در خصوص اقتصاد هنر خیلی موفق عمل نکرده‌ایم/ «زیگموند» موفق است چون مخاطب را اقناع می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۶
در گفت‌وگو با صبا مطرح شد:

در خصوص اقتصاد هنر خیلی موفق عمل نکرده‌ایم/ «زیگموند» موفق است چون مخاطب را اقناع می‌کند

مجری طرح نمایش «زیگموند» معتقد است که دو علت عمده در مورد استقبال مخاطبان از «زیگموند» وجود دارد:اول کارگردانی دقیق و مناسب در این اثر و شناخت کافی «مهرداد کورش‌نیا» ازمقوله‌ی این نمایش و دوم انتخاب متنی که متعلق به خود کارگردان است و نویسنده‌ای که در مقام کارگردان نیز حضور دارد و از زمان نگارش ترسیم درستی از شخصیت‌ها و اتمسفر نمایش داشته است.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا،«غلام‌حسین شاه‌علی» مجری طرح نمایش «زیگموند» که از ۳۱ تیرماه اجراهای خود در تالار حافظ آغاز کرده است که نویسندگی و کارگردانی این اثر نمایشی را مهرداد کوروش‌نیا به عهده دارد بهروز پناهنده و فرنوش نیک‌اندیش و شهروز دل‌افکار در آن ایفای نقش می‌کنند. از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به جلال امیری‌مرند (طراح گریم)، الهام شعبانی (طراح لباس) و فرزاد هدایت (طراح صحنه) اشاره کرد. در گفتگو با صبا در خصوص تجربه‌ حضور در کسوت مجری طرح در زیگموند بیان کرد: واقعیت این است که ما در سال‌های گذشته در خصوص اقتصاد هنر خیلی موفق عمل نکرده‌ایم و بر این نظرم که علت اصلی این موضوع این است که گروه‌های هنری، بخش‌های تولید و مدیریت اجرا را خیلی جدی در نظر نمی‌گیرند و بیشتر از جنبه‌ محتوایی به اثر اهمیت می‌دهند و تلاش می‌کنند که متن خوب، کارگردانی درست و در نتیجه اجرایی مطلوب ارائه دهند اما در مرحله‌ انتقال یا به عبارت بهتر همان بازاریابی اثر، موفق عمل نمی‌کنند… علت اینکه من وارد این فضای کاری شده‌ام پرداختن به این وجه ماجرا است. البته تنها نمایش «زیگموند» نبوده است و پیش از این اثر هم در ۵-۶ نمایش در مقام مجری طرح حضور داشته‌ام ولی چرایی حضور من در این نمایش منوط به چند عامل بوده است: اول اینکه شناخت مطلوبی از «مهرداد کورش‌نیا» داشتم و هم‌راستایی اندیشه‌ی من و ایشان سبب‌ساز این همکاری شد و پس از این، متنی به نظرم که از حیث دراماتیک بسیار پرتوان بود، در این حضور اثر داشت. این که این متن می‌تواند در شرایط امروزه مخاطب را جذب کند… هم از لحاط موضوعی که منوط به زمان خاصی نیست و هم از نظر اجرایی و هم‌چنین انتخاب بازیگران که متناسب با متن برگزیده شده‌اند و به‌ویژه شیوه‌ اجرایی آقای کورش‌نیا، همه اینها از دلایلی بود که من را متمایل به این همکاری کرد.

 

وی با اشاره به تجربه‌های متعدد و طولانی‌مدتش در کسوت مدیر فرهنگی، نویسندگی، کارگردانی و بازیگری افزود: آنچه که در طول این سال‌ها ثمره من از این تجارب بوده است این است که گروه های نمایشی باید در انتخاب چندین پارامتر بسیار دقت کنند و این موضوع برای کل گروه بسیار حائزاهمیت است. همه‌ این پارامترها برمی‌گردد به یک واژه و آن «انتخاب» است. شاید به جرات بتوان گفت علت ناکام بودن ۸۰ درصد آثار از جهت مالی و بازگشت سرمایه است. آنها دقت کافی در انتخاب‌هایشان به خرج نمی‌دهند. اولین انتخابی که برای یک مجری طرح بسیار برجسته و مهم است، متن است و هنگامی که یک کارگردان متن مناسبی را انتخاب می‌کند، یک فونداسیون قوی در اختیار دارد و بقیه‌ عناصر را (اعم از بازیگر، طراح نور و صحنه و گریم و…) روی این استخوان‌بندی قرار می‌دهد که سبب می‌شود استحکام نمایش حفظ شود.

