«بیتل‌ها»؛ آندری اوجیکا و نوستالژی آینده / یوونتوس «فرش سبز» را در ونیز پهن کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۴
در ونیز چه خبر است؟

«بیتل‌ها»؛ آندری اوجیکا و نوستالژی آینده / یوونتوس «فرش سبز» را در ونیز پهن کرد

در روزی که همه نگاه‌ها به سمت فوتوکال و نشست سازندگان «جوکر: جنون مشترک» در ونیز ۸۱ رفته بود، نمایش فیلم «چیزهایی که امروز گفتیم» جدیدترین اثر آندری اوجیکا درباره بیتل‌ها، نمایش دو فیلم اقتباسی و پروژه «فرش سبز» یوونتوس به جذابیت‌های این فستیوال اضافه کرد.

به گزارش صبا، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، «جوکر: جنون مشترک» یا جوکر۲ساخته تاد فیلیپس همه نگاه‌ها را در هشتمین روز ونیز به خود اختصاص داد گرچه فیلم آن‌طور که باید به ۰مذاق منتقدان خوش نیامد و بسیاری آن را تکراری و فاقد خلاقیت دانستند. «واکین فینیکس» در کنفرانس مطبوعاتی «جوکر: جنون مشترک» در جشنواره ونیز از کاهش وزن «بی‌خطر» برای این دنباله گفت اما اطمینان داد که این کار در آینده را تکرار نخواهد کرد. فینیکس در سال ۲۰۲۰ فاش کرده بود که برای نقش «آرتور فلک» در قسمت اول «جوکر» نزدیک به ۲۴ کیلوگرم کاهش وزن داشته و خوراکش اساساً کاهو و سبزیجات بخارپز بوده است. او چهارشنبه این هفته در ونیز گفت: «درباره جزئیات رژیم غذایی حرف نمی‌زنم چون هیچ‌کس دوست ندارد در این خصوص بشنود. اما این بار، کمی پیچیده‌تر بود چون برای صحنه‌های رقص تمرینات زیادی کردیم، در حالی که دفعه قبل این‌گونه نبود. بنابراین کمی دشوارتر اما بی‌خطر بود. در هر حال حق با شماست، حالا ۴۹ ساله‌ام، شاید بهتر باشد که دیگر این کار را نکنم.»
او در ادامه گفت که «لیدی گاگا» هم برای این فیلم وزن خود را کاهش داده است:‌ «استفانی هم وزن زیادی کم کرد. به یاد می‌آورم که وقتی اولین بار در جلسه تمرین با تو ملاقات کردم و بعد رفتی و برگشتی، وزن زیادی کم کرده بودی. واقعاً تحسین‌برانگیز بود.» گاگا که با ظاهری عجیب و غریب در فرش قرمز فیلم جلوی دوربین عکاسان رفته بود، می‌گوید: «در یک دوره زمانی به شخصیت‌هایمان تغییر شکل پیدا کردیم و در هر جزئیاتی پیشرفت کردیم.»
فینیکس در پاسخ به این پرسش که برای «جوکر ۲» چند کیلوگرم وزن کم کرده به شوخی در میکروفن نجوا می‌کند:‌ «۲۱ کیلوگرم. نه، شوخی می‌کنم. نمی‌دانم.»
این فیلم ۴ اکتبر ۲۰۲۴ اکران خواهد شد.

«فرش سبز» ونیز برای یوونتوس

«فرش سبز» عنوان فیلم کوتاه ارائه شده در یک تور سه مرحله‌ای است که در جشنواره فیلم جیفونی در ماه ژوئیه آغاز شده و در هشتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز امروز ۴ سپتامبر ۲۰۲۴ ادامه یافت و ساعتی پیش در آرتیسیما ۲۰۲۴ در تورین به پایان رسید. عنوان اثر با تصویر فرش جادویی در افسانه‌ها پیوند خورده است و زمین فوتبال را به عنوان محیطی از احتمالات تداعی می‌کند، جایی که امیدها و آرزوها در قالبی از احساسات و انتظارات در هم تنیده می‌شوند.

این فیلم کوتاه با بازی کلودیو مارکیزیو، هافبک سابق یوونتوس، در استادیوم آلیانز می‌گذرد و توانایی ذاتی کودکان در رویاهای بزرگ و مسئولیت بزرگسالان برای دفاع، احترام و حمایت از این رویاها را منعکس می‌کند. محصولی که یکی از محبوب‌ترین و محبوب‌ترین ورزش‌های بین‌المللی را تجلیل می‌کند که نسل‌هایی از کودکان از سراسر جهان را با اشتیاقشان به بازی فوتبال، با هم متحد می‌کند.

