاب اسلامی رو هم شاهدیم. یعنی انقلاب اسلامی توجه ویژ‌ه‌ای به جایگاه زنان در خانواده و جامعه دارد. از این روی و با توجه به اهمیت این حوزه تصمیم گرفتیم یک برنامه تخصصی با موضوعات مربوط به زنان و خانواده تولید کنیم و این بحث‌ها رو به صورت تخصصی و جدی طرح و پیگیری کنیم. نکته مهم دیگر نیازهایی است که زنان در حلقه‌های مختلف به زبان خودشون مطرح می‌کنند و حتی فعالیت هایی را برای تحقق این نیازها کلید می‌زنند، مثل گروه‌های مختلف زنانه در سراسر کشور که با رویکرد حل مسئله و یا ارتقای فرهنگی مشغول فعالیت برای جامعه هستند‌. بازنمایی این گروه‌ها و نشان دادن ظرفیت مهمی که در سال های بعد از انقلاب اسلامی در کشور فعال شده هم دغدغه‌ای دیگری بود که باعث شد سراغ تولید یک برنامه با موضوع زنان برویم.

***مهمانان و کارشناسان این برنامه بر چه اساسی انتخاب می‌شدند؟

مهمانان بر اساس تخصص و نوع فعالیتی که داشتند انتخاب می‌شدند‌. یعنی ما موضوع را براساس اولویت‌های مدنظرمان [مسائل، آسیب‌ها و ظرفیت‌های حوزه زنان] انتخاب می‌کردیم و بعد سعی می‌کردیم مهمانمان را در آن حوزه دعوت کنیم. نکته مهم برای ما این بود که مهمانانمان علاوه بر بعد کارشناسی و تخصصی نوعی تجربه زیسته در تخصصش هم داشته باشند. مثلا وقتی به موضوع تعاونی‌های زنان پرداختیم به سراغ خانم دکتر فیروزفر رفتیم که بیش از دو دهه است دارد در این حوزه فعالیت میکند و متخصصی است همراه با تجربه زیسته یا وقتی به سراغ موضوع زنان کارگر رفتیم خانم دکتر گلپور رفتیم که در کنار تخصص نظری از ابتدای فعالیت هایش در تشکل‌های کارگری فعال بوده‌ است. همینطور در موضوعاتی مثل زنان افغانستان و… سعی کردیم همه مهمانان علاوه بر تخصص تجربه زیسته مناسبی از موضوع داشته باشند. مبتنی بر این دو اصل بحث‌هایی که از سوی کارشناسان مطرح می شد حقیقتا خوب، بدیع و ناب بود.

*** به نظر شما ساخت برنامه‌های اینچنینی چقدر در بالا بردن سطح اطلاعات مخاطب تاثیر داشت؟

بسیار موثر بود. وقتی واکنش‌ها رو در کوچه و خیابان می‌دیدم می‌فهمیدم که موضوع دارد خوب پیش می‌رود. مثلا یک بار در مترو بودم که خانمی جلو آمد و گفت که همه قسمت‌های برنامه را می‌بیند، بعد شروع کرد به نقد بحث‌های برخی از کارشناسان و بعد از موضوعاتی که به نظرش مهم بود حرف زد. آن خانم یک زن کارمند بود که بچه هم داشت. برایم جالب بود که دقتش در دیدن برنامه بالا بود. یا یکبار به داروخانه‌ای وارد شدم و خانمی با حدود بیش از پنجاه سال سن گفت که برنامه را می‌بیند و چقدر خوشحال است که یک برنامه‌ای هست که به زنان و مسائلشان توجه می‌کند. من و دوستانم فکر نمی‌کردیم که خانم‌هایی در این سن و سال برنامه را ببینند و گمانمان این بود که نسل جوان زنان مخاطب برنامه‌اند، اما اینطور نبود. در برنامه‌ها پیامک‌هایی داشتیم که مثلا نوشته بود من یک خانم ۶۵ ساله‌ام و فلان مشکل را با همسرم دارم، یا خانم های بالای پنجاه سال‌. میخواه م بگویم چون موضوع زنان بود قشرهای مختلف زنان را جذب کرد و مخاطب هم برای بالا رفتن دانش و هم برای طرح مسئله‌اش برنامه را دنبال می‌کرد.

