«در جهنم باران نمی‌بارد» برای من کلاس درس بود/ پاندمی کرونا را به سینمای فعلی ترجیح می‌دهم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۵
علی شاه حاتمی در گفت‌وگو با صبا:

«در جهنم باران نمی‌بارد» برای من کلاس درس بود/ پاندمی کرونا را به سینمای فعلی ترجیح می‌دهم!

علی شاه‌حاتمی گفت: «در جهنم باران نمی‌بارد» یک فیلم متفاوت در سینمای ایران است که در بدترین و سخت‌ترین شرایط کلید خورده است و تنها توقع ما این است که مخاطبان فیلم را ببینند.

به گزارش صبا، علی شاه‌حاتمی کارگردان سینما که تهیه‌کنندگی فیلم دخترش زهرا شاه‌حاتمی در گروه هنروتجربه را برعهده دارد، اظهار داشت: «در جهنم باران نمی‌بارد» نگاهی جهان شمول به جنگ دارد که فکر می‌کنم بعد از فیلم «ترکش‌های صلح»، ما در هیچ فیلمی چنین نگاهی را به جنگ نداریم. من دلم می‌خواهد که مردم به خصوص مخاطبین خاصی که علاقه‌مند هستند بروند و این فیلم را ببینند.
او در ادامه تاکید کرد: این فیلم جدای از اینکه مانند هر فیلم دیگری قابل نقد است ارزش دیدن دارد. عده زیادی تلاش کرده‌اند تا یک فیلم خوب در این شرایط بد سینمای ایران بسازند که اکران محدودی هم دارد و من واقعاً دوست دارم کسانی که سینما را دوست دارند بروند و ببینند که چه اتفاقی در این فیلم رقم خورده است. این فیلم با جان و دل ساخته شده و یک تیم کاملاً حرفه‌ای این فیلمنامه و نگاهش را قبول کردند چرا که فیلم دنیای متفاوتی را به تصویر می‌کشد.
او درباره نقش خود در زندگی حرفه‌ای دخترش گفت:  شاید برای بعضی این حرف من حیرت‌انگیز و غیر قابل باور باشد اما واقعیتش این است که من در طول سال‌هایی که به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه کننده در سینما فعالیت داشتم برخلاف تصور بسیاری از افراد در موفقیت زهرا نقشی نداشتم. نگاه ما نگاه کاملاً متفاوتی است و اگر شما با تمام عوامل فیلم مصاحبه کنید متوجه می‌شوید که من هیچ نقشی جز ناظر در این فیلم نداشتم و این نظارت برای من لذت بخش‌ترین، بخش زندگیم بود.
علی شاه‌حاتمی ادامه داد: اگر اشتباه نکنم این پنجمین فیلمی است که من به عنوان تهیه کننده با یک کارگردان جوان کار می‌کنم ولی این فیلم برای من کلاس درس بود. از این نظر که یک انسان تا چه حد می‌تواند در برابر مشکلات فیلمسازی مقاومت کند و کم نیاورد و به کم قانع نشود.
شاه‌حاتمی ادامه داد: بازیگران فیلم زهرا بدون استثنا همان بازیگرانی بودند که زهرا می‌خواست. یعنی چیزی که در سینمای ایران غیر ممکن است ولی برای زهرا غیر ممکن، ممکن شد. یکی به این علت که او آدم بسیار صبوری بود و دوم به این دلیل که وقتی بازیگران فیلمنامه را می‌خواندند شیفته کار می‌شدند. استاد خلج که من به مفهوم مطلق ایشان را چه در زمینه تئاتر و چه در زمینه سینما استاد و بی نظیر می‌دانم، با وجود کرونا و مخالفت دخترشان گفته بودند که من حاضرم بمیرم اما باید در این فیلم بازی کنم و این یعنی علی شاه‌حاتمی نبوده که به او کمک کرده بلکه فیلمنامه‌اش، خودش، صبوری‌ و سخت کوشی‌اش به او کمک کرد تا این فیلم را بسازد. با توجه به اینکه فیلم کاملاً خصوصی و با بودجه شخصی ساخته شده است واقعاً باید اینجا از عوامل فیلم تشکر کنم که به خاطر فیلمنامه و زهرا شاه‌حاتمی و نه به خاطر علی شاه‌حاتمی در بحث دستمزد و در تمام مسائل دیگر کوتاه آمدند. چه چیزی این بازیگران با تجربه و افرادی مثل آقای روح پروری و آقای یزدانیان استاد را می‌کشاند جز اینکه این فیلم یک فیلم متفاوت در سینمای ایران است که در بدترین و سخت‌ترین شرایط کلید خورده است و تنها توقع ما این است که مخاطبان فیلم را ببینند. در ساخت فیلم شرایط سختی حاکم بود، فیلم شخصی ساخته می‌شد و چند بازیگرش درگیر کرونا شدند و مدت استراحت‌شان نزدیک به ۱۵ روز بود و ما باید جوری برنامه‌ریزی می‌کردیم که وقتی این بازیگران نیستند بتوانیم همزمان فیلمبرداری را جلو ببریم. به نظر من این فیلم یک استثنا در تاریخ سینمای ایران است که توسط یک دختر جوان رقم خورده است.
تهیه‌کننده «در جهنم باران نمی‌بارد» گفت: در این برهوت فیلم فرهنگی و برهوت موضوع و سوژه وجود این فیلم یک نعمت برای سینمای ایران است. من نمی‌خواهم در مورد سینما وارد بحث بشوم و در مورد فیلم‌هایی که ساخته و اکران می‌شوند چیزی بگویم چرا که مسلماً دوستان زیادی از دست من ناراحت می‌شوند چرا که طاقت شنیدن حقیقت را ندارند که بخواهم بگویم وضعیت سینمای ما حقیقتا چیست؟ وضعیت به شکلی است که من کرونا را به سینمایی که امروز وجود دارد ترجیح می‌دهم. یعنی درصد تلفات کرونا کمتر از فیلم‌هایی است که امروزه ساخته می‌شوند. درست است که کرونا انسان‌ها را می‌کشد ولی این فیلم‌ها فرهنگ یک جامعه را به انحطاط می‌کشانند و باعث می‌شوند سینما نابود شود.
نشر اول: روزنامه صبا- مریم عظیمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