مسئله‌ نمایش «زیگموند»، بودن و چگونه‌بودن است / مواجهه فروید با فروید و محاکمه او در تهاجمات شنیداری | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۵
نمایش مهرداد کورش‌نیا از نگاه ارمغان بهداروند

مسئله‌ نمایش «زیگموند»، بودن و چگونه‌بودن است / مواجهه فروید با فروید و محاکمه او در تهاجمات شنیداری

مسئله نمایش «زیگموند» به کارگردانی مهرداد کورش‌نیا «بودن» و «چگونه‌بودن» است. خلق جهانی که با معنابخشی و معنازدایی، انسان را به خودکاوی مکلّف می‌کند.

به گزارش خبرنگار تئاترصبا، ارمغان بهداروند نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت: نمایش «زیگموند» به کارگردانی «مهرداد کورش‌نیا» اثری است که از بسیاری ابعاد قابل بررسی و تحلیل است؛ مسئله‌ تئاتر «بودن» و «چگونه‌بودن» است. خلق جهانی که با معنابخشی و معنازدایی، انسان را به خودکاوی مکلّف می‌کند. نقض پذیرش قدسی باورها و نفی نقدناپذیری گفتمان‌ها، این اعتبار را به تئاتر بخشیده است که در مقام منتقدی مصلح، انسان و بلکه اَبَرانسان را به دقت مطالعه و صحنه را به اتاق تشریح بدل کند. ارزش‌افزوده‌ی این کالبدشکافی، شناخت دقیق‌تر درد و انتخاب درمان از یک سو و از سوی دیگر پیش‌درمانی دیگرانی‌ست که در معرض موقعیت‌های مخرّب قرار دارند.


نمایش «زیگموند»اثر «مهرداد کورش‌نیا» به صراحت کوشیده است که مفروضات ذهنی، تولیدات فکری و جهل ایدئولوژیک را به چالش بکشاند. در این اثر که پرتره‌ی پریشانی از شخصیت فروید را ترسیم می‌کند، شاهد آواربرداری از شخصیتی خواهیم بود که اگر چه خود طراح تئوری‌های تربیتی، معرّف الگوهای شخصیتی‌ و کاشف ریشه‌های عقده‌های روانی‌ست اما زیست او تعارض منافع عیانی با پیشنهادهایش دارد. کورش‌نیا مبتکرانه، فروید را با فروید مواجه کرده است و او را در تهاجماتی شنیداری محاکمه می‌کند. مسئله‌ی فراتر از فروید در این اثر، معاصرت ما با معصومیت‌زایی‌های مسمومی‌ست که به تعطیل عقل و تمکین محض تاکید دارند و کورش‌نیا با حربه‌ی طنز، تئاتر خود را به صحنه‌ی جدال وُ جهادِ عقل و عجز بدل می‌کند و مخاطب را در انتخاب رفاقت و عداوت با وضعیت موجود مخیّر می‌سازد.
«زیگموند» بدین اعتبار می‌تواند تبدیل هنرمندانه‌ی حدیث (حاسبوا قبل ان‌تحاسبوا) باشد. خلق بدیع برزخی دراماتیک که قهرمان قصه را به اقرار و اعتراف ناگزیر می‌کند. رویدادی که شاید به نجات قهرمان مفلوک ختم نشود اما می‌تواند رستگاری محتملی را لااقل برای مخاطب پیش‌بینی کند. در روزگار ما که انسان به متاستاز خودخواهی مبتلاست، نمایش زیگموند نسخه‌ی شفابخشی‌ست که می‌تواند اندکی مانع مصیبت افت سطح هوشیاری ما شود‌.

ارمغان بهداروند (استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات فارسی)

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