به گزارش صبا، چاپ دوم «غوغای غزل ۱ ؛از سنایی تا سایه» در ۴۳۲ صفحه رقعی به اهتمام سید محمد تولیت توسط نشر نیستان منتشر و وارد بازار کتاب شد. کتاب صوتی این اثر نیز با خوانش احسان چریکی به مدت ۱۳ ساعت و ۵۴ دقیقه و حجم دانلود ۵۷۷ مگابایت از طریق درگاه های فیدیبو ، نوار ، کتابراه و طاقچه قابل دریافت است.
«غوغای غزل؛ از سنایی تا سایه» گزیده چهارصد غزل از ده غزلسرای ادب فارسی است که از هرکدام به تساوی ۴۰ غزل منتخب شده است. این غزلسرایان شاملاند بر سنایی، عطّار، مولانا، سعدی، عراقی، حافظ، فروغی، شهریار، عماد و سایه. تعداد ابیات هر غزل مابین پنج تا ده بیت و مجموع ابیات کلّ غزلها سه هزار بیت است. به علاوه چینش شاعران بر اساس تقدّم تاریخی و چینش غزلها برای هر شاعر به صورت مجزّا طبق ترتیب الفبایی مطلع غزلهاست.
در مقدمه این گزیده که به اهتمام سید محمد تولیت منتخب و منتشر شده، آمده است: در هر گزیدهای به ناچار ذوق و سلیقۀ گزینش کننده دخیل است و این کتاب هم از این قاعده مستثنا نیست. امّا چیزی که نگارنده در انتخاب غزلها متّکی به آن بوده چیزی نبوده است مگر مصلحت وقت. تمام همّت بر آن گماشته شد تا غزلها و بیت هایی گزینش شود که پیش و بیش از هر چیز وقت مخاطب را خوش کند. به همین منظور چندی از غزلهای شاخص هر شاعر چه از لحاظ محتوا چه از لحاظ فرم که بیانگر سبک شخصی اوست در این گزیده دیده نمیشود. فیالمثل در باب حافظ غزلِ در سرای مغان رفته بود و آبزده… که از غزلهای خاصّ خواجه است در این گزیده نیست و غزلِ نفس برآمد و کام از تو بر نمیآید… که در اوج ملاحت است منتخب شده است.
عشق بماهو عشق زمینۀ اصلی غزل است. اینکه چرا از این ده غزلسرا گزینش شده است نیز به عشق برمیگردد. اظهرالشمس است که هر یک از این ده قلّه در طول حیات خود زلالترین شاعرانگی و صدق عاطفی را داشتهاند. این مطلب در تمام شعرهایشان خصوصاً این گزیده به خوبی دیده میشود. در مورد شهریار، عماد و سایه که معاصر هستند حالات و مقاماتشان نیز بیانگر این عشق و صدق میباشد. شاعری که شاعرانه و قبل از آن صادقانه زندگی نمیکند و مهرورزی و یکرنگی در لحظههای حیاتش جریان ندارد از یاد رفتنی است و این را تاریخ همیشه گواه بوده است.
در باب فرم زبانی و بلاغی غزلهای منتخب باید گفت که حتّیالمقدور بیت هایی آورده شده است که زبانی فصیح و بلاغتی جویباری دارند. منظور از بلاغت جویباری بلاغتی است که از پیچیدگیهای صور خیال به دور است و مخاطب را ملول نمیکند. البته این شاعران از چنین بلاغتی مبرّا هستند. علیالتّحقیق شاعرانی که زبان پیچیده و خیالات دورگرد بلاغت آنها را شکل میدهد از مسیر غزل ناب به کلّی دور افتادهاند.
به اذعان تولیت، این اثر مجموعهای است از عاشقانههای لطیف، که متعلقاند به سرآمدان غزل فارسی. برای دلهایی که طالب وقت خوشایند و حال خوش.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است