چرا سکوها، ویترین شدند؟ / کوچ اجباری یا اختیاری؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۴

چرا سکوها، ویترین شدند؟ / کوچ اجباری یا اختیاری؟

کوچ خیل عظیمی از مجریان، بازیگران، کارگردان‌ها و نویسندگان از تلویزیون به پلتفرم‌ها، محروم کردن افرادی است که به هر دلیلی توانایی و یا تمایلی برای استفاده از این سکوهای پخش را ندارند و تنها وسیله ارتباطشان همین تلویزیون است...

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، حتماً شما هم در کانال‌های خبری فضای مجازی خبر برگشتن سروش صحت با برنامه‌ای شبیه «کتاب‌باز» با عنوان «اکنون» را که قرار است از شبکه نمایش خانگی پخش شود، خواندید و اگر اهل کتاب و این گونه برنامه‌ها باشید و چند قسمت از برنامه قبلی را که از شبکه نسیم پخش می‌شد، دیده و لذت برده باشید حتماً از شنیدن این خبر خوشحال شده‌اید.
با آمدن برنامه اکنون به یک سکوی اینترنتی شاید دیگر نتوان این پلتفرم را تنها یک پخش کننده فیلم و سریال ایرانی و خارجی و در بهترین حالت یک تولید کننده و سرمایه‌گذار آثار نمایشی نام برد چرا که رویکرد جدید این سکو تولید برنامه‌های فرهنگی در قالب گفتگو محور و با حضور مجریان توانایی است که بینندگان ثابت خود را دارند که در این بین می‌توان به فریدون جیرانی و علی درستکار هم اشاره کرد که پیش‌تر با اجرای برنامه سینمایی هفت و برنامه‌های مذهبی و مناسبتی میزبان اهالی فرهنگ بودند.
در آن زمان که جیرانی برنامه هفت را می‌چرخاند به جرئت می‌توان گفت بعد از برنامه نود عادل فردوسی پور یکی از پر بیننده‌ترین و تخصصی‌ترین برنامه‌های سیما بود که مخاطبان بسیاری را تا پاسی از شب با خود همراه می‌کرد و این جلب مخاطب در برنامه‌های دینی که علی درستکار میزبان بود نیز صدق می‌نمود ولی به دلایل گوناگون مثل عوض شدن مدیریت و یا وجود دلخوری‌هایی این مجریان توانا از تلویزیون ملی کوچ کردند و بعدها سر از فضای مجازی درآوردند و برنامه‌های گفتگو محوری همچون ۳۵ میلیمتری و سپنج به بینندگانی که مشتاق چنین محصولاتی هستند ارائه کردند.
اما ایراد این کار کجاست؟ کوچ خیل عظیمی از مجریان، بازیگران، کارگردان‌ها و نویسندگان از تلویزیون به پلتفرم‌ها، محروم کردن افرادی است که به هر دلیلی توانایی و یا تمایلی برای استفاده از این سکوهای پخش را ندارند و تنها وسیله ارتباطشان همین تلویزیون است که وظیفه او حفظ دارایی‌های فرهنگی این جامعه و در اختیار قرار دادن موقعیت برای تمام طیف‌های فکری است البته قطعاً نظرمان مخالفین و معاندین نیست بلکه همین افرادی که امروز برنامه‌هایشان از ساترا مجوز پخش می‌گیرد؛ می‌توان با کمی افق دید وسیع‌تر این افراد را جذب نمود و مجدد صدا و سیما را به پایگاه اول هنرمندان بدل کرد اما اگر مسئولین رسانه ملی به همین منوال پیش بروند در آینده احتمالاً باید منتظر نجم الدین شریعتی باشیم تا برنامه اذان گاهی شبیه سمت خدا با اسمی متفاوت از پلتفرم‌ها پخش نماید!

مهدی صالحی

یک نظر


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