وی افزود: نکته‌ی بعدی که حائز اهمیت است انتخاب کارگردان است. این که این شخص چه میزان شناخت از مقوله‌ تئاتر دارد. پس از آن انتخاب سالن اجرا نیز دارای اهمیت است که این سالن چه امکانات و ویژگی‌هایی را داراست و از چه سبقه‌ درخشان نمایشی برخوردار است. پس از این موارد، انتخاب‌هایی چون: فصل اجرا، ماه اجرا، ساعت اجرای نمایش اهمیت دارد. همه‌ این عناصر که یک پکیج انتخابی‌ست کمک می‌کنند که این اثر محصولی موفق جلوه کند؛ اشتباه پرتکراری که این روز‌ها رخ می‌دهد،انتخاب بازیگر است که این جزوه مهم‌ترین موارد گزینشی در پروژه است، بازیگری باید مورد انتخاب قرار گیرد که جنس بازیگری‌اش در نمایش، کاربردی باشد.

مجری طرح نمایش «زیگموند» درباره‌ علت استقبال مخاطبان از این نمایش افزود: دو علت عمده در مورد این استقبال مخاطبان از «زیگموند» وجود دارد: اول کارگردانی دقیق و مناسب در این اثر و شناخت کافی «مهرداد کورش‌نیا» ازمقوله‌ نمایش است و دوم، انتخاب متنی است که متعلق به خود کارگردان است، زیرا وقتی که متن مربوط به نویسنده‌ دیگری باشد، احتمال بروز خطا در تحلیل آن وجود دارد اما فکر می‌کنم عامل مهمی که به کمک این نمایش آمده است، نویسنده‌ای است که در مقام کارگردان نیز حضور دارد و از زمان نگارش، ترسیم درستی از شخصیت‌ها و اتمسفر نمایش داشته است و می‌داند که کاراکترهای خلق شده توسط خودش، برای چه بازیگرانی مناسب است.

شاه‌علی در خصوص موضوع نمایش «زیگموند» به صبا گفت: موضوع نمایش به شکلی است که همه‌ ما به نوعی با آن درگیر هستیم، زیرا با پایه‌ روانشناختی، مرتبط با انسان است. هر کدام از ما در هر شغل و کسوت و رشته‌ تحصیلی، کم‌و‌بیش با چهره‌ بزرگ علمی «زیگموند فروید» آشنا هستیم و این یاری می‌کند که با دیدن این نمایش، ذهنیت شخصی خود را با ذهنیت کارگردان در خصوص این روانکاو برجسته در ترازوی قیاس بگذاریم و دریابیم که نکته‌ تازه‌ای از این شخصیت علمی به ما افزوده می‌شود یا خیر؛ با در نظر گرفتن این ویژگی می‌توان گفت که این نمایش با وجود ایده‌ مرکزیِ یک چهره و موضوع علمی-رواشناختی در شیوه‌ی پرداخت موفق به جذب هر دو گروه علاقه‌مند به حوزه‌ی روانشناختی و بی‌علاقه به این حوزه شده است. در واقع، هر دو طیف با این نمایش ارتباط برقرار می‌کنند زیرا اثر بسیار روان و در حذر از خسته کردن مخاطب پیش می‌رود و هنگامی که تماشاگر سالن را ترک می‌کند با موضوع نمایش درگیر می‌ماند و نسبت به آن تامل می‌کند. این، محصول چیدمان صحیح و جزئی‌نگر کارگردان در همه‌ عناصر موجود در «زیگموند» است که یک احساس اقناعی را به مخاطب پس از تماشای اثر منتقل می‌کند.

فصل دوم اجراهای عمومی نمایش «زیگموند» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کورش نیا و بازی بهروز پناهنده، شهروز دل افکار و فرنوش نیک اندیش ساعت ۲۰ در تالار حافظ (از مجموعه‌های تحت پوشش بنیاد فرهنگی هنری رودکی) پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

علی حیدری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000