دیوا فوتورا هم سوژه شد
در ادامه نمایش فیلم‌های پرحاشیه در ونیز، فیلم اقتباسی «دیوا فوتورا» هم در روز هشتم اکران شد. فیلمی به‌کارگردانی جولیا لوئیز استایگروالت درباره استودیویی به همین نام با بازی پیترو کاستلیتو در نقش بنیانگذار استودیو. فیلم بر اساس کتاب به مامان نگو ​​من منشی هستم (نوشته دبورا آتاناسیو) ساخته شده و در آن دنیس کاپزا، پیترو کاستلیتو، باربارا رونچی و لیجا کردیچ بازی کرده‌اند.

تردستی آندری اوجیکا با بیتل‌ها در ونیز

«چیزهایی که امروز گفتیم» جدیدترین اثر آندری اوجیکا کارگردان رومانیایی در ونیز اکران شد. فیلمی که هم به طرز استادانه‌ای ساخته شده و هم بسیار سرگرم‌کننده است. این مستند تمام آرشیوی با عنوانی که به درستی به آهنگ بیتل‌ها در سال ۱۹۶۴ اشاره می‌کند که مک کارتنی آن را نوستالژی آینده توصیف می‌کند. با ورود گروه به نیویورک برای کنسرت اوت سال ۶۵ در استادیوم شی شروع می‌شود و سپس سریع و خشمگینانه به جلو می‌رود. با زیگ زاگ در زمان و در فضاهای متعدد. این فیلم نزدیک به ۱۰۰ ساعت فیلم خانگی ۸ میلی‌متری و بیش از ۱۰۰ ساعت فیلم خبری ۱۶ میلی‌متری را در کنار هم قرار می‌دهد. به‌علاوه، این فیلم با نام مخفف «TWST» می‌تواند این بخش از تاریخ موسیقی پاپ را روایت کند.

اوجیکا پس از سه گانه خود که به پایان کمونیسم اختصاص داشت (از جمله زندگی‌نامه نیکولای چائوشسکو) می‌خواست به ساخت یک فیلم احساسی‌تر روی آورد و «چیزهایی که امروز گفتیم» چنین فیلمی است.

جنگ ستارگان با منتقدان ایتالیایی

منتقدان ایتالیایی بیشترین ستاره را به فیلم اتاق همسایه مجاور (پدرو آلمودوار) داده‌اند. البته این جدول تا پایان روز هفتم است.

یک فیلم اقتباسی سیاسی

یکی دیگر از فیلم‌های روز هشتم‌ ونیز «پسر آرام» فیلمی محصول سال ۲۰۲۴ به کارگردانی دلفین کولین و موریل کولین بود. فیلم با بازی وینسنت لیندون و بنجامین ووزین در نقش پدر و پسری است که توسط ایدئولوژی سیاسی از هم جدا شده اند. این فیلم بر اساس رمان آنچه از شب نیاز دارید (نوشته لورن پتی مانگین) ساخته شده است. پی‌یر ۵۰ ساله پدر دو پسر است. وقتی پسر کوچک‌تر، لوئیس، خانه را ترک می‌کند تا در دانشگاه سوربن ادامه تحصیل کند، پسر بزرگ‌تر، فوس، گوشه‌گیرتر می‌شود و به ایده‌های افراطی راست افراطی علاقه‌مند می‌شود و پیوندهای خانوادگی را آزمایش می‌کند.

 

«سنگفرش‌ها» یک فیلم اکسپریمنتال از الکس راس پری کنسرت بیوگرافی موزیکال اکسپریمنتال محصول ۲۰۲۴ آمریکا به کارگردانی الکس راس پری است که برای نخستین بار در ونیز به نمایش درآمد. این یک فیلم ترکیبی مستند/داستانی درباره گروه مستقل آمریکایی است که شامل صحنه‌هایی بر اساس فیلم‌نامه‌، فیلم‌های مستند از گروه و یک نمایش صحنه‌ای موزیکال شامل آهنگ‌هایی از دیسکوگرافی آنها است. فیلم ارتباطی با Pavement دارد، گروه موسیقی آلت راک محبوب اما نسبتاً موفقی که پنج آلبوم استودیویی را قبل از جدایی در سال ۱۹۹۹ منتشر کرد. پری در مصاحبه‌هایش این فیلم را «آزمایش نشانه‌شناختی» خواند که به طنز طعنه‌آمیز گروه ادای احترام می‌کند. او در نشست فیلمش گفت: دقیق‌ترین راه برای توصیف آن، ترکیبی از یک مستند، یک فیلم ساختگی و یک فیلم زندگی‌نامه‌ای جعلی است – که همگی این تصور را دارند که Pavement مهم‌ترین و تأثیرگذارترین گروهی است که تاکنون وجود داشته است. در اصل، سنگفرش‌ها چهار فیلم در یک فیلم است. هر چهار قسمت با یکدیگر همپوشانی دارند و گاهی اوقات به طور همزمان در یک صفحه نمایش تقسیم می‌شوند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000