*** آیا برنامه‌های انتخاباتی مانند «خط سوم» تاثیری در میزان مشارکت مردم در انتخابات داشت؟

برنامه در ایام انتخابات خیلی دیده شد، تعداد پیامک های ما بسیار بسیار بالا رفته بود و مخاطب حضور فعال در برنامه داشت. تصویری از اینکه در مشارکت اثر داشت ندارم، اما با توجه به بالا رفتن میزان مخاطب و واکنش‌ها به برنامه در آن ایام امیدوارم که در مشارکت هم اثر گذاشته باشد.

***چرا ساخت برنامه‌هایی مانند «خط سوم» پس از انتخابات ادامه پیدا نمی کند؟ از نظر شما تداوم ساخت برنامه‌های اینچنینی پس از انتخابات ضرورتی دارد؟

انشاالله از این هفته روی آنتن هستیم و به علت اینکه وارد ایام محرم شدیم و آنتن شبکه متناسب با محرم طراحی شده بود، پخش ما به صورت موقت متوقف شد و انشاالله از این هفته پخش ما آغاز می‌شود. به نظرم تولید این برنامه‌ها ضرورت دارد، چون حیات ما به پیش از انتخابات هم بازمیگردد. انشاالله با قدرت برمیگردیم.

*** از چالش‌ها و سختی‌های اجرای برنامه «خط سوم» بگویید.

اجرا و سردبیری «خط سوم» برای من تجربه متفاوت و جذابی بود. با توجه به اینکه خط سوم اولین مجله تخصصی حوزه زن و خانواده در رسانه ملی است، کار کمی سخت به نظر می‌رسید. اما به لطف خدا، همراهی تیم تحریریه، تیم تولید و شبکه یک تجربه خوب و قابل تامل خلق شد.

***چقدر نماینده‌های نامزدهای انتخاباتی با شما همراه بودند؟ آیا به صراحت می‌توانستید سوالات را مطرح کنید؟

نماینده‌های نامزدها بسیار همراه بودند، گفتگوهای خوبی هم انجام شد. سوالات بدون تردید و لکنت طرح میشد و نمایندگان پاسخ می‌دادند. ما فرم متفاوتی در طرح سوالات داشتیم و سعی کردیم عمده مسایل مهم حوزه زن و حانواده را پوشش دهیم و به غیر از دو سوال قطعی که سوالات برنامه بود، انتخاب سوال را به معمان می‌سپردیم. یعنی تمام حوزه‌ها را مطرح می‌کردیم و مهمان امتخاب می‌کرد به کدام سوال پاسخ می‌دهد. اینطور می‌توانستیم تصویری از ذهنیت کاندیدا نیز به دست بیاوریم، اینکه از بین مسائل زنان کدام موضوع و مسئله برایشان مهم است و به آن می‌پردازند.‌ ما قبل از برنامه هم سوالات را برای ایشان ارسال میکردیم تا در صورت تمایل با نامزد انتخابات نیز طرح کنند و با هماهنگی فکری و اولویت‌بندی متناسب با نظر نامزد انتخاباتی در برنامه حاضر شوند. مهمانان همکاری خوبی با برنامه داشتند.

*** پس از پخش این ویژه برنامه، حاشیه ای گریبان‌گیر شما نشد؟

بعد از پخش ما فقط واکنش مثبت داشتیم، با توجه به اینکه برنامه انتخاباتی بود اقشار و اصناف مختلف برنامه را می‌دیدند. حتی کسانی که در روزهای دیگر مخاطب برنامه نبودند، به من می گفتند که برنامه‌های انتخاباتی را دیده‌اند. نباید فراموش کنیم این اولین بار بود که حوزه زنان به عنوان‌ یک شاخص مهم، به صورت مجزا و خاص محور گفتگو با نامزدهای انتخاباتی شده بود. خود این اتفاق گام بزرگ و مهمی بوده و هست و امیدوارم در آینده نیز امتداد داشته باشد.

پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000